Hulabaloota ja formulatallin johtamista. Päiväkodin johtajuus merkityksenantona
RAUHALA, PULMU (2008)
RAUHALA, PULMU
2008
Kasvatustiede, varhaiskasvatus - Early Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18649
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18649
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen kohteena on päiväkodin johtajuus. Tutkimustehtävänä on kuvata päiväkodin johtajan työtä heidän työlleen antamien merkityksien kautta. Teoreettisena lähtöolettamuksena on näkemys todellisuuden sosiaalisesta rakentumisesta. Teoreettisena viitekehyksenä on ollut johtajuus merkityksenantona. Merkityksien tutkimisen metodina on käytetty metaforia.
Tutkimusaineisto on kerätty Tampereen yliopiston varhaiskasvatuksen yksikössä vuoden 2007 alussa päiväkotien johtajien koulutushankkeen yhteydessä. Aineisto sisältää 36 päiväkodin johtajan työnkuvaukset ja metaforat perusteluineen.
Päiväkodin johtajat kuvasivat kyselyssä omaa työtään. Sisällönanalyysiin perustuvassa ryhmittelyssä sovellettiin ensin Karilan (2001) määritelmää päiväkodin johtajien työstä: kokonaisuuden johtaminen, palveluorganisaation johtaminen, työorganisaation johtaminen, osaamisen johtaminen, sekä asiantuntijana toimiminen. Päiväkodin johtajien työnkuvaukset luokiteltiin sen suhteen, millaiset päiväkodin johtajan työn eri osa-alueet niissä painottuvat ja millaisia työtoiminnan orientaatioita (Poikela 1999) ne edustavat. Tämän jälkeen työnkuvaukset luokiteltiin vielä aineistolähtöisesti nostamalla esiin aineistossa usein toistuvia teemoja.
Aineiston analyysin perusteella muodostettiin metaforamaisemia. Työni on kuin –metaforista nousi neljä erilaista metateemaa: Hulabaloo, Opinpolku, Sekahedelmäsoppa! ja Formulatallin johtamista. Minä työssäni olen kuin –metaforista nousevat teemat olivat: Ikiliikkuja, Kapellimestari, Majakka ja Oppija.
Päiväkodin johtajan työ näyttäytyy kiireisenä, vaihtelevana ja ennakoimattomana. Työnkuvauksissa ja metaforissa korostuvat kiire, työn moninaisuus, työn ja organisaation muutos, sekä uuden oppiminen. Päiväkodin johtajan työn keskiössä on työorganisaation johtaminen, henkilöstön johtaminen muutoksessa ja osaamisen johtaminen. Metaforisissa merkityksenannoissa ei esiintynyt lainkaan perinteisiä puutarhaan, kotiin tai äitiyteen liittyviä hoivametaforia. (Vrt. Nivala 1999; Karila & Nummenmaa 2005.) Voidaankin sanoa, että päiväkodin johtajat kuvasivat itseään ensisijaisesti johtajina, joiden perustehtävänä on johtaminen.
Asiasanat: päiväkodin johtajuus, varhaiskasvatus, merkityksenanto, metafora
Tutkimusaineisto on kerätty Tampereen yliopiston varhaiskasvatuksen yksikössä vuoden 2007 alussa päiväkotien johtajien koulutushankkeen yhteydessä. Aineisto sisältää 36 päiväkodin johtajan työnkuvaukset ja metaforat perusteluineen.
Päiväkodin johtajat kuvasivat kyselyssä omaa työtään. Sisällönanalyysiin perustuvassa ryhmittelyssä sovellettiin ensin Karilan (2001) määritelmää päiväkodin johtajien työstä: kokonaisuuden johtaminen, palveluorganisaation johtaminen, työorganisaation johtaminen, osaamisen johtaminen, sekä asiantuntijana toimiminen. Päiväkodin johtajien työnkuvaukset luokiteltiin sen suhteen, millaiset päiväkodin johtajan työn eri osa-alueet niissä painottuvat ja millaisia työtoiminnan orientaatioita (Poikela 1999) ne edustavat. Tämän jälkeen työnkuvaukset luokiteltiin vielä aineistolähtöisesti nostamalla esiin aineistossa usein toistuvia teemoja.
Aineiston analyysin perusteella muodostettiin metaforamaisemia. Työni on kuin –metaforista nousi neljä erilaista metateemaa: Hulabaloo, Opinpolku, Sekahedelmäsoppa! ja Formulatallin johtamista. Minä työssäni olen kuin –metaforista nousevat teemat olivat: Ikiliikkuja, Kapellimestari, Majakka ja Oppija.
Päiväkodin johtajan työ näyttäytyy kiireisenä, vaihtelevana ja ennakoimattomana. Työnkuvauksissa ja metaforissa korostuvat kiire, työn moninaisuus, työn ja organisaation muutos, sekä uuden oppiminen. Päiväkodin johtajan työn keskiössä on työorganisaation johtaminen, henkilöstön johtaminen muutoksessa ja osaamisen johtaminen. Metaforisissa merkityksenannoissa ei esiintynyt lainkaan perinteisiä puutarhaan, kotiin tai äitiyteen liittyviä hoivametaforia. (Vrt. Nivala 1999; Karila & Nummenmaa 2005.) Voidaankin sanoa, että päiväkodin johtajat kuvasivat itseään ensisijaisesti johtajina, joiden perustehtävänä on johtaminen.
Asiasanat: päiväkodin johtajuus, varhaiskasvatus, merkityksenanto, metafora