Sosiaalisen vastuun raportointi pankkialalla
RANTANEN, HEINI (2008)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
RANTANEN, HEINI
2008
Yrityksen taloustiede, laskentatoimi - Accounting and Finance
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-06Tiivistelmä
Yrityksen yhteiskuntavastuu koostuu kolmesta eri osa-alueesta; taloudellisesta, ympäristö- ja sosiaalisesta vastuusta. Tämä tutkimus keskittyy yhteiskuntavastuun sosiaalisen vastuun osa-alueeseen. Sosiaalinen vastuu on ihmisiin kohdistuvaa yrityksen vastuuta ja siihen kuuluu esimerkiksi henkilöstön hyvinvoinnista huolehtiminen, tuotevastuu ja yleishyödyllinen toiminta. Yrityksen yhteiskuntavastuun raportointi tarkoittaa raportointia yrityksen taloudellisesta, ympäristö- ja sosiaalisesta vastuusta. Yhteiskuntavastuun raportointi on yrityksille pääasiassa vapaaehtoista, joten yritykset voivat itse päättää, miten raportoivat aiheesta tai raportoivatko ollenkaan.
Tämän tutkimuksen aiheena on sosiaalisen vastuun raportointi pankkialalla. Tutkimuksessa tarkasteltiin kahden suomalaisen pankin sosiaalisen vastuun raportointia. Tutkimusaineiston muodostivat kohdepankkien vuosikertomukset ja yhteiskuntavastuun raportit vuosilta 2002–2007. Sosiaalisen vastuun raportointia arvioitiin neljän tutkimuskysymyksen avulla. Ensinnäkin tarkasteltiin sosiaalisen vastuun raportoinnissa käsiteltäviä aiheita ja arvioitiin raportoinnin kattavuutta. Toiseksi tarkasteltiin sitä, miten kohdepankit raportoivat sosiaalisesta vastuusta ja arvioitiin sitä, jääkö raportointi yleiselle tasolle. Lisäksi tarkasteltiin kohdepankkien raportoinnin muutosta tarkastelukaudella ja koottiin yhteen kohdepankkien raportoinnissa havaitut keskeiset yhtäläisyydet ja erot.
Tutkimuksessa havaittiin kohdepankkien sosiaalisen vastuun raportoinnin olevan hyvin erilaista ja -tasoista. Kohdepankkien erilaiset raportointitavat havainnollistavat hyvin sosiaalisen vastuun raportoinnin suurta vaihtelevuutta eri yrityksissä. Tutkimuksessa havaittiin, että kohdepankkien sosiaalisen vastuun raportointi ei ollut vielä kattavaa, ja että sosiaaliseen vastuuseen liittyvistä asioista suuri osa jäi raportoinnin ulkopuolelle. Kohdepankkien raportoinnissa suurempana puutteena oli raportoinnin kattavuuden puutteellisuus kuin raportoinnin jääminen yleiselle tasolle. Sosiaalisen vastuun raportointi käsitti pääasiassa henkilöstöstä, asiakkaista ja hyväntekeväisyydestä raportoinnin. Kohdepankit korostivat raporteissaan suomalaisen yhteiskunnan ja lähiyhteisön merkitystä ja sosiaalisen vastuun raportoinnissa suuren painoarvon sai juuri hyväntekeväisyydestä raportointi. Tutkimuksessa todettiin kohdepankkien sosiaalisen vastuun raportoinnissa olevan vielä kehittämisen varaa. Tulevaisuudessa pankkien sosiaalisen vastuun raportoinnin voisi odottaa laajenevan ja kehittyvän joidenkin pankkien osalta. Toisaalta toiset pankit voivat valita kapea-alaisemman tavan raportoida.
Avainsanat: yrityksen yhteiskuntavastuu, sosiaalinen vastuu,
yhteiskuntavastuun raportointi, pankki
Tämän tutkimuksen aiheena on sosiaalisen vastuun raportointi pankkialalla. Tutkimuksessa tarkasteltiin kahden suomalaisen pankin sosiaalisen vastuun raportointia. Tutkimusaineiston muodostivat kohdepankkien vuosikertomukset ja yhteiskuntavastuun raportit vuosilta 2002–2007. Sosiaalisen vastuun raportointia arvioitiin neljän tutkimuskysymyksen avulla. Ensinnäkin tarkasteltiin sosiaalisen vastuun raportoinnissa käsiteltäviä aiheita ja arvioitiin raportoinnin kattavuutta. Toiseksi tarkasteltiin sitä, miten kohdepankit raportoivat sosiaalisesta vastuusta ja arvioitiin sitä, jääkö raportointi yleiselle tasolle. Lisäksi tarkasteltiin kohdepankkien raportoinnin muutosta tarkastelukaudella ja koottiin yhteen kohdepankkien raportoinnissa havaitut keskeiset yhtäläisyydet ja erot.
Tutkimuksessa havaittiin kohdepankkien sosiaalisen vastuun raportoinnin olevan hyvin erilaista ja -tasoista. Kohdepankkien erilaiset raportointitavat havainnollistavat hyvin sosiaalisen vastuun raportoinnin suurta vaihtelevuutta eri yrityksissä. Tutkimuksessa havaittiin, että kohdepankkien sosiaalisen vastuun raportointi ei ollut vielä kattavaa, ja että sosiaaliseen vastuuseen liittyvistä asioista suuri osa jäi raportoinnin ulkopuolelle. Kohdepankkien raportoinnissa suurempana puutteena oli raportoinnin kattavuuden puutteellisuus kuin raportoinnin jääminen yleiselle tasolle. Sosiaalisen vastuun raportointi käsitti pääasiassa henkilöstöstä, asiakkaista ja hyväntekeväisyydestä raportoinnin. Kohdepankit korostivat raporteissaan suomalaisen yhteiskunnan ja lähiyhteisön merkitystä ja sosiaalisen vastuun raportoinnissa suuren painoarvon sai juuri hyväntekeväisyydestä raportointi. Tutkimuksessa todettiin kohdepankkien sosiaalisen vastuun raportoinnissa olevan vielä kehittämisen varaa. Tulevaisuudessa pankkien sosiaalisen vastuun raportoinnin voisi odottaa laajenevan ja kehittyvän joidenkin pankkien osalta. Toisaalta toiset pankit voivat valita kapea-alaisemman tavan raportoida.
Avainsanat: yrityksen yhteiskuntavastuu, sosiaalinen vastuu,
yhteiskuntavastuun raportointi, pankki