Game over? : tutkimus ala-asteikäisten tietokone- ja videopelitottumuksista
HEIKKONEN, JANNE; KERVINEN, HELI (1997)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HEIKKONEN, JANNE
KERVINEN, HELI
1997
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1997Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää eri persoonallisuuspiirteitä omaavien lasten pelitottumuksia. Toisena päätarkoituksena oli tutkia lapsissa tapahtuvia muutoksia pelitilanteen aikana.Tämän tutkimuksen pääongelmia olivat:1. Millaisia ovat eri persoonallisuuspiirteiden omaavien lasten pelitottumukset?2. Kuinka paljon lapset pelaavat?2.1. Kuinka monta kertaa/viikko?2.2. Kuinka monta tuntia/pelikerta?3. Kenen kanssa lapset pelaavat eniten?4. Millaisia pelejä lapset pelaavat eniten?5. Kuinka yleistä pelikoneen omistaminen on?6. Millaista lasten pelaaminen on ja mitä pelaamisessa tapahtuu?Tutkimuksen koehenkilöinä oli eräiden Etelä-Suomen ala-asteiden oppilaita jokaiselta luokka-asteelta. Koehenkilöitä oli ensimmäisessä tutkimusvaiheessa 179. Toiseen tutkimusvaiheeseen näistä valittiin 23.Ensimmäinen vaihe koostui kolmesta eri kyselylomakkeesta, joista ensimmäinen oli strukturoitu kysely, joka sisälsi ympäröitävät vastausvaihtoehdot. Toinen kyselylomake oli puolistrukturoitu, johon koehenkilöt vastasivat omin sanoin. Näiden kyselylomakkeiden avulla pyrimme selvittämään koehenkilöiden persoonallisuuspiirteitä. Ensimmäisessä kyselylomakkeessa oppilaat arvioivat itseään ja toisessa omia luokkatovereitaan. Kolmas kyselylomake tutki selkeästi ainoastaan koehenkilöiden pelitottumuksia.Analysoimme vastaukset käyttämällä korrelaatiopohjaisista analysointimenetelmistä faktorianalyysiä. Faktoroinnilla etsimme erilaisia persoonallisuustyyppejä ja selvitimme niistä esiinnousevia erikoispiirteitä. Käytimme analysointimenetelminä myös ristiintaulukointia, frekvenssianalyysiä, keskiarvoja, summapistemääriä ja hajontoja. Tulosten pohjalta valittiin koehenkilöt tutkimusvaiheen toiseen osaan.Tutkimuksen toisessa vaiheessa koehenkilöille järjestettiin pelitesti, jossa koehenkilöt pelasivat itse valitsemaansa peliä. Pelitestin aikana koehenkilöitä observoitiin ja haastateltiin. Lisäksi pelitilanteen aikana seurasimme koehenkilöiden fysiologisia muutoksia pulssi- ja verenpainemittauksen avulla.Tutkimuksesta saatiin paljon mielenkiintoisia tuloksia. Tuloksista ilmeni lasten valtava pelaamisen määrä. Lähes kolmannes koko otoksesta ilmoitti pelaavansa joka päivä. Pelaamisaika osoittautui suurimmalla osalla hyvin samansuuntaiseksi. Ylivoimaisesti eniten lapset pelaavat alle tunnista aina kahteen tuntiin asti yhdellä pelikerralla. Hätkähdyttävä tulos on pelikoneiden yleisyys. Yli 90 % koko otoksesta ilmoittivat omistavansa jonkin pelikoneen.Toisen vaiheen eli pienen otoksen tulokset olivat myös huomionarvoisia. Varsinaisia tuloksia on mielenkiintoista analysoida, koska kyseessä on lähinnä omia havaintoja ja intuitioita sisältävää aineistoa, joita tukevat fysiologisista mittauksista saadut tulokset. Tuloksista ilmeni, miten suuria yksilöeroja pelaamisessa on.Asiasanat: tietokonepelit - koululaiset, pelit - harrastukset - lapset, videopelit