Informaatiolukutaito peruskoulun ja lukion uusien opetussuunnitelmien perusteissa ja opettajien näkemyksissä
SOPANEN, JAANA (2008)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
SOPANEN, JAANA
2008
Informaatiotutkimus - Information Studies
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-29Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella peruskoulun ja lukion opetussuunnitelmien perusteita American Association of School Librarians (AASL) ja Association for Educational Communications and Technology:n (AECT) informaatiolukutaidon standardien viitekehyksessä ja kuvata tässä kontekstissa opetussuunnitelman perusteiden tietoon, tiedonhakuun ja tiedonhankintaan liittyviä sisältöjä.
Tutkimustehtävänäni on selvittää kuinka AASL:n ja AECT:n informaatiolukutaidon standardeissa ilmaistut oppimistavoitteet esiintyvät peruskoulun ja lukion vuoden 2003-2004 opetussuunnitelman perusteissa ja kuinka nämä oppimistavoitteet realisoituvat opettajien näkemysten mukaan käytännön opetustyössä. Tutkimusaineistona ovat perusopetuksen opetuskokeilussa lukuvuonna 2003-2004 noudatettavat opetussuunnitelman perusteet vuosiluokille 3-9 ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet vuosiluokille 1-2 sekä lukion opetussuunnitelman perusteet 2003. Haastattelin tutkimusta varten touko- ja syyskuussa 2004 kuusi opettajaa, joista kaksi opetti ala-asteella (vuosiluokat 1-6), kaksi ylä-asteella (vuosiluokat 7-9, yksi lukiossa ja yksi sekä ylä-asteella että lukiossa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että informaatiolukutaidon käsite ei ole tuttu haastatelluille opettajille. Informaatiolukutaidon standardeja (AASL/AECT) vastaavia ilmauksia löytyi opetussuunnitelman perusteista. Eniten vastaavia ilmauksia löytyi kolmen ensimmäisen standardin (informaatiolukutaidon standardien) alueelta. Itsenäisen oppimisen standardeja ja sosiaalisen vastuun standardeja vastaavia ilmauksia löytyi vähemmän. Opettajien haastatteluissa esiin nousi teemoja, jotka käsittelivät oppilaan kehitystasoa, huolta oppilaiden pärjäämisestä, oppimisen jatkumoa eri koulutusasteilla, lukuharrastusta, tietotekniikan vastuullista käyttöä ja kirjaston roolia oppimisen tukena.
Asiasanat (YSA): informaatiolukutaito, opetussuunnitelmat, lukio, peruskoulu, opettajat, yleiset kirjastot
Tutkimustehtävänäni on selvittää kuinka AASL:n ja AECT:n informaatiolukutaidon standardeissa ilmaistut oppimistavoitteet esiintyvät peruskoulun ja lukion vuoden 2003-2004 opetussuunnitelman perusteissa ja kuinka nämä oppimistavoitteet realisoituvat opettajien näkemysten mukaan käytännön opetustyössä. Tutkimusaineistona ovat perusopetuksen opetuskokeilussa lukuvuonna 2003-2004 noudatettavat opetussuunnitelman perusteet vuosiluokille 3-9 ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet vuosiluokille 1-2 sekä lukion opetussuunnitelman perusteet 2003. Haastattelin tutkimusta varten touko- ja syyskuussa 2004 kuusi opettajaa, joista kaksi opetti ala-asteella (vuosiluokat 1-6), kaksi ylä-asteella (vuosiluokat 7-9, yksi lukiossa ja yksi sekä ylä-asteella että lukiossa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että informaatiolukutaidon käsite ei ole tuttu haastatelluille opettajille. Informaatiolukutaidon standardeja (AASL/AECT) vastaavia ilmauksia löytyi opetussuunnitelman perusteista. Eniten vastaavia ilmauksia löytyi kolmen ensimmäisen standardin (informaatiolukutaidon standardien) alueelta. Itsenäisen oppimisen standardeja ja sosiaalisen vastuun standardeja vastaavia ilmauksia löytyi vähemmän. Opettajien haastatteluissa esiin nousi teemoja, jotka käsittelivät oppilaan kehitystasoa, huolta oppilaiden pärjäämisestä, oppimisen jatkumoa eri koulutusasteilla, lukuharrastusta, tietotekniikan vastuullista käyttöä ja kirjaston roolia oppimisen tukena.
Asiasanat (YSA): informaatiolukutaito, opetussuunnitelmat, lukio, peruskoulu, opettajat, yleiset kirjastot