Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mentorointi - Kehittävä vuorovaikutussuhde työssä oppimisen tukena Hoitotyöntekijöiden käsityksiä kirurgian leikkausosaston mentorointipilotista

MUROTIE, HANNA (2008)

 
Avaa tiedosto
gradu02603.pdf (441.4Kt)
Lataukset: 



MUROTIE, HANNA
2008

Aikuiskasvatus ja kasvatustiede - Adult Education and Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-26
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18397
Tiivistelmä
Tutkielmassa perehdytään mentorointiin henkilöstön kehittämisen ja työssä oppimisen menetelmänä hoitotyön kontekstissa. Tutkimuksen kohteena oli kirurgian leikkausosaston mentorointipilotti, johon osallistui kahdeksan sairaanhoitajaa. Tutkimuksen kohteena olivat hoitajien käsitykset mentorointimallista sekä mentorointiin liittyvistä oppimiskokemuksista. Lisäksi tutkittiin kokemukseen perustuvan tiedon jakamisen mahdollisuuksia mentoroinnin avulla. Tutkimusaineisto koostui mentorointipäiväkirjoista ja kahdesta ryhmähaastattelusta, jotka analysointiin fenomenografisesti. Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa jäsennellään mentoroinnin erilaisia ulottuvuuksia kuvaamalla sen keskeisiä sisältöjä. Tässä tutkimuksessa mentorointi määritellään kahdenkeskeiseksi, kehittäväksi vuorovaikutussuhteeksi kokemattoman ja kokeneen työntekijän välillä. Työssä oppimista tarkastellaan informaalina, kontekstisidonnaisena ja sosiaaliseen toimintaan kytkeytyvänä reflektiivisenä prosessina. Tutkimuksen mukaan mentorointi koettiin mielekkäänä kehittämismenetelmänä. Se on tarjonnut työntekijöille mahdollisuuden sekä oman kehittymisen ja oppimisen että koko työyhteisön toiminnan tietoisempaan tarkasteluun. Mentorointi on edistänyt työntekijöiden reflektoivaa työtoimintaa, jota pidetään ammatillisen kasvun yhtenä merkittävänä tekijänä. Mentorointi näyttäytyy hoitotyöntekijöiden käsityksissä kehittävänä ja tukea antavana vuorovaikutussuhteena, joka edistää työssä oppimisen mahdollisuuksia osana jokapäiväisen työn prosesseja. Se tarjoaa mahdollisuuden kokemuksen ja osaamisen jakamiseen työntekijöiden kesken, joka todentuu luottamukseen perustuvassa vuorovaikutteisessa suhteessa.

Asiasanat: Mentorointi, informaali työssä oppiminen, reflektio, kehittävä vuorovaikutus, fenomenografia
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40068]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste