"Pelkään saanko ystävänpäiväkortit valmiiksi ja ilmastonmuutosta". Tutkimus erään 6.-luokan huolista, peloista ja turvattomuuden tunteista
KOUKKUMÄKI, JARI (2008)
KOUKKUMÄKI, JARI
2008
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18367
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18367
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on selvittää kuudesluokkalaisen nuoren pelkoja, huolia ja turvattomuuden tunteita. Tutkimuskohdetta lähestytään fenomenologisella ajattelumallilla. Tutkielma on luonteeltaan suurelta osin fenomenologis-hermeneuttinen, sekä myös eksistentialistinen. Tutkielman teoreettinen tausta on monitieteellinen. Tieteen tekemisen suuntauksista tutkielmassa käytetään sosiologiaa, psykologiaa, kasvatustiedettä sekä tieteen filosofiaa. Pääpaino on kuitenkin sosiologisessa nuoruuden tutkimuksessa. Viitekehyksenä on nuori postmodernissa maailmassa. Pääasiallisena teorian alkulähteenä on suomalainen nuorisotutkimus.
Tutkimuksen kohdejoukkona on Espoolaisen koulun kuudes luokka. Tutkimuksen tekijänä koen olevani aktiivisesti tutkimuksen prosesseissa mukana, välillä astuen tutkimuskohteen asemaan dialogissa.
Tutkimuskohdetta lähestytään nuoruuden olemuksesta. Mikä on nuoren osa psykologisessa elämänkaariajattelussa, millainen on nuoren minäkuva ja identiteetti, miten nuori hahmottaa maailmankuvansa ja elämänpiirinsä sekä millainen on nuoren arvoperusta ja millaisia arvostuksen kohteita nuorella on. Nämä johdattavat nuoren epävarmuustekijöiden: huolten, pelkojen ja turvattomuuden lähteille.
Tutkielman metodina on kvalitatiivinen toimintatutkimus, joka mahdollistaa monitieteellisen tutkimuksen. Tiedonhankinta menetelminä käytetään osittain kvantitatiivista tietoa antavaa kyselylomaketta, teemahaastattelua sekä eläytymismenetelmää kirjoitustapahtuman muodossa. Tutkimuksen havaintoja ja päätelmiä tehdään fenomenologisen tieteenkäsityksen mukaisesti.
Asiasanat: fenomenologia, sosiologia, nuoruus, postmoderni, minä-kuva, maailmankuva, arvot, tunteet
Tutkimuksen kohdejoukkona on Espoolaisen koulun kuudes luokka. Tutkimuksen tekijänä koen olevani aktiivisesti tutkimuksen prosesseissa mukana, välillä astuen tutkimuskohteen asemaan dialogissa.
Tutkimuskohdetta lähestytään nuoruuden olemuksesta. Mikä on nuoren osa psykologisessa elämänkaariajattelussa, millainen on nuoren minäkuva ja identiteetti, miten nuori hahmottaa maailmankuvansa ja elämänpiirinsä sekä millainen on nuoren arvoperusta ja millaisia arvostuksen kohteita nuorella on. Nämä johdattavat nuoren epävarmuustekijöiden: huolten, pelkojen ja turvattomuuden lähteille.
Tutkielman metodina on kvalitatiivinen toimintatutkimus, joka mahdollistaa monitieteellisen tutkimuksen. Tiedonhankinta menetelminä käytetään osittain kvantitatiivista tietoa antavaa kyselylomaketta, teemahaastattelua sekä eläytymismenetelmää kirjoitustapahtuman muodossa. Tutkimuksen havaintoja ja päätelmiä tehdään fenomenologisen tieteenkäsityksen mukaisesti.
Asiasanat: fenomenologia, sosiologia, nuoruus, postmoderni, minä-kuva, maailmankuva, arvot, tunteet