Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Asiakaskohtainen kannattavuuslaskenta

KOSONEN, MARKKU (2008)

 
Avaa tiedosto
gradu02876.pdf (326.1Kt)
Lataukset: 



KOSONEN, MARKKU
2008

Yrityksen taloustiede, laskentatoimi - Accounting and Finance
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-27
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18365
Tiivistelmä
Yritystoiminnan keskeisin lähtökohta on kannattavuus. Mikäli liiketoiminta ei kokonaisuudessaan ole kannattavaa, ei liiketoiminnan jatkumiselle ole edellytyksiä. Laskentatoimen kirjallisuudessa on jo pitkään kehitetty menetelmiä, joiden avulla kannattavuutta voidaan laskea yhä tarkemmin. Laskenta on keskittynyt yritysten sisäisiin prosesseihin ja tuotantoon. Strategisen laskentatoimen myötä painotetaan yhä enemmän yritysten ulkoisia tekijöitä ja niiden kannattavuutta.

Tämä tutkielma tutkii, kuinka asiakkuudenhallintamenetelmiä voidaan käyttää asiakaskohtaisen kannattavuuslaskennan apuna. Tutkielmassa käsitellään myös millaista tietoa tulisi kerätä, jotta kyettäisiin kohdistamaan kustannukset eri asiakkaille ja tuotteille entistä tarkemmin. Samaten läpikäydään myös sitä, millaisia johtopäätöksiä voidaan syntyneestä kannattavuustiedosta tehdä. Lisäksi tutkielmassa esitellään lyhyesti erilaisia malleja, joiden avulla asiakkaiden kannattavuuksia kyetään hallitsemaan ja parantamaan.

Tutkielman teoriaosuudessa on esitelty sekä markkinoinnin että laskentatoimen teorioita ja malleja kannattavuudelle ja asiakkuuksien johtamiselle. Tutkielman jälkimmäisessä osassa on käyty läpi kolme laskentatoimen Pro gradu -tutkielmaa. Näissä tutkielmissa keskitytään kolmen erilaisen kohdeyrityksen asiakaskohtaisten kannattavuuslaskelmien kehittämiseen ja kustannusten kohdistamiseen.

Tutkielman johtopäätöksistä käy ilmi, että kannattavuuden laskeminen on hyvin moninainen prosessi, jossa yhtä oikeaa menetelmää ei ole. Erilaisissa olosuhteissa pätee erilaiset lainalaisuudet. Lähtökohtaisesti kuitenkin suositellaan toimintokohtaisen laskennan käyttämistä.

Avainsanat: asiakkuuksien hallinta, asiakaskannattavuus, kannattavuuden mittaaminen
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40066]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste