Sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden kokemuksia työharjoittelun mobiiliohjauksesta
KOIVU, KATI (2008)
KOIVU, KATI
2008
Aikuiskasvatus ja kasvatustiede - Adult Education and Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18357
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18357
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää miten opiskelijoiden autenttisessa oppimisympäristössä, työharjoittelupaikalla, tapahtuvaa oppimisprosessia voidaan tukea mobiiliohjauksen avulla. Tutkimuksessa hyödynnettiin Mobilogi-työkalua, jonka avulla opettaja pystyy lähettämään opiskelijoille oppimisprosessia tukevia kysymyksiä tekstiviestinä matkapuhelimeen ja opiskelijat pystyvät lähettämään tekstiviesteinä vastauksia ja muistiinpanoja, jotka tallentuvat omalle verkkosivulleen.
Tutkimuksessa on haettu vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1) Miten sosiaali- ja terveysalan opiskelijat kokivat työharjoittelun Mobilogi-sovelluksen välityksellä tapahtuneen mobiiliohjauksen? 2) Miten opiskelijat hyödynsivät mobiiliohjauksessa saatuja ohjauskysymyksiä?
Mobiiliohjauksen taustalla on käytetty Hämeen ammattikorkeakoulun Digital Learning Lab -hankkeessa kehitettyä AEFIRIP-mobiilioppimisen ja -ohjauksen mallia, jossa oppiminen nähdään jatkuvasti etenevänä syklisenä prosessina. Malli pohjautuu perinteisiin oppimisteorioihin ja eoppimisen malleihin, kuten tutkivaan oppimiseen, aktivoivaan opetukseen ja ongelmaperustaiseen oppimiseen. AEFIRIP-mallissa kuitenkin keskitytään erityisesti mobiilioppimiselle luonteenomaisiin piirteisiin. Malli on kehitetty käytettäväksi autenttisissa oppimistilanteissa, joissa käytetään oppimisen tukena erilaisia mobiileja työvälineitä. Erityisesti on keskitytty autenttisessa oppimisympäristössä syntyneisiin oppimisprosessin kriittisiin vaiheisiin ja niiden ohjaamiseen. Mallissa mobiiliteknologiaa ei nähdä pelkästään yhteistyön tai osallistumisen välineenä, vaan myös oppimisprosessin käynnistäjänä sekä alustana joka tarjoaa ohjausta ja tukea.
Tutkimuskohteeksi valittiin Hämeen ammattikorkeakoulun Hämeenlinnan toimipisteen kolmannen vuoden sosiaali- ja terveysalan opiskelijat, jotka suorittivat opetussuunnitelman mukaista työharjoittelujaksoa keväällä ja syksyllä 2007. Tutkimuksessa oli mukana kaksi työharjoittelua ohjaavaa opettajaa ja kymmenen työharjoittelua suorittavaa opiskelijaa. Työharjoittelun ohjaus noudatti oppilaitoksessa käytössä olevaa ohjausmallia. Mobiiliohjaus ei korvannut mitään perinteisistä ohjaustavoista, vaan se tuotiin muun ohjauksen lisäksi.
Tutkimuksen tehtävänä on ollut kuvata opiskelijoiden kokemuksia mobiiliohjauksesta. Tavoitteena on ollut todellisuuden ilmiöiden syvempi ymmärtäminen, joten tutkimus edellytti kvalitatiivisen lähestymistavan hyödyntämistä. Tutkimus toteutettiin pilottitutkimuksena, jossa ryhmälle työharjoitteluun osallistuvia opettajia ja opiskelijoita tarjottiin mahdollisuus käyttää uutta teknologiaa ja mobiiliohjauksen toimintamallia työharjoittelun ohjauksen apuna. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua sekä avointa kyselylomaketta. Lisäksi hyödynnettiin työharjoitteluprosessissa syntyneitä dokumentteja.
Pilottitutkimuksessa olleiden opiskelijoiden kokemukset Mobilogilla tuetusta ohjauksesta olivat rohkaisevia. Vastausten mukaan opiskelijat kokivat ohjauskysymysten pohdinnan laajentaneen ajattelumaailmaa ja vaikuttaneen siten myös heidän oppimistavoitteisiinsa. Kysymykset auttoivat opiskelijoita pohtimaan harjoitteluun liittyviä asioita monipuolisemmin ja uusista näkökulmista.
Tutkimus antoi viitteitä siitä, että opiskelijat kaipaavat työssäoppimisensa tueksi reflektiota ja metakognitiivisia taitoja tukevaa ohjausta. Automatisoidun mobiiliohjauksen avulla opettajat pystyvät pienellä ajallisella lisäpanoksella antamaan opiskelijoille heidän kaipaamaansa lisätukea.
Avainsanat: mobiilioppiminen, työharjoittelu, ohjaus, Mobilogi
Tutkimuksessa on haettu vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1) Miten sosiaali- ja terveysalan opiskelijat kokivat työharjoittelun Mobilogi-sovelluksen välityksellä tapahtuneen mobiiliohjauksen? 2) Miten opiskelijat hyödynsivät mobiiliohjauksessa saatuja ohjauskysymyksiä?
Mobiiliohjauksen taustalla on käytetty Hämeen ammattikorkeakoulun Digital Learning Lab -hankkeessa kehitettyä AEFIRIP-mobiilioppimisen ja -ohjauksen mallia, jossa oppiminen nähdään jatkuvasti etenevänä syklisenä prosessina. Malli pohjautuu perinteisiin oppimisteorioihin ja eoppimisen malleihin, kuten tutkivaan oppimiseen, aktivoivaan opetukseen ja ongelmaperustaiseen oppimiseen. AEFIRIP-mallissa kuitenkin keskitytään erityisesti mobiilioppimiselle luonteenomaisiin piirteisiin. Malli on kehitetty käytettäväksi autenttisissa oppimistilanteissa, joissa käytetään oppimisen tukena erilaisia mobiileja työvälineitä. Erityisesti on keskitytty autenttisessa oppimisympäristössä syntyneisiin oppimisprosessin kriittisiin vaiheisiin ja niiden ohjaamiseen. Mallissa mobiiliteknologiaa ei nähdä pelkästään yhteistyön tai osallistumisen välineenä, vaan myös oppimisprosessin käynnistäjänä sekä alustana joka tarjoaa ohjausta ja tukea.
Tutkimuskohteeksi valittiin Hämeen ammattikorkeakoulun Hämeenlinnan toimipisteen kolmannen vuoden sosiaali- ja terveysalan opiskelijat, jotka suorittivat opetussuunnitelman mukaista työharjoittelujaksoa keväällä ja syksyllä 2007. Tutkimuksessa oli mukana kaksi työharjoittelua ohjaavaa opettajaa ja kymmenen työharjoittelua suorittavaa opiskelijaa. Työharjoittelun ohjaus noudatti oppilaitoksessa käytössä olevaa ohjausmallia. Mobiiliohjaus ei korvannut mitään perinteisistä ohjaustavoista, vaan se tuotiin muun ohjauksen lisäksi.
Tutkimuksen tehtävänä on ollut kuvata opiskelijoiden kokemuksia mobiiliohjauksesta. Tavoitteena on ollut todellisuuden ilmiöiden syvempi ymmärtäminen, joten tutkimus edellytti kvalitatiivisen lähestymistavan hyödyntämistä. Tutkimus toteutettiin pilottitutkimuksena, jossa ryhmälle työharjoitteluun osallistuvia opettajia ja opiskelijoita tarjottiin mahdollisuus käyttää uutta teknologiaa ja mobiiliohjauksen toimintamallia työharjoittelun ohjauksen apuna. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua sekä avointa kyselylomaketta. Lisäksi hyödynnettiin työharjoitteluprosessissa syntyneitä dokumentteja.
Pilottitutkimuksessa olleiden opiskelijoiden kokemukset Mobilogilla tuetusta ohjauksesta olivat rohkaisevia. Vastausten mukaan opiskelijat kokivat ohjauskysymysten pohdinnan laajentaneen ajattelumaailmaa ja vaikuttaneen siten myös heidän oppimistavoitteisiinsa. Kysymykset auttoivat opiskelijoita pohtimaan harjoitteluun liittyviä asioita monipuolisemmin ja uusista näkökulmista.
Tutkimus antoi viitteitä siitä, että opiskelijat kaipaavat työssäoppimisensa tueksi reflektiota ja metakognitiivisia taitoja tukevaa ohjausta. Automatisoidun mobiiliohjauksen avulla opettajat pystyvät pienellä ajallisella lisäpanoksella antamaan opiskelijoille heidän kaipaamaansa lisätukea.
Avainsanat: mobiilioppiminen, työharjoittelu, ohjaus, Mobilogi