Itsenäinen tutkielmatyöskentely, web-tiedonhaku ja oppiminen: Tapaustutkimus 8-luokkalaisten maantiedon tutkielmakurssilta
HONGISTO, HEIDI (2008)
HONGISTO, HEIDI
2008
Informaatiotutkimus - Information Studies
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18330
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18330
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan kokonaisvaltaisesti yläasteen 8-luokan oppilaiden tutkielmatyöskentelyä kulttuurimaantiedon kurssilla. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kuinka oppilaat kokevat itsenäiselle työskentelylle, vapaavalintaisille tutkimusaiheille ja web-tiedonhaulle perustuvan tutkielmakurssin. Tutkimuskysymykset ovat: Miten oppilaiden tutkielmanteko etenee? Millaisia tuntemuksia oppilaat kokevat? Millä tavoin oppilaat hankkivat tietoa ja arvioivat lähteitä? Millaisia ongelmia oppilaat kokevat? Millä tavoin opettaja ja muut henkilöt tukevat oppilaita? Mitä oppilaat oppivat?
Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2007 helsinkiläisen yläasteen yhdeksän viikon kulttuurimaantiedon kurssilta tiiviissä yhteistyössä kurssin oppilaiden (N=17) ja opettajan kanssa. Kyseessä on kuvaileva ja selittävä pitkittäistutkimus. Aineistonkeruumenetelminä olivat oppilaille suunnatut kyselyt, oppituntien havainnointi sekä opettajan ja oppilaiden haastattelut. Lisäksi tarkasteltiin tutkielmien arviointilomakkeita ja valmiita tutkielmia. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla ja erilaisilla kvantitatiivisilla menetelmillä.
Laaja tutkielma koostui kolmesta teemasta, jotka oppilaat suorittivat yksi kerrallaan ja yhdistivät lopussa kokonaisuudeksi. Oppilaiden tuntemukset tutkielmantekoa kohtaan säilyivät hyvinä kurssin alusta loppuun, ainoastaan pieni notkahdus tapahtui tutkielman keskivaiheilla haastavan teeman kohdalla. Oppilaiden ilmaisemat ongelmat (163 kpl) jaoteltiin viiteen kategoriaan: tiedonhaku ja lähteiden käyttö, tutkielmanteon prosessi, tutkielman lopputuotos, maantieteellinen sisältö ja tekniset ongelmat. Tiedonhaun ja lähteiden käytön ongelmat olivat selvästi suurin ongelmakategoria (33% ongelmista). Ongelmia tuottivat web-tiedonhaun erityispiirteisiin liittyvät haasteet, kuten hakusanojen valinta, navigointi sivustoilla ja lähteiden arviointi. Opettajan apuilmaisut (234 kpl) jaoteltiin neljään kategoriaan: tiivis ja asiantunteva lähiohjaaminen, ideointi ja kannustus, opettajan ja oppilaan yhteistyö ja työskentelyä kontrolloiva ohjaus. Ongelma- ja apuilmaisujen välillä ei ilmennyt tilastollisesti merkittäviä eroja, mutta kiinnostavia yhteyksiä löytyi.
Ongelmailmaisuissa esiintyneet osa-alueet olivat vahvasti edustettuina oppilaiden oppimiskokemuksissa. Maantieteellisen sisällön lisäksi oppilaat kertoivat oppineensa tiedonhakua, teknisiä taitoja sekä tutkielmatyöskentelyn suunnittelua ja aikataulutusta. Näitä nimitettiin tutkimuksessa yhteisellä käsitteellä tutkielmataidot. Oppilaiden itse- ja vertaisarvioissa antamat tutkielmien yleisarvosanat olivat keskiarvoisesti (8,4) kokonaisen numeron parempia kuin opettajan antamat arvosanat (7,4). Oppilaat ja opettaja tuntuivat arvioivan tutkielmia eri kriteereillä yhteisestä arviointilomakkeesta huolimatta. Oppilaiden antamaa arvosanaa korotti tutkielman siisti ulkoasu ja mielenkiintoinen aihevalinta. Opettajan arvion perustana oli tutkielman maantieteellinen sisältö.
Itsenäinen web-tiedonhaku toi oppilaille haasteita, jotka olivat merkittäviä myös muihin tutkielmatyöskentelyn haasteisiin suhteutettuna. Tiedonhaun ja muiden tutkielmataitojen opettelu vei aikaa kurssin maantieteelliseltä sisällöltä, mutta oppilaat kokivat nämä taidot arvokkaina ja hyödyllisinä oppimiskokemuksina. Itsenäinen tutkielmatyöskentely ja tiedonhankinta vaativat aikaa, järjestelyjä ja opettajalta uudenlaista ohjaajan roolia, mutta ne myös mahdollistivat oppilaiden tutkielmataitojen kehittymisen.
Avainsanat: tiedonhankinta, informaatiolukutaito, oppiminen, tutkiva oppiminen, koululaiset, yläaste, yläkoulu, tutkielmatyöskentely, tutkielmat, maantiede, kulttuurimaantiede, tapaustutkimus
Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2007 helsinkiläisen yläasteen yhdeksän viikon kulttuurimaantiedon kurssilta tiiviissä yhteistyössä kurssin oppilaiden (N=17) ja opettajan kanssa. Kyseessä on kuvaileva ja selittävä pitkittäistutkimus. Aineistonkeruumenetelminä olivat oppilaille suunnatut kyselyt, oppituntien havainnointi sekä opettajan ja oppilaiden haastattelut. Lisäksi tarkasteltiin tutkielmien arviointilomakkeita ja valmiita tutkielmia. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla ja erilaisilla kvantitatiivisilla menetelmillä.
Laaja tutkielma koostui kolmesta teemasta, jotka oppilaat suorittivat yksi kerrallaan ja yhdistivät lopussa kokonaisuudeksi. Oppilaiden tuntemukset tutkielmantekoa kohtaan säilyivät hyvinä kurssin alusta loppuun, ainoastaan pieni notkahdus tapahtui tutkielman keskivaiheilla haastavan teeman kohdalla. Oppilaiden ilmaisemat ongelmat (163 kpl) jaoteltiin viiteen kategoriaan: tiedonhaku ja lähteiden käyttö, tutkielmanteon prosessi, tutkielman lopputuotos, maantieteellinen sisältö ja tekniset ongelmat. Tiedonhaun ja lähteiden käytön ongelmat olivat selvästi suurin ongelmakategoria (33% ongelmista). Ongelmia tuottivat web-tiedonhaun erityispiirteisiin liittyvät haasteet, kuten hakusanojen valinta, navigointi sivustoilla ja lähteiden arviointi. Opettajan apuilmaisut (234 kpl) jaoteltiin neljään kategoriaan: tiivis ja asiantunteva lähiohjaaminen, ideointi ja kannustus, opettajan ja oppilaan yhteistyö ja työskentelyä kontrolloiva ohjaus. Ongelma- ja apuilmaisujen välillä ei ilmennyt tilastollisesti merkittäviä eroja, mutta kiinnostavia yhteyksiä löytyi.
Ongelmailmaisuissa esiintyneet osa-alueet olivat vahvasti edustettuina oppilaiden oppimiskokemuksissa. Maantieteellisen sisällön lisäksi oppilaat kertoivat oppineensa tiedonhakua, teknisiä taitoja sekä tutkielmatyöskentelyn suunnittelua ja aikataulutusta. Näitä nimitettiin tutkimuksessa yhteisellä käsitteellä tutkielmataidot. Oppilaiden itse- ja vertaisarvioissa antamat tutkielmien yleisarvosanat olivat keskiarvoisesti (8,4) kokonaisen numeron parempia kuin opettajan antamat arvosanat (7,4). Oppilaat ja opettaja tuntuivat arvioivan tutkielmia eri kriteereillä yhteisestä arviointilomakkeesta huolimatta. Oppilaiden antamaa arvosanaa korotti tutkielman siisti ulkoasu ja mielenkiintoinen aihevalinta. Opettajan arvion perustana oli tutkielman maantieteellinen sisältö.
Itsenäinen web-tiedonhaku toi oppilaille haasteita, jotka olivat merkittäviä myös muihin tutkielmatyöskentelyn haasteisiin suhteutettuna. Tiedonhaun ja muiden tutkielmataitojen opettelu vei aikaa kurssin maantieteelliseltä sisällöltä, mutta oppilaat kokivat nämä taidot arvokkaina ja hyödyllisinä oppimiskokemuksina. Itsenäinen tutkielmatyöskentely ja tiedonhankinta vaativat aikaa, järjestelyjä ja opettajalta uudenlaista ohjaajan roolia, mutta ne myös mahdollistivat oppilaiden tutkielmataitojen kehittymisen.
Avainsanat: tiedonhankinta, informaatiolukutaito, oppiminen, tutkiva oppiminen, koululaiset, yläaste, yläkoulu, tutkielmatyöskentely, tutkielmat, maantiede, kulttuurimaantiede, tapaustutkimus