Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

S2-oppijoiden myöntömuotoiset imperfektit kirjoitelmissa

HIRVONEN, INKA (2008)

 
Avaa tiedosto
gradu02951.pdf (202.4Kt)
Lataukset: 



HIRVONEN, INKA
2008

Suomen kieli - Finnish Language
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-30
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18328
Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee suomenoppijoiden imperfektimuotojen tuottamista. Aineistona

ovat olleet perus- ja keskitason YKI-tutkintojen kirjoittamisen osakokeet keväältä 2004. Aineisto on kerätty 275 kirjoittajalta. Kaikilta osallistujilta on pyydetty kolme

kirjoitelmaa, joiden aihealueet ovat käsitelleet arkipäivän kielenkäyttötilanteita.

Olen tarkastellut informanttien tuottamia imperfektejä kolmelta näkökannalta: niiden

esiintyvyyden eroja perus- ja keskitasolla, verbityyppien vaikutusta sanojen osaamiseen

tai osaamattomuuteen sekä verbien yleisyyttä ja esiintymistiheyden vaikutusta verbien

osaamiseen. Olen myös eritellyt erilaisia virhetyyppejä ja ottanut kantaa syihin, miksi

kielenkäyttäjät ovat käyttäneet tuottamiaan virheellisiä muotoja.

Tutkimus vahvistaa käsityksen, että useasti käytetyt verbit osataan paremmin kuin

harvemmin käytetyt. Perustasolla imperfektin oppiminen on vasta lähtenyt käyntiin.

Ensimmäinen opittu imperfekti on olla-verbi, ja sillä on yli 50 prosentin edustus

kielenoppijoiden kirjoitelmien verbeistä. Keskitasolla osataan käyttää jo muitakin

verbejä, mikä vähentää olla-verbin prosenttiosuuksia. Aineistoni ei vahvistanut

käsitystä verbityyppien eritahtisesta oppimisesta.

Asiasanat: suomi toisena kielenä, sanastontutkimus, morfologia, verbityypit
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40068]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste