Änkyttävän oppilaan sosiaalinen asema alakoulun koululuokassa
DRACHMAN, LINDA (2008)
DRACHMAN, LINDA
2008
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18314
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18314
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoituksena oli tutkia, millainen on änkyttävän oppilaan sosiaalinen asema alakoulun koululuokassa. Tutkimusongelma tarkentui seuraaviin kysymyksiin: 1) Eroaako änkyttävän oppilaan sosiaalinen asema normaalisti puhuvan oppilaan sosiaalisesta asemasta? 2) Millaisia vaikutuksia opettajan toimilla on änkyttävän oppilaan sosiaaliseen asemaan luokassa? ja 3) Miten alakoulun luokassa saatu sosiaalinen status vaikuttaa änkyttävän oppilaan myöhempään (sosiaaliseen) elämään?
Tutkielman teoriaosuudessa esitetään änkytykseen, sosiaalisiin taitoihin ja koulukiusaamiseen liittyvää käsitteistöä siinä määrin, kuin se tämän tutkimuksen puitteissa on tarpeellista. Koska tutkimuksen kohteena ovat nyt jo aikuistuneet, alakouluaikoinaan änkyttäneet aikuiset, on teoriaosuudessa perehdytty myös elämäkerralliseen tapaustutkimukseen tutkimusmenetelmänä. Tutkimuksen aihe käsittelee lapsuutta, joten alakouluikäisen lapsen, eli 7-12- vuotiaan lapsen kehitys on myös otettu mukaan tarkasteluun.
Tutkielmani on laadullinen, elämäkerrallinen tapaustutkimus, ja tutkimusmenetelmänä on käytetty sisällön analyysiä teemahaastattelulla saadusta aineistosta. Tutkimusaineisto on saatu neljästä nauhoitetusta teemahaastattelusta. Haastateltavina olivat lapsuudessaan änkyttäneet aikuiset. Nämä aikuiset olivat Etelä- Suomessa asuvia, nyt aikuisikäisiä, lapsuudessaan vähintään lievästi änkyttäneitä henkilöitä. Tutkimus haastatteluineen on tehty kesän 2007 ja kevään 2008 välisenä aikana.
Laadullisen tapaustutkimuksen tuloksia ei voida yleistää, mutta ne avaavat mielenkiintoisia näkökulmia änkyttävien oppilaiden koulunkäyntiin liittyviin asioihin, opettajan suhtautumistapaan, koulukiusaamiseen sekä änkytyksen puheterapiaan. Se, millainen tilanne lapsella on ystävärintamalla koulun alkaessa, kertoo jonkin verran siitä, millainen lapsen sosiaalinen asema alakoulussa tulee olemaan. Änkytyksellä on hienoinen vaikutus oppilaan sosiaaliseen asemaan alakoulun koululuokassa. Näyttäisi siltä, että änkyttävää oppilasta kiusataan koulussa jonkin verran, mutta kiusaamisen muodot vaihtelevat. Änkyttäminen ja koulukiusaaminen heikentävät niistä kärsivien itsetuntoa. Itsetunto kuitenkin kohenee iän ja positiivisten kokemusten karttuessa. Aikuisikään päästyään alakoulussa änkyttäneet muistavat änkytyksen mukanaan tuomat epämiellyttävät tilanteet, ja osittain välttelevät niitä edelleen, vaikka suurin osa on päässyt änkytyksestä aikuisiällä eroon. Kaiken kaikkiaan änkytystä pidetään kuitenkin jonkinlaisena henkisenä voimavarana, joka on koulinut näistä aikuisista sellaisia, kuin he nyt ovat.
Avainsanat:
änkytys, sosiaalinen asema, koulukiusaaminen, lapsen kehitys (7-12v.)
Tutkielman teoriaosuudessa esitetään änkytykseen, sosiaalisiin taitoihin ja koulukiusaamiseen liittyvää käsitteistöä siinä määrin, kuin se tämän tutkimuksen puitteissa on tarpeellista. Koska tutkimuksen kohteena ovat nyt jo aikuistuneet, alakouluaikoinaan änkyttäneet aikuiset, on teoriaosuudessa perehdytty myös elämäkerralliseen tapaustutkimukseen tutkimusmenetelmänä. Tutkimuksen aihe käsittelee lapsuutta, joten alakouluikäisen lapsen, eli 7-12- vuotiaan lapsen kehitys on myös otettu mukaan tarkasteluun.
Tutkielmani on laadullinen, elämäkerrallinen tapaustutkimus, ja tutkimusmenetelmänä on käytetty sisällön analyysiä teemahaastattelulla saadusta aineistosta. Tutkimusaineisto on saatu neljästä nauhoitetusta teemahaastattelusta. Haastateltavina olivat lapsuudessaan änkyttäneet aikuiset. Nämä aikuiset olivat Etelä- Suomessa asuvia, nyt aikuisikäisiä, lapsuudessaan vähintään lievästi änkyttäneitä henkilöitä. Tutkimus haastatteluineen on tehty kesän 2007 ja kevään 2008 välisenä aikana.
Laadullisen tapaustutkimuksen tuloksia ei voida yleistää, mutta ne avaavat mielenkiintoisia näkökulmia änkyttävien oppilaiden koulunkäyntiin liittyviin asioihin, opettajan suhtautumistapaan, koulukiusaamiseen sekä änkytyksen puheterapiaan. Se, millainen tilanne lapsella on ystävärintamalla koulun alkaessa, kertoo jonkin verran siitä, millainen lapsen sosiaalinen asema alakoulussa tulee olemaan. Änkytyksellä on hienoinen vaikutus oppilaan sosiaaliseen asemaan alakoulun koululuokassa. Näyttäisi siltä, että änkyttävää oppilasta kiusataan koulussa jonkin verran, mutta kiusaamisen muodot vaihtelevat. Änkyttäminen ja koulukiusaaminen heikentävät niistä kärsivien itsetuntoa. Itsetunto kuitenkin kohenee iän ja positiivisten kokemusten karttuessa. Aikuisikään päästyään alakoulussa änkyttäneet muistavat änkytyksen mukanaan tuomat epämiellyttävät tilanteet, ja osittain välttelevät niitä edelleen, vaikka suurin osa on päässyt änkytyksestä aikuisiällä eroon. Kaiken kaikkiaan änkytystä pidetään kuitenkin jonkinlaisena henkisenä voimavarana, joka on koulinut näistä aikuisista sellaisia, kuin he nyt ovat.
Avainsanat:
änkytys, sosiaalinen asema, koulukiusaaminen, lapsen kehitys (7-12v.)