"Paskasta ei saa kermakarkkia" - artistin tuotekehitysprosessi
ANIA, JOHANNA (2008)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
ANIA, JOHANNA
2008
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-30Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena oli ymmärtää ja kuvata artistin tuotekehitysprosessi. Tavoitteeseen pääsemiseksi pyrittiin ensin kuvaamaan artistin tuotteistamisprosessin taloudelliset ja taiteelliset elementit sekä selvittämään, mitä tästä prosessista on tunnistettavissa. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, millaisia tarinoita eri toimijat kertovat tuotekehitysprosessista ja miten näiden tarinoiden elementit liittyvät toisiinsa. Tässä tutkielmassa pyrittiin lisäksi kuvaamaan artistin tuotekehitysprosessin muutosta ja analysoimaan tulevaisuutta.
Tutkielman teoriaosuuden rungon muodosti liiketaloustieteellinen kirjallisuus, jota syvennettiin ja selvitettiin musiikista ja artisteista kertovien kertomusten, raporttien, mietintöjen sekä lehtikirjoitusten kautta. Haluttiin aikaansaada todellisuutta vastaava kuva artistista tuotekehityksen kohteena. Tutkielman empiirinen osuus suoritettiin teemahaastatteluina: haastateltiin kuutta musiikkialalla vaikuttavaa toimijaa tuotekehitysprosessin eri vaiheista. Teemahaastattelujen avulla pyrittiin tarkastelemaan, miten käytännön liiketoiminta vastaa esitettyä teoreettista tarkastelua sekä käymään läpi niitä tekijöitä, jotka yleisimmin liitetään tulevaisuuteen ja sen mukanansa tuomiin mahdollisuuksiin ja toisaalta uhkiin. Haastatteluaineisto analysoitiin narratiivista analyysimenetelmää hyödyntäen. Lopuksi jokaisesta haastattelusta koottiin oma tarinansa.
Tutkimuksen tuloksena voidaan esittää artistin tuotekehitysprosessin syntyvän prosessin eri toimijoiden toiminnan vaikutuksesta. Empiriassa korostuivat edelleen pitkäjänteinen työskentely päämäärän eteen sekä ilmeisimpänä prosessiin liittyvän ennakoitavuuden ja ennustettavuuden vaikeus: prosessin toimijat voivat omilla toimillaan pyrkiä viemään prosessia oikeaan suuntaan mutta loppujen lopuksi ajoitus ratkaisee – sekä reagoimisherkkyys siihen tietoon, jota markkinoilla tuotetaan kuluttajista ja heidän kulutuskäyttäytymisestään.
Tutkielman lopussa keskusteltiin ja käytiin läpi haastatteluissa esiin tulleet tulevaisuuteen liittyvät uhat ja mahdollisuudet. Näistä tunnistettiin musiikkiliiketoiminnan kasvu, levymyynnin vakiinnuttaminen, ylitarjonta ja markkinoiden kuumentuminen, musiikkimarkkinoiden globaalistuminen, musiikin kulutusmuotojen muutos sekä brändeihin ja sähköiseen kaupankäyntiin liittyvät tekijät. Kutakin tekijää käsiteltiin sekä uhkana että mahdollisuutena, ja tässä lieneekin yksi ilmeisin jatkotutkimuskysymys: millainen vaikutus internetillä ja sähköisellä kaupankäynnillä tulee olemaan artistin tuotekehitysprosessiin sinällään – miten se ilmenee?
Avainsanat: artisti, tuote, prosessi, tuotekehitysprosessi
Tutkielman teoriaosuuden rungon muodosti liiketaloustieteellinen kirjallisuus, jota syvennettiin ja selvitettiin musiikista ja artisteista kertovien kertomusten, raporttien, mietintöjen sekä lehtikirjoitusten kautta. Haluttiin aikaansaada todellisuutta vastaava kuva artistista tuotekehityksen kohteena. Tutkielman empiirinen osuus suoritettiin teemahaastatteluina: haastateltiin kuutta musiikkialalla vaikuttavaa toimijaa tuotekehitysprosessin eri vaiheista. Teemahaastattelujen avulla pyrittiin tarkastelemaan, miten käytännön liiketoiminta vastaa esitettyä teoreettista tarkastelua sekä käymään läpi niitä tekijöitä, jotka yleisimmin liitetään tulevaisuuteen ja sen mukanansa tuomiin mahdollisuuksiin ja toisaalta uhkiin. Haastatteluaineisto analysoitiin narratiivista analyysimenetelmää hyödyntäen. Lopuksi jokaisesta haastattelusta koottiin oma tarinansa.
Tutkimuksen tuloksena voidaan esittää artistin tuotekehitysprosessin syntyvän prosessin eri toimijoiden toiminnan vaikutuksesta. Empiriassa korostuivat edelleen pitkäjänteinen työskentely päämäärän eteen sekä ilmeisimpänä prosessiin liittyvän ennakoitavuuden ja ennustettavuuden vaikeus: prosessin toimijat voivat omilla toimillaan pyrkiä viemään prosessia oikeaan suuntaan mutta loppujen lopuksi ajoitus ratkaisee – sekä reagoimisherkkyys siihen tietoon, jota markkinoilla tuotetaan kuluttajista ja heidän kulutuskäyttäytymisestään.
Tutkielman lopussa keskusteltiin ja käytiin läpi haastatteluissa esiin tulleet tulevaisuuteen liittyvät uhat ja mahdollisuudet. Näistä tunnistettiin musiikkiliiketoiminnan kasvu, levymyynnin vakiinnuttaminen, ylitarjonta ja markkinoiden kuumentuminen, musiikkimarkkinoiden globaalistuminen, musiikin kulutusmuotojen muutos sekä brändeihin ja sähköiseen kaupankäyntiin liittyvät tekijät. Kutakin tekijää käsiteltiin sekä uhkana että mahdollisuutena, ja tässä lieneekin yksi ilmeisin jatkotutkimuskysymys: millainen vaikutus internetillä ja sähköisellä kaupankäynnillä tulee olemaan artistin tuotekehitysprosessiin sinällään – miten se ilmenee?
Avainsanat: artisti, tuote, prosessi, tuotekehitysprosessi