Koulutien risteyksessä ja koulu tien risteyksessä : helsinkiläisten vanhempien näkemyksiä koulun valinnasta, palvelukyvystä ja asiakastyytyväisyydestä
ARMINEN, JOHANNA; ISOTALO, PÄIVI (1997)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
ARMINEN, JOHANNA
ISOTALO, PÄIVI
1997
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1997Tiivistelmä
Helsingissä vuonna 1994 oli vanhemmilla ensimmäisen kerran mahdollisuus valita lapsensa opinahjo koulupiiristä riippumatta. Tämä on osa sitä kehityskulkua, joka ajaa perinteistä koulua kohti markkinamaailmaa. Valinnanvapauden katsotaan parantavan laatua, kun koulut profiloituvat houkutellakseen oppilaita. Lisääntyneen tarjonnan voidaan katsoa parantavan palvelukykyä ja samalla lisäävän asiakastyytyväisyyttä.Tutkimuksen lähtökohtana oli selvittää, millä perusteella vanhemmat valitsevat koulun lapselleen ja ovatko he olleet valintaansa tyytyväisiä. Lisäksi pyrkimyksenä oli kartoittaa vanhempien näkemyksiä koulun palvelukyvystä ja omasta asiakastyytyväisyydestään. Teoreettisen viitekehyksen rungon muodostavat koulunvalinnan mahdollistaneet uudistukset ja koulumaailmaan sovellettavissa olevat markkinatermit ja mallit.Tutkimuksen kohdejoukko oli 738 vuonna 1994 Helsingissä koulunsa aloittaneiden lasten vanhempia. Teemahaastatteluun osallistui 16 ja lomakehaastatteluun lisäksi 8 vanhempaa. Lähetimme keväällä 1996 kyselylomakkeet kohdejoukolle. Lomakkeet käsiteltiin kvantitatiivisesti SPSS-ohjelmaa apuna käyttäen. Lomakkeiden perusteella valitsimme 24 vanhempaa haastatteluihin. Teemahaastattelu- ja lomakehaastattelurunko pohjautui tutkimustehtäviimme. Haastattelut toteutettiin touko-kesäkuussa 1996 ja litteroitiin kesällä. Haastatteluaineisto analysoitiin kvalitatiivisesti.Tutkimuksemme osoitti vanhempien olevan melko tyytyväisiä peruskouluun yleensä. Myös palvelukykyä pidettiin nykyisellään riittävän hyvänä eikä koulunuudistusten katsota lisäävän sitä oleellisesti. Valintamahdollisuutta koulupiiristä riippumatta pidetään hyvänä asiana, kuitenkin sitä käytetään vain vähän. Tärkeimmäksi valintakriteeriksi osoittautui koulumatka. Lähikoulua pidetäänkin useimmiten parhaana vaihtoehtona koulutulokkaalle. Koulujen profiloituminen nähdään pääasiassa tarpeettomana ala-asteella. Katsotaan, etteivät lapset itse kykene tekemään rationaalisia valintoja vaan valintaperusteena olisivat opettajat ja kaverit. Koulujen välinen kilpailu nähdään uhkana, koska sen pelätään tuovan mukanaan eriarvoistumista oppilaiden välille. Perusopetuksen tason säilyttämistä pidetään ensiarvoisen tärkeänä.Asiasanat: koulu - valinta - Helsinki, koulu - palvelut - tyytyväisyys, kilpailu - koulut