Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ammattikorkeakoulun opinnäytetöiden ja tutkimustiedon hyödyntäminen hoitotyön kehittämisessä

POHJOLA, PÄIVI (2008)

 
Avaa tiedosto
gradu02622.pdf (440.2Kt)
Lataukset: 



POHJOLA, PÄIVI
2008

Hoitotiede - Nursing Science
Lääketieteellinen tiedekunta - Faculty of Medicine
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-21
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18267
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ammattikorkeakoulun opinnäytetöiden ja tutkitun tiedon käyttöä hoitotyön kehittämisessä, terveydenhuoltohenkilöstön näkökulmasta. Tavoitteena oli löytää tekijöitä, jotka edistävät ja estävät ammattikorkeakoulun opinnäytetöiden ja tutkitun tiedon käyttöä.

Tutkimus toteutettiin eräässä länsisuomalaisessa sairaanhoitopiirissä. Tutkimukseen otettiin mukaan satunnaisotannalla valittu terveydenhuoltohenkilöstö (osastonhoitajat, apulaisosastonhoitajat ja sairaanhoitajat) (n=215), jolla oli sähköpostiosoite sairaanhoitopiirissä. Tutkimusaineisto koottiin sähköisellä kyselylomakkeella syyskuussa 2007. Mittarina käytettiin ammattikorkeakoulun opinnäytetöiden osalta tätä tutkimusta varten kehitettyä mittaria ja tutkitun tiedon osalta kansainvälistä, The Barriers Scale mittaria. Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin SPSS for Windows 13,0 tilastonkäsittelyohjelmalla kuvailevilla tilastollisilla menetelmillä. Laadullinen aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä.

Tutkimus osoitti, että ammattikorkeakoulun opinnäytetöiden käytännönläheinen, työelämän tarpeista lähtevä ja hyvin rajattu aihevalinta, edistivät opinnäytetöiden käyttöä hoitotyön kehittämisessä. Ammattikorkeakoulun opinnäytetöiden hyvä saatavuus ja opiskelijoiden pitämät osastotunnit valmiista tutkimuksista motivoivat terveydenhuoltohenkilöstöä osallistumaan ja käyttämään opinnäytetöitä hoitotyön kehittämisessä. Ammattikorkeakoulun ja työelämän yhteistyötä tulisi lisätä ja tukea työelämän organisaation tasolta.

Tutkitun tiedon käyttöä edisti parhaiten sairaanhoitopiirin johdon tuki mahdollistamalla tutkimustuloksiin tutustumisen työajalla. Tutkimusten hyvä saatavuus, työyhteisön kannustava tuki, tutkimusten hyvä ymmärrettävyys ja terveydenhuoltohenkilöstön oma motivaatio edistivät tutkimusten hyödyntämistä. Tässä tutkimuksessa, kuten myös kansainvälisissä tutkimuksissa, suurin estävä tekijä tutkitun tiedon lukemiselle ja käytölle, oli kiire ja ajanpuute työelämässä. Ammattikorkeakoulun kieltenopetuksen vaikutus sairaanhoitajakoulutuksessa, näkyi siinä, ettei tutkimustulosten vieraskielisyys ollut niin suuri este tänä päivänä kuin vuonna 2000, jolloin se koettiin suurimmaksi esteeksi tutkitun tiedon hyödyntämiselle.

Avainsanat: Ammattikorkeakoulun opinnäytetyö, hoitotyön kehittäminen, tutkittu tieto
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [37228]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste