Luokanopettajankoulutuksen arviointia : nuorten luokanopettajien kokemuksia koulutuksen perusopintojaksoista
AKKANEN, SANNA-MARI (1997)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
AKKANEN, SANNA-MARI
1997
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1997Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vuonna 1991 opintonsa aloittaneiden, nyt luokanopettajan tehtävässä jonkin aikaa toimineiden luokanopettajien näkemyksiä koulutuksestaan, erityisesti perusopintojaksojen osalta. Halusin selvittää minkälaiset tekijät aiheuttivat opiskeluvuosikurssillamme voimakkaan kritiikin syntymistä perusopintojaksoja kohtaan. Tutkimustehtäväni valinnan perusteena oli tarpeeni tuoda esille opiskelijoiden ja nuorten luokanopettajien näkemyksiä koulutuksemme kehittämiseksi. Lisäksi halusin selvittää miten nuoret luokanopettajat ovat opettajuutensa rakentaneet ja millainen on koulutuksen osuus heidän opettajuudessaan.Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen, sillä en halunnut tietoa kokemusten määrästä, vaan kokemusten laadusta ja taustatekijöistä. Tarkoituksenani oli lisätä ymmärrystä perusopintojaksojen aiheuttamien negatiivisten arviointien aiheuttajista, jotta koulutuksen kehittämiseen saataisiin lisää näkökulmia. Myös positiiviset arvioinnit antavat kehittämiselle suuntaa.Käytin tutkimusmenetelmänäni teemahaastattelua, koska halusin saada mahdollisimman syvällistä tietoa tutkittavasta aiheesta.Esiymmärrykseni tutkimusaiheestani kehittyi opiskellessani haastateltavien kanssa samalla vuosikurssilla Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitoksessa. Tiesin ennalta perusopintojen saaneen kritiikkiä osakseen ja halusinkin saada tietoa siitä, miten entiset opiskelutoverini kokevat perusopintojaksojen annin nyt koulutuksen päätyttyä. Tutkimustulokseni olivat jokseenkin ennakko-oletusteni kaltaisia. Vain muutamat perusopintojaksot saivat ainoastaan positiivista palautetta. Haastateltavieni toivomat kehittämisnäkymät olivat paljolti uuden oppimisnäkemyksen mukaisia.Asiasanat: opettajankoulutus - luokanopettajat - arviointi