Addressee Features in User Documentation
KAINULAINEN, KATI (2008)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KAINULAINEN, KATI
2008
Englantilainen filologia - English Philology
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-22Tiivistelmä
Tämän pro-gradu tutkielman tarkoituksena on ollut tutkia niitä puhuttelumuotoja, joita
kirjoittajat käyttävät teksteissään ilmentämään suhdetta kirjoittajan ja lukijan välillä.
Tässä pro-gradu tutkielmassa olen keskittynyt tarkastelemaan näitä puhuttelumuotoja
erityisesti käyttöohjeiden suhteen. Tarkoituksena oli selvittää missä määrin käyttöohjeissa
käytetään puhuttelumuotoja luomaan sosiaalisia suhteita lukijoihin. Tarkoituksena oli myos
tutkia ilmentävätkö nämä puhuttelumuodot tiettyjä rooleja kirjoittajan ja lukujan välillä.
Puhuttelumuodoilla viittaan tässä yhteydessä niihin retorisiin keinoihin, joita kirjoittaja
voi tekstissään käyttää luomaan sosiaalista suhdetta lukijaan. Tälläisia keinoja ovat
esimerkiksi suorat henkilöviittaukset, erityyppisten varmuusasteiden ilmentäminen,
viittaukset kirjoittajaan itseensä, imperatiivin käyttö, ja tekstin jäsentäminen muun muassa
termien next ja to sum up avulla. Tätä tutkimusta varten jaoin eri puhuttelumuodot kahteen
pääryhmään ja useampaan alaryhmään, käyttäen teoreettisena pohjana metadiskurssia ja sen
luoman viitekehyksen yhteydessä tehtyjen tutkimusten perusteella luotuja malleja.
Tässä tutkimuksessa tulin siihen lopputulokseen, että puhuttelumuotoja esiintyy
käyttöohjeissa ja että tiettyjen puhuttelumuotojen käyttö on jopa suotavaa, jotta
käyttöohjeiden ymmärtäminen helpottuisi. Lisäksi havaitsin, että käyttöohjeissa ilmenee
tietylla tavalla ristiriitaisia kirjoittaja- ja lukijarooleja. Toisaalta kirjoittaja ilmenee
opastajana, asiantuntijana tai auktoriteettinä, lukijan joutuessa opastettavan tai oppilaan
rooliin. Toisaalta kirjoittaja myös saattaa asettua rooliin, joka ilmentää, että kirjoittaja
ymmärtää lukijan katsantokannan tai että kirjoittaja haluaa tuoda esiin yhteishenkeä.
Avainsanat: käyttöohje, puhuttelumuodot, retoriset roolit
kirjoittajat käyttävät teksteissään ilmentämään suhdetta kirjoittajan ja lukijan välillä.
Tässä pro-gradu tutkielmassa olen keskittynyt tarkastelemaan näitä puhuttelumuotoja
erityisesti käyttöohjeiden suhteen. Tarkoituksena oli selvittää missä määrin käyttöohjeissa
käytetään puhuttelumuotoja luomaan sosiaalisia suhteita lukijoihin. Tarkoituksena oli myos
tutkia ilmentävätkö nämä puhuttelumuodot tiettyjä rooleja kirjoittajan ja lukujan välillä.
Puhuttelumuodoilla viittaan tässä yhteydessä niihin retorisiin keinoihin, joita kirjoittaja
voi tekstissään käyttää luomaan sosiaalista suhdetta lukijaan. Tälläisia keinoja ovat
esimerkiksi suorat henkilöviittaukset, erityyppisten varmuusasteiden ilmentäminen,
viittaukset kirjoittajaan itseensä, imperatiivin käyttö, ja tekstin jäsentäminen muun muassa
termien next ja to sum up avulla. Tätä tutkimusta varten jaoin eri puhuttelumuodot kahteen
pääryhmään ja useampaan alaryhmään, käyttäen teoreettisena pohjana metadiskurssia ja sen
luoman viitekehyksen yhteydessä tehtyjen tutkimusten perusteella luotuja malleja.
Tässä tutkimuksessa tulin siihen lopputulokseen, että puhuttelumuotoja esiintyy
käyttöohjeissa ja että tiettyjen puhuttelumuotojen käyttö on jopa suotavaa, jotta
käyttöohjeiden ymmärtäminen helpottuisi. Lisäksi havaitsin, että käyttöohjeissa ilmenee
tietylla tavalla ristiriitaisia kirjoittaja- ja lukijarooleja. Toisaalta kirjoittaja ilmenee
opastajana, asiantuntijana tai auktoriteettinä, lukijan joutuessa opastettavan tai oppilaan
rooliin. Toisaalta kirjoittaja myös saattaa asettua rooliin, joka ilmentää, että kirjoittaja
ymmärtää lukijan katsantokannan tai että kirjoittaja haluaa tuoda esiin yhteishenkeä.
Avainsanat: käyttöohje, puhuttelumuodot, retoriset roolit