Lastensuojelun suurten kustannusten tasausjärjestelmä valtion käyttämänä kannustinjärjestelmänä
HAMILO, OUTI (2008)
HAMILO, OUTI
2008
Kunnallistalous - Local Public Economics
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18197
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18197
Tiivistelmä
Kun vuonna 1993 valtionosuusjärjestelmää muutettiin kustannusperusteisesta laskennalliseksi, oli tiedossa, että lastensuojelun suuret kustannukset saattaisivat aiheuttaa pitkällä aikavälillä pienille kunnille ongelmia. Lastensuojelun suurten kustannusten tasausjärjestelmällä pyrittiin tasaamaan lastensuojelun toimenpiteiden kunnille aiheuttamaa talousrasitetta ja ohjaamaan voimavaroja tarkoituksenmukaisesti.
Tutkimuksessa tarkastellaan lastensuojelun suurten kustannusten tasausjärjestelmän toimivuutta valtion kuntiin kohdistamana kannustinjärjestelmänä. Toisaalta tarkastellaan tasausjärjestelmän tavoitteiden saavuttamista ja muita vaikutuksia Satakunnan erityishuoltopiirin kuntiin, jotka ovat tutkimuksen empiirisenä kohteena tasausjärjestelmän toimintavuosina 2000 ja 2005.
Teoreettisesti tarkasteltuna lastensuojelun suurten kustannusten tasausjärjestelmä näyttäisi toteuttavan fiskaalisen federalismin periaatteita. Tasausjärjestelmän tarkoituksena on ollut huomioida suurten kaupunkien suurempi lastensuojelupalveluiden tarve ja toimia vakuutusjärjestelmänä pienten kuntien suhteettoman suurille kustannuksille.
Kuntakohtaisten laskelmien perusteella kyseinen tasausjärjestelmä huomioi hyvin suurten kaupunkien tarpeet, Satakunnassa Pori hyötyi eniten ja merkittävästi. Tasausjärjestelmä toimi pienten kuntien vakuutuksena suurten lastensuojelun kustannusten ”osuessa kohdalle”, mutta järjestelmän maksut olivat kunnille kokonaisuutena liian suuria.
Empiirinen kyselylomakkeilla saatu aineisto osoitti sosiaalijohtajien arvioimana, että lastensuojelun suurten kustannusten tasausjärjestelmä tehosti huoltosuunnitelmien tekoa ja lisäsi työntekijöiden kustannustietoisuutta. Sosiaalijohtajien mukaan perheen tarpeiden huomioon ottamisessa ei tapahtunut kuitenkaan muutoksia.
Tasausjärjestelmän ei myöskään arvioitu lisänneen tehokkuutta, taloudellisuutta eikä oikeudenmukaisuutta tai tasa-arvoa kuntien välillä.
Avainkäsitteet: Fiskaalinen federalismi, kannustinjärjestelmä,
valtionosuus, lastensuojelu, lastensuojelun suurten kustannusten tasausjärjestelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan lastensuojelun suurten kustannusten tasausjärjestelmän toimivuutta valtion kuntiin kohdistamana kannustinjärjestelmänä. Toisaalta tarkastellaan tasausjärjestelmän tavoitteiden saavuttamista ja muita vaikutuksia Satakunnan erityishuoltopiirin kuntiin, jotka ovat tutkimuksen empiirisenä kohteena tasausjärjestelmän toimintavuosina 2000 ja 2005.
Teoreettisesti tarkasteltuna lastensuojelun suurten kustannusten tasausjärjestelmä näyttäisi toteuttavan fiskaalisen federalismin periaatteita. Tasausjärjestelmän tarkoituksena on ollut huomioida suurten kaupunkien suurempi lastensuojelupalveluiden tarve ja toimia vakuutusjärjestelmänä pienten kuntien suhteettoman suurille kustannuksille.
Kuntakohtaisten laskelmien perusteella kyseinen tasausjärjestelmä huomioi hyvin suurten kaupunkien tarpeet, Satakunnassa Pori hyötyi eniten ja merkittävästi. Tasausjärjestelmä toimi pienten kuntien vakuutuksena suurten lastensuojelun kustannusten ”osuessa kohdalle”, mutta järjestelmän maksut olivat kunnille kokonaisuutena liian suuria.
Empiirinen kyselylomakkeilla saatu aineisto osoitti sosiaalijohtajien arvioimana, että lastensuojelun suurten kustannusten tasausjärjestelmä tehosti huoltosuunnitelmien tekoa ja lisäsi työntekijöiden kustannustietoisuutta. Sosiaalijohtajien mukaan perheen tarpeiden huomioon ottamisessa ei tapahtunut kuitenkaan muutoksia.
Tasausjärjestelmän ei myöskään arvioitu lisänneen tehokkuutta, taloudellisuutta eikä oikeudenmukaisuutta tai tasa-arvoa kuntien välillä.
Avainkäsitteet: Fiskaalinen federalismi, kannustinjärjestelmä,
valtionosuus, lastensuojelu, lastensuojelun suurten kustannusten tasausjärjestelmä