Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kirjaston ja koulun yhteistyö. Tapaustutkimus Seinäjoen kaupunginkirjaston ja peruskoulun 1-6. luokkien yhteistyöstä

SOPPELA, SATU (2008)

 
Avaa tiedosto
gradu02538.pdf (324.0Kt)
Lataukset: 



SOPPELA, SATU
2008

Informaatiotutkimus - Information Studies
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-12
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18168
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa yleisten kirjastojen ja peruskoulun alaluokkien välistä yhteistyötä nykypäivän Suomessa; sen keskeisiä painopistealueita, yhteistyön suunnittelua ja käytettävissä olevia resursseja, yhteistyön esteitä ja etuja sekä tulevaisuuden haasteita. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan empiirisen tapaustutkimuksen menetelmien avulla Seinäjoen kaupunginkirjaston ja peruskoulun 1-6. luokkien yhteistyötä.

Empiirinen aineisto koottiin haastattelemalla syksyllä 2007 Seinäjoen kaupunginkirjaston kolmea kirjastonhoitajaa ja lähettämällä sähköpostitse kyselylomake Seinäjoen peruskoulun 1-6. luokkien opettajille helmikuussa 2008. Kysely lähetettiin 130 opettajalle, ja vastausprosentiksi muodostui 9,2.

Tutkimuksen tuloksena selvisi, että Seinäjoella sekä kirjaston henkilökunta että alaluokkien opettajat arvostavat kovasti yhteistyötä ja uskovat sen edelleenkin tiivistyvän yhteistyösuunnitelman myötä. Yhteistyön suunnittelu ja toteuttaminen jää enimmäkseen kirjaston henkilökunnan vastuulle, ja sen takia kirjastossa toivotaan, että he tietäisivät paremmin, mitä koulut yhteistyöltä toivovat ja odottavat. Kirjaston ja koulun yhteistyö on muuttumassa luonteeltaan yhä suunnitelmallisemmaksi ja yhteistyössä pyritään huomioimaan oppilaiden iän mukaiset oppimistavaoitteet. Tutkimuksessa kävi selvästi ilmi, että kirjaston suurin ongelma yhteistyön osalta on resurssien riittämättömyys, erityisesti henkilöresurssien puute. Opettajat pitivät yhteistyön suurimpana esteenä liian pitkää välimatkaa kirjastoon.

Tärkeimpinä yhteistyömuotoina koulut pitivät kirjavinkkausta ja kirjastonkäytön opetusta, ja kysyntää erityisesti kirjavinkkaukselle olisi enemmänkin kuin mitä kirjasto pystyy tarjoamaan. Tutkimuksen mukaan yhteistyöstä hyötyvät kaikki kolme osapuolta: oppilaat, opettajat ja kirjasto. Erityisesti arvostettiin sitä elämyksellisyyttä, jota kirjasto tarjoaa oppilaiden koulupäivään. Myös lukuhalun herättäminen oppilaissa ja heidän tiedonhallintataitojensa kehittyminen olivat tutkimuksen mukaan tärkeitä yhteistyön etuja.

Mitään kielteisiä puolia yhteistyöstä ei tullut tutkimuksessa esille.

Asiasanat (YSA): yhteistyö : yleiset kirjastot : peruskoulu, koululaiset : yleiset kirjastot, opettajat : yleiset kirjastot : tyytyväisyys
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40554]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste