Fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia tutorin työskentelyn merkityksestä omaan tutortyöskentelyyn ongelmaperustaisessa oppimisessa
ANTTILA, HANNELE (2008)
ANTTILA, HANNELE
2008
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18091
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18091
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata niitä tekijöitä ja tutoropettajan toimintatapoja, joilla fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksen ja käsityksen mukaan on vaikutusta heidän tutoristunnoissa tapahtuvaan työskentelyynsä. Tutkimuksessa oli mukana kaksi Pirkanmaan ammattikorkeakoulun 3. vuoden fysioterapeuttiopiskelijaryhmää. Tutkimus on laadullinen, aineistolähtöinen tutkimus, jossa aineiston muodostivat fysioterapeuttiopiskelijoilta kerätyt kirjoitelmat kokemuksista tutor- opettajien toiminnasta tutoristunnoissa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.
Onglemaperustainen oppiminen eli PBL (Problem-Based Learning) on tänä päivänä maa-ilmalla laajasti käytössä oleva oppimisen ideologia, jota Suomessa on toteutettu runsaan kymmenen vuoden ajan. Sen keskeinen toimintamuoto on tutoristunnoissa, tutoropettajan ohjaamana toteutuva opiskelijoiden työskentely. Tutorin tehtävänä on opiskelijoiden oppimisprosessin edistäminen sekä tiedon jäsentely ja syventäminen. Tässä tutkimuksessa tutorin toiminnasta nousi opiskelijoiden kuvaamina kolme kategoriaa: Tutorin väliintulojen, asiantuntemuksen ja ilmapiiriin luojan merkitys.
Tutorin liian aktiivinen tai liian passiivinen osallistuminen koettiin työskentelyä haittaavaksi tekijäksi. Tutorin odotettiin esittävän hyviä ja keskustelua eteenpäinvieviä kysymyksiä ja kommentteja ryhmän niitä tarvitessa. Oppimista edistäviksi väliintuloiksi koettiin virheellisten tietojen korjaaminen ja uusien näkökulmien esiin tuominen. Tulosten mukaan tutorin asiantuntemus ja työelämän kokemus auttoivat opiskelijoita integroimaan teoriaa ja käytäntöä, mutta tutorin oman erikoisalan nähtiin joskus myös kapeuttavan näkökulmaa. Ilmapiirin luomisessa tutorin käyttäytymisellä ja asenteella oli opiskelijoiden kokemusten mukaan suuri merkitys. Oppimista edisti jos tutor oli innostunut ja kiinnostunut ja vähensi jos hän oli passiivinen.
Vaikka tutorin toimintaa on tutkittu paljon olisi jatkossa edelleen tärkeää tutkia niitä monia eri elementtejä, jotka tutoristunnossa vaikuttavat. Näin saataisiin lisää tutkittua tietoa tutor-toiminnan edelleen kehittämiseksi.
Asiasanat: Tutor, tutortyöskentely, tutorryhmä, ongelmaperustainen oppiminen, PBL
Onglemaperustainen oppiminen eli PBL (Problem-Based Learning) on tänä päivänä maa-ilmalla laajasti käytössä oleva oppimisen ideologia, jota Suomessa on toteutettu runsaan kymmenen vuoden ajan. Sen keskeinen toimintamuoto on tutoristunnoissa, tutoropettajan ohjaamana toteutuva opiskelijoiden työskentely. Tutorin tehtävänä on opiskelijoiden oppimisprosessin edistäminen sekä tiedon jäsentely ja syventäminen. Tässä tutkimuksessa tutorin toiminnasta nousi opiskelijoiden kuvaamina kolme kategoriaa: Tutorin väliintulojen, asiantuntemuksen ja ilmapiiriin luojan merkitys.
Tutorin liian aktiivinen tai liian passiivinen osallistuminen koettiin työskentelyä haittaavaksi tekijäksi. Tutorin odotettiin esittävän hyviä ja keskustelua eteenpäinvieviä kysymyksiä ja kommentteja ryhmän niitä tarvitessa. Oppimista edistäviksi väliintuloiksi koettiin virheellisten tietojen korjaaminen ja uusien näkökulmien esiin tuominen. Tulosten mukaan tutorin asiantuntemus ja työelämän kokemus auttoivat opiskelijoita integroimaan teoriaa ja käytäntöä, mutta tutorin oman erikoisalan nähtiin joskus myös kapeuttavan näkökulmaa. Ilmapiirin luomisessa tutorin käyttäytymisellä ja asenteella oli opiskelijoiden kokemusten mukaan suuri merkitys. Oppimista edisti jos tutor oli innostunut ja kiinnostunut ja vähensi jos hän oli passiivinen.
Vaikka tutorin toimintaa on tutkittu paljon olisi jatkossa edelleen tärkeää tutkia niitä monia eri elementtejä, jotka tutoristunnossa vaikuttavat. Näin saataisiin lisää tutkittua tietoa tutor-toiminnan edelleen kehittämiseksi.
Asiasanat: Tutor, tutortyöskentely, tutorryhmä, ongelmaperustainen oppiminen, PBL