Luovuuden kiinniotto : opettajien näkökulmia luovuuden tunnistamiseen ja tukemiseen
Laitila, Satu; Väisänen, Tiina (1998)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Laitila, Satu
Väisänen, Tiina
1998
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1998-09-30Tiivistelmä
Tutkimuksemme selvitti opettajien käsityksiä luovuudesta, sen ilmenemistä oppilaissa sekä ympäristön merkitystä luovuuden tukemisessa. Tutkimuksemme teoreettinen osa käsitteli lahjakkuuden, älykkyyden ja luovuuden suhdetta toisiinsa ja nykypäivän luovuustutkimuksen tilaa. Lisäksi tarkasteltiin opettajan asemaa koulussa, opettajankoulutuksen antamia valmiuksia luovuuden yksilölliseen huomioimiseen sekä opetuksen eriyttämisen vaihtoehtoja.Keräsimme tutkimusaineiston Hyvinkäällä ja Hämeenlinnassa kevään ja syksyn 1997 aikana. Aineisto koostui opettajien teemahaastatteluista (4 + 10 kpl), Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitoksessa opiskelevien luovuuskäsityksistä (75 kpl) sekä ensimmäisen luokan oppilaiden ajatuksista luovasta ihmisestä (20 kpl). Käsittelimme saatua aineistoa kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin.Saadut tulokset osoittivat, että luovuuden tunnistaminen pohjautuu ihmisen omiin käsityksiin luovuuden ilmenemistavoista. Yhteisenä tutkimustuloksena nousi esiin luovan ihmisen kyky löytää uusia ratkaisumalleja erilaisissa tilanteissa ilmeneviin ongelmiin. Luovuutta pidettiin synnynnäisenä ominaisuutena, jota voidaan kehittää. Lapsen luovuuden tukemisessa lähiympäristön merkitys korostuu. Kodin ja koulun kannustava ilmapiiri tukee lapsen luovuuden kehittymistä. Koulussa opettajan hyvä oppilaantuntemus mahdollistaa oppilaiden yksilöllisen huomioimisen ja opetuksen eriyttämisen. Tutkimuksessa ilmeni, että eriyttämistä helpottaisi jokaiselle oppilaalle henkilökohtaisesti laadittu opetussuunnitelma (HOPS). Opettajan oma luova toiminta edesauttaa oppilaiden luovuuden kehittymistä. Opettajankoulutuksen tulisi tarjota mahdollisuuksia opettajan luovuuden kehittymiseen, mutta näin ei käytännössä tapahdu. Esteitä oppilaiden luovuuden tukemiselle ovat tila- ja henkilöresurssit sekä koulutuksen puute.Tutkimuksen johtopäätöksinä voidaan todeta, että koulutuksessa saatu konkreettinen tieto luovuudesta sekä koulutuksen aikana harjoitetut luovat työtavat auttaisivat opettajia huomiomaan luovuuden paremmin omassa työssään. Laadukkaan opetuksen takeena pidetään oppilasta kunnioittavaa ja hänen oppimistaan tukevaa ilmapiiriä.Asiasanat: luovuus - koululaiset, luovuus - käsitykset - opettajat, lahjakkuus - lapset