Henkeä pidättäväisellä ilolla ilmoitan... - Tutkielma Aleksanteri Ahola-Valon kasvatusajattelusta
SUVANTO, RISTO (2008)
SUVANTO, RISTO
2008
Aikuiskasvatus ja kasvatustiede - Adult Education and Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18082
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18082
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan Aleksanteri Ahola-Valon (1900-1997) kasvatusajattelua analysoimalla hänen tekstejään sekä suhteuttamalla niitä kasvatustieteelliseen kirjallisuuteen. Aleksanteri Ahola-Valon kasvatustieteellista ajattelua ja toimintaa on tutkittu varsin vähän. Koska aihe on varsin tutkimaton, niin tässä tutkielmassa pyritään luomaan kokonaiskuvaa Ahola-Valon ajatuksista ja sitomaan hänen ajatuksensa nykyhetkeen. Tutkielma ei siis ole historiallinen vaan lähestymistapa on kasvatusfilosofinen.
Tutkielmassa kuvataan, miten Ahola-Valon kasvatusajattelu pohjautuu Rousseaun, Pestalozzin ja Tolstoin ajatuksiin. Ahola-Valo oli hyvin radikaali kasvatusajattelija aivan kuin esikuvansa omana aikanaan. Ahola-Valon kasvatusajattelu pohjautuu myös pitkälti niihin kokemuksiin, jotka hän sai lapsuudessaan 1900-luvun alussa Venäjällä.Tutkielman tärkeänä lähteenä ovat hänen lapsuuden päiväkirjansa, joista on julkaistu neljä osaa Koulupojan päiväkirja-sarjana. Mutta myös hänen aikuisiän kirjoituksiaan ja kuvataidettaan käytetään tutkielman lähteinä.
Tutkimusmenetelmänä on systemaattinen analyysi, jonka mukaisesti huomio keskitetään Ahola-Valon ajattelun keskeisiin käsitteisiin itsekasvatus, kasvatus, hyvä ja paha. Tutkielmassa nämä käsitteet määritellään Ahola-Valon tapaan ja hänen näille käsitteille antamansa sisältö rinnastetaan nykyhetken kasvatustieteelliseen keskusteluun. Ahola-Valon käyttämien käsitteiden taustalta tuodaan esiin moraalisubjektin käsite.
Tutkimuksen tuloksena on, että Ahola-Valo on osa hyve-eettistä kasvatustraditiota sitä omalla tavallaan kehittäen. Ahola-Valo halusi purkaa perinteisen liberaalin moraalisubjektin ja pyrki rakentamaan uudenlaista moraalista toimijaa. Ahola-Valo itse katsoi tärkeimmäksi elämäntyökseen ae-evohomologian, joka on itsekasvatusmenetelmä. Tutkielmassa todetaan, että suomalaisessa kasvatustieteessä ei ole itsekasvatusmenetelmiä tutkittu, joten Ahola-Valon elämäntyö kohdistuu suomalaiselle kasvatustieteelle vieraalle alueelle.
Asiasanat: Aleksanteri Ahola-Valo, itsekasvatus, hyve-etiikka, radikaali kasvatus, kasvatustiede, moraalisubjekti
Tutkielmassa kuvataan, miten Ahola-Valon kasvatusajattelu pohjautuu Rousseaun, Pestalozzin ja Tolstoin ajatuksiin. Ahola-Valo oli hyvin radikaali kasvatusajattelija aivan kuin esikuvansa omana aikanaan. Ahola-Valon kasvatusajattelu pohjautuu myös pitkälti niihin kokemuksiin, jotka hän sai lapsuudessaan 1900-luvun alussa Venäjällä.Tutkielman tärkeänä lähteenä ovat hänen lapsuuden päiväkirjansa, joista on julkaistu neljä osaa Koulupojan päiväkirja-sarjana. Mutta myös hänen aikuisiän kirjoituksiaan ja kuvataidettaan käytetään tutkielman lähteinä.
Tutkimusmenetelmänä on systemaattinen analyysi, jonka mukaisesti huomio keskitetään Ahola-Valon ajattelun keskeisiin käsitteisiin itsekasvatus, kasvatus, hyvä ja paha. Tutkielmassa nämä käsitteet määritellään Ahola-Valon tapaan ja hänen näille käsitteille antamansa sisältö rinnastetaan nykyhetken kasvatustieteelliseen keskusteluun. Ahola-Valon käyttämien käsitteiden taustalta tuodaan esiin moraalisubjektin käsite.
Tutkimuksen tuloksena on, että Ahola-Valo on osa hyve-eettistä kasvatustraditiota sitä omalla tavallaan kehittäen. Ahola-Valo halusi purkaa perinteisen liberaalin moraalisubjektin ja pyrki rakentamaan uudenlaista moraalista toimijaa. Ahola-Valo itse katsoi tärkeimmäksi elämäntyökseen ae-evohomologian, joka on itsekasvatusmenetelmä. Tutkielmassa todetaan, että suomalaisessa kasvatustieteessä ei ole itsekasvatusmenetelmiä tutkittu, joten Ahola-Valon elämäntyö kohdistuu suomalaiselle kasvatustieteelle vieraalle alueelle.
Asiasanat: Aleksanteri Ahola-Valo, itsekasvatus, hyve-etiikka, radikaali kasvatus, kasvatustiede, moraalisubjekti