Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kirjavinkkauksen käytännöt yleisessä kirjastossa – kirjavinkkarin näkökulma

KETOLA, LEENA (2008)

 
Avaa tiedosto
gradu02517.pdf (350.1Kt)
Lataukset: 



KETOLA, LEENA
2008

Informaatiotutkimus - Information Studies
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-05
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18037
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa pyritään selvittämään kirjavinkkauksen käytäntöjä yleisessä kirjastossa. Aihetta lähestytään kirjavinkkarin näkökulmasta. Työn tutkimuskysymykset ovat seuraavat:

1) Millaisia yleisissä kirjastoissa toimivien kirjavinkkareiden vinkkauskäytännöt ovat?

2) Millaisia kokemuksia ja näkemyksiä kirjavinkkareilla on työstään?

3) Miten opettajat, oppilaat ja kirjasto suhtautuvat kirjavinkkaukseen?

4) Miten kirjavinkkausta voitaisiin kirjavinkkareiden mukaan kehittää?

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kirjavinkkareiden kokemuksia käytännön vinkkaustyöstä: miten he valmistautuvat itse vinkkaukseen, millaista taustatyötä he tekevät ja millaisia heidän esityksensä ovat. Lisäksi tutkimuksessa käsitellään sitä, mitä vinkkarit itse ajattelevat omasta työstään, mitä he pitävät siinä tärkeänä, mitä se heille antaa ja miten he haluaisivat kehittää työtään. Tutkimuksessa selvitetään myös, miten kirjastossa suhtaudutaan kirjavinkkaukseen yleisesti, miten siihen panostetaan taloudellisesti ja millaiset resurssit kirjavinkkareilla on työnsä tekemiseen.

Tutkimus on luonteeltaan laadullinen työ. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin syystalven 2006 aikana. Tutkimukseen osallistui yhtensä kahdeksan kirjavinkkaavaa kirjastonhoitajaa Tampereelta ja Tampereen lähikunnista.

Tutkimuksessa havaittiin, että haastateltavien mielestä kirjavinkkaus oli suurimmaksi osaksi mukavaa ja kiinnostavaa työtä, minkä lisäksi sitä pidettiin energiaa antavana ja innostavana. Samaan aikaan se saatettiin kuitenkin kokea myös raskaaksi ja väsyttäväksi työksi. Ylivoimaisesti tärkeimpinä asioina vinkkauksessa pidettiin sekä kirjojen esittelyä kuulijoille että lukemaan innostamista ja lukemisen ilon välittämistä. Hyvän kirjavinkkarin tärkeimpinä ominaisuuksina taas pidettiin rehellisyyttä ja omalle tyylille uskollisuutta sekä kiinnostusta lastenkirjallisuuteen. Eniten työssä palkitsivat kuulijoiden innostuneisuus sekä heiltä saatava rehellinen ja suora palaute. Opettajien ja oppilaiden suhtautumisella koettiin olevan suuri merkitys kirjavinkkauksen onnistumisen kannalta, samaten oman työyhteisön tuki koettiin tärkeäksi. Työn yhtenä epäkohtana pidettiin omana vapaa-aikana tapahtuvaa vinkkaukseen valmistautumista.

Avainsanat: Kirjavinkkari, kirjavinkkaus, lukemaan houkuttelevat menetelmät, yleiset kirjastot
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40068]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste