Työ rajaton ja rannaton. Työnohjaajat aikuiskoulutuskentän tarinoiden jäsentäjinä
KAIKKONEN, MARJA (2008)
KAIKKONEN, MARJA
2008
Psykologia - Psychology
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18034
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18034
Tiivistelmä
Tutkielmassani tarkastelen sitä millaisella puheella aikuiskoulutuskentällä ohjaustyötä tekevät työnohjaajat aikuiskoulutuskenttää kuvaavat. Mitä nämä kuvaukset työnohjaajien mukaan kertovat tämän hetken aikuiskoulutuskentän tilasta ja työn kokemisesta?
Aluksi esittelen aikuiskoulutuskentän aikaisempaa tutkimusta sekä aikuiskoulutuskentällä työskentelevistä toimijoista tehtyä tutkimusta. Tarkastelen myös keitä aikuiskoulutuskentän työnohjaajat ovat. Viitekehyksenä tutkielmassa toimii sosiaalinen konstruktionismi. Työnohjaajien kuvaukset ja jäsennykset aikuiskoulutuskentästä konstruoivat aikuiskoulutuskenttää. Kuvaukset tuovat julki myös sitä puhetta, jolla aikuiskoulutuskentän toimijat omaa työtään jäsentävät.
Tutkimusmetodina käytän teemahaastattelua. Tutkielmaani varten haastattelin seitsemää aikuiskoulutuskentällä työnohjaustyötä tekevää henkilöä, joiden näkemyksiin aikuiskoulutuskentän tilasta, ilmapiiristä ja työn kokemisesta pohjaan tutkimukseni.
Työnohjaajat kuvaavat yleisiä työelämän muutoksia, joita he näkevät kentällä. He kuvaavat myös niitä erityispiirteitä, joita yleiset työelämän ilmiöt aikuiskoulutuskentällä saavat. Aikuiskoulutuskentän tiukka sidos elinkeinoelämän tarpeisiin sekä markkinaperustainen tilaaja-tuottajamalli yhdistettynä koulutuksen ja opettamisen omaan sivistystyön ideologiaan on muodostanut moninaisen ja moniarvoisen opetus- ja opiskeluympäristön. Kentän arvot ja arvojen muuttuminen tulevat tutkielmassa esiin. Työnohjaajat kuvaavat kuinka kentällä työtä tekevät ihmiset kokevat työmääränsä kasvaneen ja toimenkuvansa sisällöllisesti muuttuneen. Kentällä tehdään jatkuvia organisaatiouudistuksia, joiden syy ei työntekijöille ole aina selvä. Työnohjaajat kuvaavat aikuiskoulutuskentän työntekijöiden kiireen ja riittämättömyyden tunteita. He tuovat julki myös vaiettuja puheenaiheita, ns. puuttuvaa puhetta. Aikuiskoulutuskentältä löytyy myös heidän mielestään aiheita, joista kentän toimijat joko tietoisesti tai tiedostamattaan eivät puhu.
Avainsanat: aikuiskoulutus, aikuiskouluttaja, työnohjaaja, työelämän muutokset, sosiaalinen konstruktionismi, työn kokeminen, teemahaastattelu
Aluksi esittelen aikuiskoulutuskentän aikaisempaa tutkimusta sekä aikuiskoulutuskentällä työskentelevistä toimijoista tehtyä tutkimusta. Tarkastelen myös keitä aikuiskoulutuskentän työnohjaajat ovat. Viitekehyksenä tutkielmassa toimii sosiaalinen konstruktionismi. Työnohjaajien kuvaukset ja jäsennykset aikuiskoulutuskentästä konstruoivat aikuiskoulutuskenttää. Kuvaukset tuovat julki myös sitä puhetta, jolla aikuiskoulutuskentän toimijat omaa työtään jäsentävät.
Tutkimusmetodina käytän teemahaastattelua. Tutkielmaani varten haastattelin seitsemää aikuiskoulutuskentällä työnohjaustyötä tekevää henkilöä, joiden näkemyksiin aikuiskoulutuskentän tilasta, ilmapiiristä ja työn kokemisesta pohjaan tutkimukseni.
Työnohjaajat kuvaavat yleisiä työelämän muutoksia, joita he näkevät kentällä. He kuvaavat myös niitä erityispiirteitä, joita yleiset työelämän ilmiöt aikuiskoulutuskentällä saavat. Aikuiskoulutuskentän tiukka sidos elinkeinoelämän tarpeisiin sekä markkinaperustainen tilaaja-tuottajamalli yhdistettynä koulutuksen ja opettamisen omaan sivistystyön ideologiaan on muodostanut moninaisen ja moniarvoisen opetus- ja opiskeluympäristön. Kentän arvot ja arvojen muuttuminen tulevat tutkielmassa esiin. Työnohjaajat kuvaavat kuinka kentällä työtä tekevät ihmiset kokevat työmääränsä kasvaneen ja toimenkuvansa sisällöllisesti muuttuneen. Kentällä tehdään jatkuvia organisaatiouudistuksia, joiden syy ei työntekijöille ole aina selvä. Työnohjaajat kuvaavat aikuiskoulutuskentän työntekijöiden kiireen ja riittämättömyyden tunteita. He tuovat julki myös vaiettuja puheenaiheita, ns. puuttuvaa puhetta. Aikuiskoulutuskentältä löytyy myös heidän mielestään aiheita, joista kentän toimijat joko tietoisesti tai tiedostamattaan eivät puhu.
Avainsanat: aikuiskoulutus, aikuiskouluttaja, työnohjaaja, työelämän muutokset, sosiaalinen konstruktionismi, työn kokeminen, teemahaastattelu