Lääkärityön laatu palvelun tilaajan ja tuottajan näkökulmasta : case Pihlajalinna oy
KANERVISTO, ANASTASIA (2008)
KANERVISTO, ANASTASIA
2008
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-04-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17952
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17952
Tiivistelmä
Terveydenhuollon laatuun on kiinnitetty runsaasti huomiota. Hoidon laadun käsitettä ja laadun tuottamista sekä hallintaa on tutkittu laajasti. Terveydenhuollon laatumäärittelyssä on nykyään korostunut loppuasiakkaan eli potilaan näkökulma. Lääkäreiden näkökulmasta laatua on sen sijaan tutkittu niukasti. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan lääkäreiden näkemyksiä lääkärityön laadusta ja sen tuottamiseen vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimuksen kohdeorganisaationa on viime vuosina vahvasti kasvanut, yksityinen, terveydenhuoltopalveluja tarjoava yritys Pihlajalinna Oy. Tutkimuksessa lääkäreiden laatunäkemyksiä tarkastellaan palvelun tuottajan ja palvelun tilaajan näkökulmasta. Palvelun tuottaja näkökulmaa edustavat Pihlajalinna Oy:n yleislääkärit, joita oli tutkimuksen tekohetkellä yrityksen palvelussa 50. Palvelun tilaajan ja asiakkaan näkemyksiä edustavat neljä julkisen sektorin ylilääkäriä.
Tutkimuksessa selvitettiin Pihlajalinna Oy:n yleislääkäreiden ja terveyskeskusten ylilääkäreiden näkemyksiä lääkärityön laadusta ja siihen vaikuttavista tekijöistä sekä kirjallisuudessa olevia näkemyksiä laadusta. Lisäksi empiirisen aineiston avulla määriteltiin yrityksen käyttöön lääkärityön laadun kriteerit ja niiden tärkeysjärjestys lääkärityön laadun kannalta. Tutkimuksen kirjallisuusosassa kartoitettiin laadun käsitettä ja näkemyksiä terveydenhuollon laadusta. Lisäksi esiteltiin tilaaja-tuottaja-mallia ja erilaisia lääkärityön laatuun vaikuttavia säädöksiä ja lakeja.
Tutkimus on kvalitatiivinen, vertaileva tapaustutkimus. Empiirisen aineiston keruu toteutettiin kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa suoritettiin ylilääkäreiden haastattelut puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla ja tiedusteltiin yleislääkäreiden näkemyksiä yrityksen intranettiin sijoitetun kyselyn avulla. Kysely sisälsi strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Tulosten analyysin ja luokittelun avulla määriteltiin lääkärityön laadun kriteerit. Tutkimuksen toisessa vaiheessa molemmat kohderyhmät pyydettiin vielä asettamaan laadun kriteerit tärkeysjärjestykseen.
Tutkimuksen avulla pystyttiin määrittelemään lääkärityön laadun kriteerit lääkäreiden näkökulmasta sekä luomaan käytännönläheisen ja monipuolisen kuvan lääkärityön laadusta. Tutkimuksessa selvisi, että kirjallisuudessa esitetyt terveydenhuollon laatunäkemykset korostavat kustannustehokkuutta, kun taas tutkittujen lääkäreiden näkemykset korostavat resurssien riittävyyden vaikutusta lääkärityön laatuun. Kohderyhmien määrittelemistä kriteereistä voitiin päätellä, että lääkärit käsittävät lääkärityön laadun riippuvan tarjolla olevista resursseista, lääkärin taidoista ja tiedoista, lääkärin persoonallisuudesta ja hallinnollisista sekä organisatorisista tekijöistä. Tutkimuksen avulla pystyttiin kartoittamaan tuoreesta näkökulmasta organisaation laadunhallinnan ja kehityksen kannalta tärkeitä ulottuvuuksia. Tutkimustuloksia on hyödynnetty kohdeorganisaation laadunhallinnassa.
Avainsanat: terveydenhuolto, laatu, lääkärityö, tilaaja-tuottaja-malli, laadunhallinta
Tutkimuksen kohdeorganisaationa on viime vuosina vahvasti kasvanut, yksityinen, terveydenhuoltopalveluja tarjoava yritys Pihlajalinna Oy. Tutkimuksessa lääkäreiden laatunäkemyksiä tarkastellaan palvelun tuottajan ja palvelun tilaajan näkökulmasta. Palvelun tuottaja näkökulmaa edustavat Pihlajalinna Oy:n yleislääkärit, joita oli tutkimuksen tekohetkellä yrityksen palvelussa 50. Palvelun tilaajan ja asiakkaan näkemyksiä edustavat neljä julkisen sektorin ylilääkäriä.
Tutkimuksessa selvitettiin Pihlajalinna Oy:n yleislääkäreiden ja terveyskeskusten ylilääkäreiden näkemyksiä lääkärityön laadusta ja siihen vaikuttavista tekijöistä sekä kirjallisuudessa olevia näkemyksiä laadusta. Lisäksi empiirisen aineiston avulla määriteltiin yrityksen käyttöön lääkärityön laadun kriteerit ja niiden tärkeysjärjestys lääkärityön laadun kannalta. Tutkimuksen kirjallisuusosassa kartoitettiin laadun käsitettä ja näkemyksiä terveydenhuollon laadusta. Lisäksi esiteltiin tilaaja-tuottaja-mallia ja erilaisia lääkärityön laatuun vaikuttavia säädöksiä ja lakeja.
Tutkimus on kvalitatiivinen, vertaileva tapaustutkimus. Empiirisen aineiston keruu toteutettiin kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa suoritettiin ylilääkäreiden haastattelut puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla ja tiedusteltiin yleislääkäreiden näkemyksiä yrityksen intranettiin sijoitetun kyselyn avulla. Kysely sisälsi strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Tulosten analyysin ja luokittelun avulla määriteltiin lääkärityön laadun kriteerit. Tutkimuksen toisessa vaiheessa molemmat kohderyhmät pyydettiin vielä asettamaan laadun kriteerit tärkeysjärjestykseen.
Tutkimuksen avulla pystyttiin määrittelemään lääkärityön laadun kriteerit lääkäreiden näkökulmasta sekä luomaan käytännönläheisen ja monipuolisen kuvan lääkärityön laadusta. Tutkimuksessa selvisi, että kirjallisuudessa esitetyt terveydenhuollon laatunäkemykset korostavat kustannustehokkuutta, kun taas tutkittujen lääkäreiden näkemykset korostavat resurssien riittävyyden vaikutusta lääkärityön laatuun. Kohderyhmien määrittelemistä kriteereistä voitiin päätellä, että lääkärit käsittävät lääkärityön laadun riippuvan tarjolla olevista resursseista, lääkärin taidoista ja tiedoista, lääkärin persoonallisuudesta ja hallinnollisista sekä organisatorisista tekijöistä. Tutkimuksen avulla pystyttiin kartoittamaan tuoreesta näkökulmasta organisaation laadunhallinnan ja kehityksen kannalta tärkeitä ulottuvuuksia. Tutkimustuloksia on hyödynnetty kohdeorganisaation laadunhallinnassa.
Avainsanat: terveydenhuolto, laatu, lääkärityö, tilaaja-tuottaja-malli, laadunhallinta