Pikkuäitejä, sankarittaria ja shoppailijoita : tyttöyden representaatiot viikonlopun lastenohjelmaputkessa
Ängeslevä, Heta (2008)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Ängeslevä, Heta
2008
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2008-04-10Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani tarkastelee tyttöyden representaatioita viikonlopun lastenohjelmissa. Aineistonani on kahdella eri televisiokanavalla kahtena eri viikonloppuna esitetyt lastenohjelmat, joista tässä työssä käytän nimitystä lastenohjelmien viikonloppuputki. Analyysimenetelmäni on audiovisuaalisen representaation analyysi. Luokittelen tyttöyden representaatioita eri tyttötyyppeihin ja tarkastelen, millaista tyttöyttä viikonlopun lastenohjelmissa esiintyy.
Tutkimukseni osoittaa, ettei yhdenlaista tyttöyttä ole olemassa, vaan tyttöys on osin päällekkäinen ja ristiriitainen kategoria. Lastenohjelmissa tyttöyden määrittäjänä voidaan pitää Girl Poweria, tyttövoimaa. Uudet aktiiviset tyttösankarit ovat rohkeita, jotka seikkailevat ja käyvät taistoon pahoja voimia vastaan. Toisaalta nämä tyttösankarit käyttävät vähintään yhtä paljon aikaa meikkaamiseen ja ulkonäöstään huolehtimiseen.
Aineistosta on luettavissa, etteivät lastenohjelmat ole enää ainoastaan televisioruudussa näkyvä mediatuote, vaan ohjelmat jatkavat elämäänsä ruudun ulkopuolella oheistuotteissa ja ohjelmien verkkosivuilla. Tutkimukseni osoittaa, että kuluttajuus ja kaupallisuus ovat yhä tärkeämmässä roolissa lastenkulttuurissa. Kaupallisuus tulee myös oletettavasti lisääntymään lastenkulttuurissa. Televisiokanavat kilpailevat katsojistaan ja houkuttelevat heitä ruudun ääreen monin eri tavoin. Kuluttamisesta on myös tullut merkittävä osa nykylapsuutta ja nykytyttöyttä.
Tutkielman avainsanoja: tyttötutkimus, feministinen mediatutkimus, tyttöys, tyttötyypit, representaatio, kuluttajuus, brändi.
Tutkimukseni osoittaa, ettei yhdenlaista tyttöyttä ole olemassa, vaan tyttöys on osin päällekkäinen ja ristiriitainen kategoria. Lastenohjelmissa tyttöyden määrittäjänä voidaan pitää Girl Poweria, tyttövoimaa. Uudet aktiiviset tyttösankarit ovat rohkeita, jotka seikkailevat ja käyvät taistoon pahoja voimia vastaan. Toisaalta nämä tyttösankarit käyttävät vähintään yhtä paljon aikaa meikkaamiseen ja ulkonäöstään huolehtimiseen.
Aineistosta on luettavissa, etteivät lastenohjelmat ole enää ainoastaan televisioruudussa näkyvä mediatuote, vaan ohjelmat jatkavat elämäänsä ruudun ulkopuolella oheistuotteissa ja ohjelmien verkkosivuilla. Tutkimukseni osoittaa, että kuluttajuus ja kaupallisuus ovat yhä tärkeämmässä roolissa lastenkulttuurissa. Kaupallisuus tulee myös oletettavasti lisääntymään lastenkulttuurissa. Televisiokanavat kilpailevat katsojistaan ja houkuttelevat heitä ruudun ääreen monin eri tavoin. Kuluttamisesta on myös tullut merkittävä osa nykylapsuutta ja nykytyttöyttä.
Tutkielman avainsanoja: tyttötutkimus, feministinen mediatutkimus, tyttöys, tyttötyypit, representaatio, kuluttajuus, brändi.