KOHTAAMISIA. Vaikuttava kokemus Jerzy Grotowskin ja Esa Kirkkopellon teatterillisissa tiloissa
RISSANEN, KAISA (2008)
RISSANEN, KAISA
2008
Teatterin ja draaman tutkimus - Theatre and Drama Research
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-04-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17930
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17930
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan teatterillisissa tiloissa syntyvää vaikuttavaa kohtaamisen kokemusta. Tutkielman teoreettinen perusta on Richard Schechnerin performanssiteoriassa, jonka mukaan ’performanssi’ on teatterin, rituaalin, pelin, leikin ja urheilun yhteen kokoava kattokäsite. Performanssilajityypeistä paneudutaan erityisesti teatteriin ja rituaaliin sekä niihin liittyviin vaikuttaviin ja viihdyttäviin elementteihin. Hahmotellaan vaikuttavan teatteritapahtuman ääriviivoja ja tutkitaan kuinka tällainen tapahtuma voisi todellisuudessa artikuloitua.
Teatteri ymmärretään tutkielmassa lähtökohtaisesti postmodernina prosessina, jolle on ominaista jatkuva siirtymä, erilaiset dialektiset synteesit sekä vuorovaikutuksellinen luonne. Teatterilliset tilat käsitetään niin fyysisinä kuin psyykkisinäkin. Teatterin siirtymäluonnetta ja liminaalista tilaa käsitellään erityisesti ’communitasin’ ilmiön avulla. Kokemuksellisen tilan lisäksi tarkastellaan kohtaamista sosiologisesta näkökulmasta eritoten ’kuvitellun yhteisön’ sekä ’uusheimon’ ideoita hyödyntäen. Pyritään etsimään yhtymäkohtia vaikuttavan kohtaamisen kokemuksellisen ja sosiaalisesti rakentuneen ulottuvuuden välille.
Teoreettista aineistoa reflektoidaan kahden oman aikansa avantgardistin, Jerzy Grotowskin ja Esa Kirkkopellon, ajatuksiin ja teatterityöskentelyyn. Grotowskia ja Kirkkopeltoa käsitellään tasavertaisina teatteriajattelijoina ja -uudistajina, joiden taustalla vaikuttavat niin modernismin murros kuin postmoderni ilmiökin. Tutkielman luonne on moniulotteinen vuoropuhelu, johon sisältyy Grotowskin osalta hänen koko elämänsä aikaiset teatterilliset etsinnät ja Kirkkopellon osalta hänen tähänastiset tutkimuksensa ja teatterilliset tekonsa.
Asiasanat: vaikuttava kokemus, kohtaaminen, postmoderni performanssi, rituaali, liminaalisuus, communitas, kuviteltu yhteisö, uusheimo
Teatteri ymmärretään tutkielmassa lähtökohtaisesti postmodernina prosessina, jolle on ominaista jatkuva siirtymä, erilaiset dialektiset synteesit sekä vuorovaikutuksellinen luonne. Teatterilliset tilat käsitetään niin fyysisinä kuin psyykkisinäkin. Teatterin siirtymäluonnetta ja liminaalista tilaa käsitellään erityisesti ’communitasin’ ilmiön avulla. Kokemuksellisen tilan lisäksi tarkastellaan kohtaamista sosiologisesta näkökulmasta eritoten ’kuvitellun yhteisön’ sekä ’uusheimon’ ideoita hyödyntäen. Pyritään etsimään yhtymäkohtia vaikuttavan kohtaamisen kokemuksellisen ja sosiaalisesti rakentuneen ulottuvuuden välille.
Teoreettista aineistoa reflektoidaan kahden oman aikansa avantgardistin, Jerzy Grotowskin ja Esa Kirkkopellon, ajatuksiin ja teatterityöskentelyyn. Grotowskia ja Kirkkopeltoa käsitellään tasavertaisina teatteriajattelijoina ja -uudistajina, joiden taustalla vaikuttavat niin modernismin murros kuin postmoderni ilmiökin. Tutkielman luonne on moniulotteinen vuoropuhelu, johon sisältyy Grotowskin osalta hänen koko elämänsä aikaiset teatterilliset etsinnät ja Kirkkopellon osalta hänen tähänastiset tutkimuksensa ja teatterilliset tekonsa.
Asiasanat: vaikuttava kokemus, kohtaaminen, postmoderni performanssi, rituaali, liminaalisuus, communitas, kuviteltu yhteisö, uusheimo