”Ilman lastentarhanopettajakoulutusta en olisi tällainen opettaja kuin olen nyt, olisin paljon huonompi!” - Tapaustutkimus neljän lastentarhanopettaja-luokanopettajan ammatillisesta minäkäsityksestä ja työkuvasta
RÖNKKÖ, MARJA; RINTALA, LAURA (2008)
RÖNKKÖ, MARJA
RINTALA, LAURA
2008
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-04-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17929
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17929
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia sekä lastentarhanopettajan että luokanopettajankoulutusten omaavien opettajien ammatillista minäkäsitystä ja työkuvaa. Tutkimuksessamme erityisenä mielenkiinnon kohteena olivat opettajien kokemukset siitä, miten heidän ammatillinen minäkäsityksensä ja työkuvansa on kehittynyt kahden koulutuksen aikana sekä kummassakin ammatissa hankitun työkokemuksen kautta.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa tarkasteltiin sekä lastentarhanopettajan- että luokanopettajankoulutuksia. Lähestyimme ammatillisen minäkäsityksen ja työkuvan määritelmää perehtymällä käsitteisiin minä, minäkuva ja minäkäsitys. Lisäksi teoreettisessa osassa esiteltiin aikaisempia minäkäsitystutkimuksia.
Tämä tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimuksen lähestymistapa on fenomenologis-hermeneuttinen eli ymmärtämiseen pyrkivä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kolmella eri aineistonkeruumenetelmällä: eläytymismenetelmällä, havainnoinnilla ja haastattelulla. Aloitimme tutkimuksemme aineistonkeruun eläytymismenetelmällä. Tämän jälkeen aineistonkeruu jatkui yhden koulupäivän pituisilla havainnointijaksoilla, jotka toimivat eläytymismenetelmää ja haastattelua tukevana materiaalina. Haastatteluaineiston keräsimme teemahaastatteluiden avulla, sillä koimme sen tuovan parhaiten tutkittavien oman äänen kuuluviin. Tutkimukseemme osallistui neljä lastentarhanopettaja-luokanopettajaa. Kaikki tutkimukseemme osallistuneet henkilöt työskentelivät aineistonkeruuhetkellä Pirkanmaan alueen alakouluissa luokanopettajan tehtävissä alkuopetusluokissa.
Tutkimustulosten mukaan lastentarhanopettaja-luokanopettajien varhainen ammatillinen minäkäsitys oli positiivinen jo ennen lastentarhanopettajakoulutusta. Tästä huolimatta heidän työkuvansa oli vielä jäsentymätön, koska kaikilla tutkimushenkilöillä ei ollut ennen koulutuksen alkua selkeää käsitystä tulevasta työstään. Työkuva täydentyi työkokemuksen myötä, kun kukin opettaja sai toteuttaa työtään itselleen ja lapsiryhmälleen parhaiten katsomallaan tavalla. Lastentarhanopettaja-luokanopettajien ammatillisen minäkäsityksen ja työkuvan kehittyminen jatkui edelleen heidän jatkettuaan opintojaan luokanopettajiksi sekä siirryttyään työskentelemään alakouluun. Alkuaikoina opettajat kertoivat toteuttaneensa työtään koulutuksesta saatujen oppien mukaisesti. Vasta työkokemuksen myötä opettajille kehittyi persoonallinen tyyli toteuttaa opetustyötä. Lastentarhanopettaja-luokanopettajien ammatillisen minäkäsityksen ja työkuvan ulottuvuuksiksi muodostuivat käsillä olevassa tutkimuksessa henkilökohtaiset ominaisuudet sekä opettajan ammatin sisältö ja ulottuvuudet. Tutkimustulosten analysointi osoitti, että tutkimukseen osallistuneilla opettajilla on hyvin myönteisiä kokemuksia itsestään. He arvostavat omaa työtään ja itseään opettajina.
Avainsanat: lastentarhanopettaja, luokanopettaja, ammatillinen minäkäsitys, työkuva, lastentarhanopettajakoulutus, luokanopettajakoulutus
Tutkimuksen teoreettisessa osassa tarkasteltiin sekä lastentarhanopettajan- että luokanopettajankoulutuksia. Lähestyimme ammatillisen minäkäsityksen ja työkuvan määritelmää perehtymällä käsitteisiin minä, minäkuva ja minäkäsitys. Lisäksi teoreettisessa osassa esiteltiin aikaisempia minäkäsitystutkimuksia.
Tämä tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimuksen lähestymistapa on fenomenologis-hermeneuttinen eli ymmärtämiseen pyrkivä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kolmella eri aineistonkeruumenetelmällä: eläytymismenetelmällä, havainnoinnilla ja haastattelulla. Aloitimme tutkimuksemme aineistonkeruun eläytymismenetelmällä. Tämän jälkeen aineistonkeruu jatkui yhden koulupäivän pituisilla havainnointijaksoilla, jotka toimivat eläytymismenetelmää ja haastattelua tukevana materiaalina. Haastatteluaineiston keräsimme teemahaastatteluiden avulla, sillä koimme sen tuovan parhaiten tutkittavien oman äänen kuuluviin. Tutkimukseemme osallistui neljä lastentarhanopettaja-luokanopettajaa. Kaikki tutkimukseemme osallistuneet henkilöt työskentelivät aineistonkeruuhetkellä Pirkanmaan alueen alakouluissa luokanopettajan tehtävissä alkuopetusluokissa.
Tutkimustulosten mukaan lastentarhanopettaja-luokanopettajien varhainen ammatillinen minäkäsitys oli positiivinen jo ennen lastentarhanopettajakoulutusta. Tästä huolimatta heidän työkuvansa oli vielä jäsentymätön, koska kaikilla tutkimushenkilöillä ei ollut ennen koulutuksen alkua selkeää käsitystä tulevasta työstään. Työkuva täydentyi työkokemuksen myötä, kun kukin opettaja sai toteuttaa työtään itselleen ja lapsiryhmälleen parhaiten katsomallaan tavalla. Lastentarhanopettaja-luokanopettajien ammatillisen minäkäsityksen ja työkuvan kehittyminen jatkui edelleen heidän jatkettuaan opintojaan luokanopettajiksi sekä siirryttyään työskentelemään alakouluun. Alkuaikoina opettajat kertoivat toteuttaneensa työtään koulutuksesta saatujen oppien mukaisesti. Vasta työkokemuksen myötä opettajille kehittyi persoonallinen tyyli toteuttaa opetustyötä. Lastentarhanopettaja-luokanopettajien ammatillisen minäkäsityksen ja työkuvan ulottuvuuksiksi muodostuivat käsillä olevassa tutkimuksessa henkilökohtaiset ominaisuudet sekä opettajan ammatin sisältö ja ulottuvuudet. Tutkimustulosten analysointi osoitti, että tutkimukseen osallistuneilla opettajilla on hyvin myönteisiä kokemuksia itsestään. He arvostavat omaa työtään ja itseään opettajina.
Avainsanat: lastentarhanopettaja, luokanopettaja, ammatillinen minäkäsitys, työkuva, lastentarhanopettajakoulutus, luokanopettajakoulutus