Ammattikorkeakouluopiskelijoiden elektronisten aineistojen käyttö: Koulutusalan ja opintovaiheen yhteys käyttömääriin sekä aineistojen koettuun saavutettavuuteen
KAUNISTO, MIKA (2008)
KAUNISTO, MIKA
2008
Informaatiotutkimus - Information Studies
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-04-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17911
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17911
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ammattikorkeakouluopiskelijoiden elektronisten aineistojen käyttöä sekä koettua elektronisten aineistojen saavutettavuutta, kattavuutta ja vaikuttavuutta. Lisäksi tutkitaan ammattikorkeakouluopiskelijoiden koulutusalan ja opintovaiheen mahdollista vaikutusta tarkastelun kohteina olleisiin tekijöihin. Tutkimusaineistona on Kansallisen elektronisen kirjaston, FinELibin, vuonna 2007 Internetin välityksellä toteutettu käyttäjäkysely. Tutkimuksen kohderyhmänä ovat 1-3 vuoden ja yli 3 vuoden ammattikorkeakouluopiskelijat. Tutkimuksen ulkopuolelle rajattiin jatko- ja avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijat sekä monialaiset ja ilman koulutusalaa olevat opiskelijat. Tutkimustulokset analysoitiin kvantitatiivisesti SPSS-ohjelman avulla.
Tutkimuksessa havaittiin, että suurin osa ammattikorkeakouluopiskelijoista käytti yhtä paljon sekä elektronisia että painettuja aineistoja. Elektronisten aineistojen käyttö oli hieman odotettua vähäisempää. Tutkimustulokset osoittivat, että koulutusalalla oli selvä yhteys elektronisten aineistojen käyttötottumuksiin. Tekniikan ja liikenteen alalla e-aineistoja hyödynnettiin laajasti, kun taas humanististen, kasvatus- ja kulttuurialojen opiskelijat käyttivät e-aineistoja yleisesti muita aloja vähemmän. Sen sijaan opiskelijoiden opintovaiheella ei ollut juurikaan vaikutusta e-aineistojen käyttömääriin.
Koulutusala oli merkittävä tekijä tutkittaessa opiskelijoiden kokemaa e-aineistojen saavutettavuutta, kattavuutta ja vaikuttavuutta. Sen sijaan opiskelijoiden opintovaiheella ei ollut merkitystä näitä tekijöitä mitattaessa. Opiskelijat kokivat pääosin melko hyvin saavuttavansa e-aineistoja. Tutkimustulokset osoittivat myös, että e-aineistojen käyttömäärät olivat yhteydessä e-aineistojen koettuun saavutettavuuteen. Opiskelijat eivät kokeneet alansa e-aineistoja kovinkaan kattaviksi. Tutkimus osoitti, että vahvimmin opiskelijat kokivat e-aineistojen vaikuttaneen opiskeluissa tarvittavien aineistojen löytymiseen ja käsille saamiseen. Opiskelijat käyttivät elektronisia aineistoja pääosin kotonaan, kun taas kirjastossa tapahtuva elektronisten aineistojen selailu oli tulosten mukaan vähäistä.
Tutkimustulosten mukaan ammattikorkeakouluopiskelijoiden e-aineistojen käyttötottumuksissa ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia sitten Selja Kuntun 2004 vuoden tutkimuksen. Yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa e-aineistoja käytetään laajemmin kuin ammattikorkeakouluopiskelijoiden keskuudessa.
Asiasanat: ammattikorkeakoulut, elektroninen aineisto, FinELib
Tutkimuksessa havaittiin, että suurin osa ammattikorkeakouluopiskelijoista käytti yhtä paljon sekä elektronisia että painettuja aineistoja. Elektronisten aineistojen käyttö oli hieman odotettua vähäisempää. Tutkimustulokset osoittivat, että koulutusalalla oli selvä yhteys elektronisten aineistojen käyttötottumuksiin. Tekniikan ja liikenteen alalla e-aineistoja hyödynnettiin laajasti, kun taas humanististen, kasvatus- ja kulttuurialojen opiskelijat käyttivät e-aineistoja yleisesti muita aloja vähemmän. Sen sijaan opiskelijoiden opintovaiheella ei ollut juurikaan vaikutusta e-aineistojen käyttömääriin.
Koulutusala oli merkittävä tekijä tutkittaessa opiskelijoiden kokemaa e-aineistojen saavutettavuutta, kattavuutta ja vaikuttavuutta. Sen sijaan opiskelijoiden opintovaiheella ei ollut merkitystä näitä tekijöitä mitattaessa. Opiskelijat kokivat pääosin melko hyvin saavuttavansa e-aineistoja. Tutkimustulokset osoittivat myös, että e-aineistojen käyttömäärät olivat yhteydessä e-aineistojen koettuun saavutettavuuteen. Opiskelijat eivät kokeneet alansa e-aineistoja kovinkaan kattaviksi. Tutkimus osoitti, että vahvimmin opiskelijat kokivat e-aineistojen vaikuttaneen opiskeluissa tarvittavien aineistojen löytymiseen ja käsille saamiseen. Opiskelijat käyttivät elektronisia aineistoja pääosin kotonaan, kun taas kirjastossa tapahtuva elektronisten aineistojen selailu oli tulosten mukaan vähäistä.
Tutkimustulosten mukaan ammattikorkeakouluopiskelijoiden e-aineistojen käyttötottumuksissa ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia sitten Selja Kuntun 2004 vuoden tutkimuksen. Yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa e-aineistoja käytetään laajemmin kuin ammattikorkeakouluopiskelijoiden keskuudessa.
Asiasanat: ammattikorkeakoulut, elektroninen aineisto, FinELib