Projektipäällikön osaaminen, case J. Kopteri Oy
HAAPIO, HANNA (2008)
HAAPIO, HANNA
2008
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-04-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17902
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17902
Tiivistelmä
Projektit ovat tämän päivän organisaatioissa yhä yleistyvä työn organisointimuoto. Ne ovat kuitenkin varsin haasteellinen ilmiö, sillä niiden ominaispiirteet tekevät niistä ainutkertaisia: jokaisella projektilla on määrätty tehtävä, joka sen on saavutettava annetuin resurssein tietyn ajan rajoissa. Projektia rasittavat monet ympäristöstä kumpuavat epävarmuustekijät. Sen lisäksi, että projektin tuloksena on synnyttävä niin laatua kuin haluttu muutos, projektin pitää myös toimia osana organisaatiota, jolloin kaiken projektitoiminnan on integroituva osaksi laajempaa kokonaisuutta.
Tässä tutkimuksessa on haluttu ymmärtää sitä osaamista, jota projekti erityispiirteineen projektipäälliköiltä vaatii. Toisaalta taas on haluttu tutkia, millaista osaamista projektipäälliköillä projektiorganisaatiossa on. Vastauksia on haettu niin kirjallisuudesta kuin tämän tutkimuksen caseyrityksestä, J. Kopterista. Tutkimusongelmana on ollut: mitä ja millaista on projektipäälliköiden osaaminen. Apuna on käytetty neljää alaongelmaa, joiden avulla on tutkittu miten projektipäälliköiden tietämys rakentuu, millaista osaamista projektipäälliköillä heidän oman kuvauksensa mukaan on, millaista osaamista tarvittaisiin ja mitkä tekijät ovat kriittisiä tällaisen osaamisen synnyssä.
Tarkasteltaessa projektipäälliköitä ja heidän toimintaansa tehtävässään on selvää, että projekti erityispiirteineen vaatii projektipäälliköiltä osaamista, joka on hyvin monimutkaista ja monitasoista. Tällainen projektipäällikön työssään käyttämä osaaminen on varsin tietointensiivistä ja rakentuu niin näkyvästä kuin hiljaisestakin tiedosta. Näkyvä tieto on koodattavissa, mutta hiljainen tieto on syvemmällä ja ilmenee projektipäällikön toiminnassa, muttei ole käsitteellistettävissä ja täten koodattavissa. Siten sen tutkiminenkin on hankalampaa. Jotta voimme ymmärtää projektipäälliköiden osaamista, tulisi meidän sen rakentumisen lisäksi myös tunnistaa, miten se muodostuu.
Tutkimuksen keskeinen löydös on, että johtamisosaamisen merkitys korostuu projektipäällikön työssä. Täten menestyksekäs projektipäällikön tehtävien toteuttaminen edellyttää ennen kaikkea johtamisosaamista esimerkiksi teknistä osaamista enemmän. Tällaista projektipäällikköjen tarvitsemaa erityisosaamista syntyy kokemusten ja sosiaalisten verkostojen kautta. Organisaatiossa olisikin yhtäältä painotettava johtamisosaamisen kehittymistä ja ylläpitämistä, toisaalta tunnistettava tekijät osaamisen synnyn taustalla ja mahdollistettava näin syntyneen osaamisen säilyminen ja siirtyminen.
Avainsanat: Projekti, projektipäällikkö, osaaminen, johtamisosaaminen, osaamisen synty
Tässä tutkimuksessa on haluttu ymmärtää sitä osaamista, jota projekti erityispiirteineen projektipäälliköiltä vaatii. Toisaalta taas on haluttu tutkia, millaista osaamista projektipäälliköillä projektiorganisaatiossa on. Vastauksia on haettu niin kirjallisuudesta kuin tämän tutkimuksen caseyrityksestä, J. Kopterista. Tutkimusongelmana on ollut: mitä ja millaista on projektipäälliköiden osaaminen. Apuna on käytetty neljää alaongelmaa, joiden avulla on tutkittu miten projektipäälliköiden tietämys rakentuu, millaista osaamista projektipäälliköillä heidän oman kuvauksensa mukaan on, millaista osaamista tarvittaisiin ja mitkä tekijät ovat kriittisiä tällaisen osaamisen synnyssä.
Tarkasteltaessa projektipäälliköitä ja heidän toimintaansa tehtävässään on selvää, että projekti erityispiirteineen vaatii projektipäälliköiltä osaamista, joka on hyvin monimutkaista ja monitasoista. Tällainen projektipäällikön työssään käyttämä osaaminen on varsin tietointensiivistä ja rakentuu niin näkyvästä kuin hiljaisestakin tiedosta. Näkyvä tieto on koodattavissa, mutta hiljainen tieto on syvemmällä ja ilmenee projektipäällikön toiminnassa, muttei ole käsitteellistettävissä ja täten koodattavissa. Siten sen tutkiminenkin on hankalampaa. Jotta voimme ymmärtää projektipäälliköiden osaamista, tulisi meidän sen rakentumisen lisäksi myös tunnistaa, miten se muodostuu.
Tutkimuksen keskeinen löydös on, että johtamisosaamisen merkitys korostuu projektipäällikön työssä. Täten menestyksekäs projektipäällikön tehtävien toteuttaminen edellyttää ennen kaikkea johtamisosaamista esimerkiksi teknistä osaamista enemmän. Tällaista projektipäällikköjen tarvitsemaa erityisosaamista syntyy kokemusten ja sosiaalisten verkostojen kautta. Organisaatiossa olisikin yhtäältä painotettava johtamisosaamisen kehittymistä ja ylläpitämistä, toisaalta tunnistettava tekijät osaamisen synnyn taustalla ja mahdollistettava näin syntyneen osaamisen säilyminen ja siirtyminen.
Avainsanat: Projekti, projektipäällikkö, osaaminen, johtamisosaaminen, osaamisen synty