Opiskelijoiden kokemat ohjaustarpeet oppisopimuskoulutuksessa
KURKI, ANNA-MAIJA (2008)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KURKI, ANNA-MAIJA
2008
Aikuiskasvatus ja kasvatustiede - Adult Education and Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2008-04-09Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin oppisopimusopiskelijoiden ohjaustarpeita. Tavoitteena oli selvittää, millaista ohjausta oppisopimusopiskelijat kokevat tarvitsevansa ja toisaalta saavansa ammatillisen kasvunsa sekä opintojensa onnistumisen tueksi ja millaiseksi he kokevat oman itseohjautuvuutensa opiskelijoina.
Kyseessä oli survey-tutkimus, jonka aineisto hankittiin kyselylomakkeella. Kysely toimitettiin 60 opiskelijalle, jotka aineiston keruun aikana suorittivat joko ammatillista perustutkintoa tai ammattitutkintoa oppisopimuksella.
Kyselylomakkeita palautettiin 37 kappaletta ja niiden avulla kerätty aineisto analysoitiin tilastollisia menetelmiä käyttäen.
Oppisopimuskoulutuksen kontekstissa tapahtuva opintojen ohjaus osoittautui suoritetun tutkimuksen valossa opiskelijoiden näkökulmasta osin riittämättömäksi. Tutkimuksessa kävi ilmi, että osa opiskelijoista ei ollut saanut joissain ohjauksen osa-alueissa ohjausta lainkaan. Ylipäätään opiskelijoiden ohjaustarpeet olivat suuremmat kuin tarjolla oleva ohjaus.
Suoritetun tutkimuksen valossa oppisopimuskoulutusopiskelijat osoittautuivat itseohjautuviksi opiskelijoiksi. Huomionarvoista on, että opiskelijan itseohjautuvuus ei kuitenkaan näytä poistavan ammattitaitoisen opintojenohjauksen tarvetta. Kaikki tutkimukseen osallistuneet oppisopimusopiskelijat kokivat tarvitsevansa opintojen ohjausta ammatillisen kasvunsa ja kehittymisensä tueksi, vaikka he arvioivatkin olevansa itseohjautuvia oppijoita.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että oppisopimuskoulutukseen suunnatun rahoituksen kasvaessa ja opiskelijamäärien lisääntyessä olisi syytä pitää huolta myös ammattitaitoisen ja oikea-aikaisen opintojen ohjauksen saatavuudesta ja riittävyydestä oppisopimuskoulutuksen kontekstissa.
Asiasanat: oppisopimuskoulutus, opintojen ohjaus, ohjaustarpeet, itseohjautuvuus
Kyseessä oli survey-tutkimus, jonka aineisto hankittiin kyselylomakkeella. Kysely toimitettiin 60 opiskelijalle, jotka aineiston keruun aikana suorittivat joko ammatillista perustutkintoa tai ammattitutkintoa oppisopimuksella.
Kyselylomakkeita palautettiin 37 kappaletta ja niiden avulla kerätty aineisto analysoitiin tilastollisia menetelmiä käyttäen.
Oppisopimuskoulutuksen kontekstissa tapahtuva opintojen ohjaus osoittautui suoritetun tutkimuksen valossa opiskelijoiden näkökulmasta osin riittämättömäksi. Tutkimuksessa kävi ilmi, että osa opiskelijoista ei ollut saanut joissain ohjauksen osa-alueissa ohjausta lainkaan. Ylipäätään opiskelijoiden ohjaustarpeet olivat suuremmat kuin tarjolla oleva ohjaus.
Suoritetun tutkimuksen valossa oppisopimuskoulutusopiskelijat osoittautuivat itseohjautuviksi opiskelijoiksi. Huomionarvoista on, että opiskelijan itseohjautuvuus ei kuitenkaan näytä poistavan ammattitaitoisen opintojenohjauksen tarvetta. Kaikki tutkimukseen osallistuneet oppisopimusopiskelijat kokivat tarvitsevansa opintojen ohjausta ammatillisen kasvunsa ja kehittymisensä tueksi, vaikka he arvioivatkin olevansa itseohjautuvia oppijoita.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että oppisopimuskoulutukseen suunnatun rahoituksen kasvaessa ja opiskelijamäärien lisääntyessä olisi syytä pitää huolta myös ammattitaitoisen ja oikea-aikaisen opintojen ohjauksen saatavuudesta ja riittävyydestä oppisopimuskoulutuksen kontekstissa.
Asiasanat: oppisopimuskoulutus, opintojen ohjaus, ohjaustarpeet, itseohjautuvuus