Improving Help in the Symbian Operating System
KATAJISTO, LAURA (2008)
KATAJISTO, LAURA
2008
Käännöstiede (englanti) - Translation Studies (English)
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-04-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17882
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17882
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa, kuinka Symbian-käyttöjärjestelmän ohjetoimintoa voitaisiin kehittää.
Tutkimuksen ensimmäisessä osassa tutustutaan käyttöoppaiden ja ohjetoimintojen eroihin, esitellään erilaisia ohjetoimintoja ja arvioidaan Symbian- ja Windows Mobile -käyttöjärjestelmien ohjetoimintoja. Tutkimuksen toisessa osassa käydään läpi asiantuntija-arvioinnissa tärkeimmiksi katsotut kohdat ja hahmotellaan, kuinka niitä voitaisiin käyttää Symbian-käyttöjärjestelmän ohje-toiminnossa.
Tutkimuksen aineistona ovat ohjetoiminnot kahdessa laitteessa, jotka ovat Symbian-laite Nokia E61i ja Windows Mobile -laite i-mate K-JAM. Työn ensimmäisessä osassa ohjetoimintoja tarkastellaan käyttämällä metodina heuristista asiantuntija-arviota. Asiantuntija-arvioinnin apuna käytetään Fillionin ja Boylen kategorioita (1991): 1) orientaatio, 2) käyttöliittymä/esitysmuoto, 3) haku, 4) navigointi, 5) indeksi, 6) hyperlinkit, 7) tekstuaalinen paradigma, 8) multimediasisältö ja 9) kustomointi/personointi.
Asiantuntija-arvioinnissa todetaan, että Symbian-käyttöjärjestelmässä on kontekstisensitiivinen ohjetoiminto, jossa on sisällysluettelo, indeksi ja rajoittunut haku. Ohjetoiminnossa liikkuminen tapahtuu Takaisin-näppäimen, Valinnat-näppäimen ja selausnäppäimen avulla. Ohjetoiminnossa ei käytetä värejä, hyperlinkkejä, grafiikkaa eikä multimediaa. Windows Mobile -käyttöjärjestelmän ohjetoiminnossa on sisällysluettelo ja haku, mutta ei indeksiä. Ohjetoiminnossa liikkuminen tapahtuu näppäimistön sekä ohjesovelluksen painikkeiden avulla. Ohjetoiminnossa käytetään värejä, hyperlinkkejä ja grafiikkaa, mutta ei multimediaa. Symbian-käyttöjärjestelmän ohje-toiminnon kehityskohteiksi ja tämän tutkimuksen jatkotarkasteluun valittiin Fillionin ja Boylen kategorioita mukaillen 1) aloitus, orientaatio, lopetus, 2) haku, 3) indeksi, 4) hyperlinkit ja 5) multimediasisältö. Tarkastellut kohteet eivät kuitenkaan ole tiukasti sidottuja mihinkään tiettyyn ohjetoimintoon, vaan tuloksia voidaan hyödyntää ohjetoimintojen jatkokehityksessä sekä Symbian-käyttöjärjestelmässä että laajemmin.
Tutkimuksesta nousee esille monia jatkotutkimuksen aiheita, kuten asiantuntija-arvioinnin havaintojen vahvistaminen käytettävyystesteissä loppukäyttäjien kanssa. Samoin voitaisiin tutkia, kannattaako panostaa Symbian-käyttöjärjestelmän oman ohjeen kehittämiseen vai kokonaan uuden ohjetoiminnon luomiseen. Yksi esimerkki tällaisesta kokonaan uudesta ohjetoiminnosta on selainpohjainen ohje, joka voitaisiin rakentaa toimimaan Symbian-käyttöjärjestelmän selaimissa. Selainpohjaisen ohjeen myötä Symbian-käyttöjärjestelmän ohjeiden kehittämiseen voitaisiin soveltaa jo olemassa olevia tutkimustuloksia www-sivujen käytöstä ja www-sivujen suunnittelusta pienillä näytöillä. Selainpohjaiset ohjeet mahdollistaisivat myös täysin uudenlaisen jatkokehityksen, kuten sosiaalisen median käytön ohjeisiin integroituna.
Asiasanat: ohjetoiminnot, asiantuntija-arviointi, älypuhelimet, Symbian
Tutkimuksen ensimmäisessä osassa tutustutaan käyttöoppaiden ja ohjetoimintojen eroihin, esitellään erilaisia ohjetoimintoja ja arvioidaan Symbian- ja Windows Mobile -käyttöjärjestelmien ohjetoimintoja. Tutkimuksen toisessa osassa käydään läpi asiantuntija-arvioinnissa tärkeimmiksi katsotut kohdat ja hahmotellaan, kuinka niitä voitaisiin käyttää Symbian-käyttöjärjestelmän ohje-toiminnossa.
Tutkimuksen aineistona ovat ohjetoiminnot kahdessa laitteessa, jotka ovat Symbian-laite Nokia E61i ja Windows Mobile -laite i-mate K-JAM. Työn ensimmäisessä osassa ohjetoimintoja tarkastellaan käyttämällä metodina heuristista asiantuntija-arviota. Asiantuntija-arvioinnin apuna käytetään Fillionin ja Boylen kategorioita (1991): 1) orientaatio, 2) käyttöliittymä/esitysmuoto, 3) haku, 4) navigointi, 5) indeksi, 6) hyperlinkit, 7) tekstuaalinen paradigma, 8) multimediasisältö ja 9) kustomointi/personointi.
Asiantuntija-arvioinnissa todetaan, että Symbian-käyttöjärjestelmässä on kontekstisensitiivinen ohjetoiminto, jossa on sisällysluettelo, indeksi ja rajoittunut haku. Ohjetoiminnossa liikkuminen tapahtuu Takaisin-näppäimen, Valinnat-näppäimen ja selausnäppäimen avulla. Ohjetoiminnossa ei käytetä värejä, hyperlinkkejä, grafiikkaa eikä multimediaa. Windows Mobile -käyttöjärjestelmän ohjetoiminnossa on sisällysluettelo ja haku, mutta ei indeksiä. Ohjetoiminnossa liikkuminen tapahtuu näppäimistön sekä ohjesovelluksen painikkeiden avulla. Ohjetoiminnossa käytetään värejä, hyperlinkkejä ja grafiikkaa, mutta ei multimediaa. Symbian-käyttöjärjestelmän ohje-toiminnon kehityskohteiksi ja tämän tutkimuksen jatkotarkasteluun valittiin Fillionin ja Boylen kategorioita mukaillen 1) aloitus, orientaatio, lopetus, 2) haku, 3) indeksi, 4) hyperlinkit ja 5) multimediasisältö. Tarkastellut kohteet eivät kuitenkaan ole tiukasti sidottuja mihinkään tiettyyn ohjetoimintoon, vaan tuloksia voidaan hyödyntää ohjetoimintojen jatkokehityksessä sekä Symbian-käyttöjärjestelmässä että laajemmin.
Tutkimuksesta nousee esille monia jatkotutkimuksen aiheita, kuten asiantuntija-arvioinnin havaintojen vahvistaminen käytettävyystesteissä loppukäyttäjien kanssa. Samoin voitaisiin tutkia, kannattaako panostaa Symbian-käyttöjärjestelmän oman ohjeen kehittämiseen vai kokonaan uuden ohjetoiminnon luomiseen. Yksi esimerkki tällaisesta kokonaan uudesta ohjetoiminnosta on selainpohjainen ohje, joka voitaisiin rakentaa toimimaan Symbian-käyttöjärjestelmän selaimissa. Selainpohjaisen ohjeen myötä Symbian-käyttöjärjestelmän ohjeiden kehittämiseen voitaisiin soveltaa jo olemassa olevia tutkimustuloksia www-sivujen käytöstä ja www-sivujen suunnittelusta pienillä näytöillä. Selainpohjaiset ohjeet mahdollistaisivat myös täysin uudenlaisen jatkokehityksen, kuten sosiaalisen median käytön ohjeisiin integroituna.
Asiasanat: ohjetoiminnot, asiantuntija-arviointi, älypuhelimet, Symbian