Hoitohenkilöstön ammatillinen osaaminen aikuispsykiatrian vuodeosastoilla Kanta-Hämeen keskussairaalassa
PORRAS, MINNA (2008)
PORRAS, MINNA
2008
Hoitotiede - Nursing Science
Lääketieteellinen tiedekunta - Faculty of Medicine
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-03-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17870
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17870
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Kanta-Hämeen keskussairaalan psykiatrisilla aikuisosastoilla työskentelevän hoitohenkilöstön hoitotyön osaamista. Tarkoituksena oli kuvata millaista osaamista hoitohenkilöstöllä oli ja miten osaamista heidän mielestään psykiatrisessa hoitotyössä tulisi kehittää.
Tutkimus oli laadullinen. Aineisto kerättiin kesällä 2007 ja tutkimusmenetelminä käytettiin hoitotyöntekijöiden avointa haastattelua sekä avointa kysymystä. Tutkimuksen tiedonantajina (n= 18) toimivat aikuispsykiatrian vuodeosastoilla työskentelevät hoitotyöntekijät. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisesti laadullista sisällönanalyysi -menetelmää käyttäen.
Tutkimuksen tuloksena syntyi kuvaus hoitotyöntekijöiden osaamisesta sekä psykiatrisen hoitotyön osaamisen kehittämisalueista. Osaamisalueet voitiin jakaa kahdeksaan luokkaan: Eettisten periaatteiden kunnioittaminen, hoitosuhteeseen ja omahoitajuuteen liittyvä osaaminen, hoitotyön taidot psykiatrisella vuodeosastolla, hoitotyöhön liittyvän teoriatiedon osaaminen, hoitajan henkilökohtaisten ominaisuuksien hyödyntämisen taidot, hoitajan omaan toimintaan ja ammatilliseen kehittymiseen liittyvä osaaminen, työryhmätoimintaan liittyvä osaaminen sekä yhteistyötaidot erilaisten verkostojen kanssa. Kehittämistä vaativat osaamisalueet liittyivät tutkimustulosten mukaan eettisten periaatteiden osaamiseen, hoitosuhteeseen ja omahoitajuuteen liittyvään osaamiseen, hoitotyöhön liittyvän teoriatiedon osaamiseen, hoitajan omaan jaksamiseen ja kehittymiseen liittyvään osaamiseen, työryhmätoimintaan liittyviin taitoihin sekä yhteistyötaitoihin eri verkostojen kanssa.
Tulokset ovat yhdensuuntaisia sairaanhoitopiirissä käytössä olevan osaamisen mittarin osaamisluokituksen kanssa sekä antavat suuntaa mittarin edelleen kehittämiseen psykiatrian vuodeosastohoidon osalta. Lisäksi tuloksia voidaan hyödyntää yhteistyössä paikallisten oppilaitosten kanssa psykiatrisen hoitotyön opintosisältöjen suunnittelussa sekä sairaanhoitaja- että lähihoitajakoulutuksessa.
Avainsanat: ammatillinen osaaminen, osaamisen arviointi, psykiatrinen hoitotyö
Tutkimus oli laadullinen. Aineisto kerättiin kesällä 2007 ja tutkimusmenetelminä käytettiin hoitotyöntekijöiden avointa haastattelua sekä avointa kysymystä. Tutkimuksen tiedonantajina (n= 18) toimivat aikuispsykiatrian vuodeosastoilla työskentelevät hoitotyöntekijät. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisesti laadullista sisällönanalyysi -menetelmää käyttäen.
Tutkimuksen tuloksena syntyi kuvaus hoitotyöntekijöiden osaamisesta sekä psykiatrisen hoitotyön osaamisen kehittämisalueista. Osaamisalueet voitiin jakaa kahdeksaan luokkaan: Eettisten periaatteiden kunnioittaminen, hoitosuhteeseen ja omahoitajuuteen liittyvä osaaminen, hoitotyön taidot psykiatrisella vuodeosastolla, hoitotyöhön liittyvän teoriatiedon osaaminen, hoitajan henkilökohtaisten ominaisuuksien hyödyntämisen taidot, hoitajan omaan toimintaan ja ammatilliseen kehittymiseen liittyvä osaaminen, työryhmätoimintaan liittyvä osaaminen sekä yhteistyötaidot erilaisten verkostojen kanssa. Kehittämistä vaativat osaamisalueet liittyivät tutkimustulosten mukaan eettisten periaatteiden osaamiseen, hoitosuhteeseen ja omahoitajuuteen liittyvään osaamiseen, hoitotyöhön liittyvän teoriatiedon osaamiseen, hoitajan omaan jaksamiseen ja kehittymiseen liittyvään osaamiseen, työryhmätoimintaan liittyviin taitoihin sekä yhteistyötaitoihin eri verkostojen kanssa.
Tulokset ovat yhdensuuntaisia sairaanhoitopiirissä käytössä olevan osaamisen mittarin osaamisluokituksen kanssa sekä antavat suuntaa mittarin edelleen kehittämiseen psykiatrian vuodeosastohoidon osalta. Lisäksi tuloksia voidaan hyödyntää yhteistyössä paikallisten oppilaitosten kanssa psykiatrisen hoitotyön opintosisältöjen suunnittelussa sekä sairaanhoitaja- että lähihoitajakoulutuksessa.
Avainsanat: ammatillinen osaaminen, osaamisen arviointi, psykiatrinen hoitotyö