Psykososiaalinen tuki ja palvelut tsunamikatastrofin kokeneille vantaalaisille ja heidän läheisilleen
MUMA, PÄIVI (2008)
MUMA, PÄIVI
2008
Hoitotiede - Nursing Science
Lääketieteellinen tiedekunta - Faculty of Medicine
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-04-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17867
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17867
Tiivistelmä
Kaakkois-Aasian tsunamikatastrofi tapahtui Tapaninpäivänä 26.12. 2004. Merenalainen maanjäristys nostatti hyökyaallon, jonka seurauksena noin 300 000 ihmistä kuoli ja katosi. Lisäksi suuri määrä ihmisiä menetti talonsa ja koko omaisuutensa eri maissa. Onnettomuus koski myös suomalaisia, jotka olivat joulun aikana lomailemassa Sri Lankassa tai Thaimaassa. Suomalaisia kuoli tai katosi 179. Vantaalaisista tsunamin koki noin 200 henkilöä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata, millaista psykososiaalista tukea ja palveluita Vantaalla järjestettiin tsunamiuhreille ja heidän läheisilleen. Tutkimuksessa käytettiin avointa teemahaastattelua tiedonkeruumenetelmänä. Tiedonantajina toimivat Vantaan kaupungin, seurakunnan ja seurakuntayhtymän sekä Punaisen Ristin työntekijät, yhteensä kahdeksan henkilöä. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan Vantaalla järjestettiin aktiivisesti laaja-alaista ja moniammatillista psykososiaalista tukea ja palveluita puolitoista vuotta tsunamin jälkeen. Helsinki-Vantaan lentokentällä oltiin akuuttivaiheessa vastaanottamassa katastrofialueelta evakuoidut noin 3000 ihmistä. Psykososiaalista tukea tarjottiin myös heitä vastaan tulleille läheisille. Jälkihoitotyöryhmä aloitti toimintansa heti tammikuussa 2005 ja sen seurantaryhmä toimi vuoden 2005. Senkin jälkeen on ollut mahdollisuus saada tukea tarvittaessa. Kriisityön tukitoimet, eri toimijoiden yhteistyö ja akuutti kriisityö nousivat esiin tässä tutkimuksessa. Kriisityön tukitoimet muodostuvat organisoinnista ja suunnittelusta, varautumisesta ja valmiudesta sekä tiedottamisesta. Eri toimijoiden yhteistyön alaluokat ovat verkostoyhteistyö sekä medialta suojaaminen. Akuutti kriisityö muodostuu seuraavista alaluokista: työ Helsinki-Vantaan lentokentällä, työ tsunamiuhrien ja läheisten kanssa sekä työntekijöiden jaksamisesta huolehtiminen.
Tutkimustulos on samansuuntainen kuin aikaisemmissa tutkimuksissa on todettu. Tuen tarve nousee katastrofin jälkeen ja jatkuu jopa useita vuosia sen jälkeen. Vantaalaisille on järjestetty eri vaiheissa psykososiaalista tukea ja huomioitu tuen laatu kuten tutkimuksissa suositellaan. Tiedonantajat kokivat, että verkostoyhteistyö oli avun perille menossa tärkein asia. Siitä myös oppi eniten ja se auttoi jaksamaan.
Asiasanat: psykososiaalinen tuki ja palvelut, katastrofi, tsunami, suuronnettomuus
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata, millaista psykososiaalista tukea ja palveluita Vantaalla järjestettiin tsunamiuhreille ja heidän läheisilleen. Tutkimuksessa käytettiin avointa teemahaastattelua tiedonkeruumenetelmänä. Tiedonantajina toimivat Vantaan kaupungin, seurakunnan ja seurakuntayhtymän sekä Punaisen Ristin työntekijät, yhteensä kahdeksan henkilöä. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan Vantaalla järjestettiin aktiivisesti laaja-alaista ja moniammatillista psykososiaalista tukea ja palveluita puolitoista vuotta tsunamin jälkeen. Helsinki-Vantaan lentokentällä oltiin akuuttivaiheessa vastaanottamassa katastrofialueelta evakuoidut noin 3000 ihmistä. Psykososiaalista tukea tarjottiin myös heitä vastaan tulleille läheisille. Jälkihoitotyöryhmä aloitti toimintansa heti tammikuussa 2005 ja sen seurantaryhmä toimi vuoden 2005. Senkin jälkeen on ollut mahdollisuus saada tukea tarvittaessa. Kriisityön tukitoimet, eri toimijoiden yhteistyö ja akuutti kriisityö nousivat esiin tässä tutkimuksessa. Kriisityön tukitoimet muodostuvat organisoinnista ja suunnittelusta, varautumisesta ja valmiudesta sekä tiedottamisesta. Eri toimijoiden yhteistyön alaluokat ovat verkostoyhteistyö sekä medialta suojaaminen. Akuutti kriisityö muodostuu seuraavista alaluokista: työ Helsinki-Vantaan lentokentällä, työ tsunamiuhrien ja läheisten kanssa sekä työntekijöiden jaksamisesta huolehtiminen.
Tutkimustulos on samansuuntainen kuin aikaisemmissa tutkimuksissa on todettu. Tuen tarve nousee katastrofin jälkeen ja jatkuu jopa useita vuosia sen jälkeen. Vantaalaisille on järjestetty eri vaiheissa psykososiaalista tukea ja huomioitu tuen laatu kuten tutkimuksissa suositellaan. Tiedonantajat kokivat, että verkostoyhteistyö oli avun perille menossa tärkein asia. Siitä myös oppi eniten ja se auttoi jaksamaan.
Asiasanat: psykososiaalinen tuki ja palvelut, katastrofi, tsunami, suuronnettomuus