Teacher Talk in the Finnish Classrooms of English and the Potential of Communicative Discourse
MIKKOLA, ILONA (2008)
MIKKOLA, ILONA
2008
Englantilainen filologia - English Philology
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-04-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17866
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17866
Tiivistelmä
Tutkimuskohteena on ?teacher talk?, eli opettajan selkeytetty puhe, jota hän käyttää oppitunnilla. Tutkimuksessa keskitytään englanninkielen oppitunnilla tapahtuvaan opettajan ja oppilaan väliseen kommunikaatioon ja perehdytään opettajan käyttämiin kielellisiin keinoihin tukea vieraan kielen oppimista. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millä tavoin opettaja kommunikoi oppilaiden kanssa ja miten opettaja voi puhettaan modifioimalla edesauttaa oppilaidensa oppimisprosessia.
Lähtökohtana tutkimukselle on alan tutkimuskirjallisuus sekä empiirinen tutkimus, jonka analyysimenetelmänä on käytetty diskurssianalyysiä. Aineistona empiirisessä tutkimuksessa on käytetty kolmea englanninkielen oppituntia. Tutkimus keskittyy perinteiseen opetuksessa käytettävään kommunikaation tapaan, jonka lähtökohtana on kysymys-vastaus-palaute ?ketju. Erityisesti ketjun kolmas lenkki, palaute, on tutkimuksen keskiössä, sekä opettajan kysymät kysymykset ja näiden käyttäminen vieraan kielen ymmärtämisen apuvälineenä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajat käyttivät selkeytettyä kieltä, joka tukee hyvin oppilaiden vieraan kielen oppimista: Opettajat käyttivät erilaisia kielellisiä keinoja auttaakseen oppilaitaan pysymään mukana keskustelussa, ja opettajien käyttämät kysymykset mahdollistivat aidon ajatustenvaihdon oppilaiden ja opettajan välillä. Tutkimuskirjallisuuden mukaan tämänkaltainen aito kommunikaatio edistää tehokkaimmin vieraan kielen oppimista.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että opettajat pyrkivät aitoon vieraalla kielellä tapahtuvaan kommunikaatioon oppilaidensa kanssa, mikä kielenoppimisteorioiden mukaan tehokkaimmin tukee vieraan kielen omaksumista.
Avainsanat:
modified input
teacher talk
language acquisition
I-R-F exchange
Lähtökohtana tutkimukselle on alan tutkimuskirjallisuus sekä empiirinen tutkimus, jonka analyysimenetelmänä on käytetty diskurssianalyysiä. Aineistona empiirisessä tutkimuksessa on käytetty kolmea englanninkielen oppituntia. Tutkimus keskittyy perinteiseen opetuksessa käytettävään kommunikaation tapaan, jonka lähtökohtana on kysymys-vastaus-palaute ?ketju. Erityisesti ketjun kolmas lenkki, palaute, on tutkimuksen keskiössä, sekä opettajan kysymät kysymykset ja näiden käyttäminen vieraan kielen ymmärtämisen apuvälineenä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajat käyttivät selkeytettyä kieltä, joka tukee hyvin oppilaiden vieraan kielen oppimista: Opettajat käyttivät erilaisia kielellisiä keinoja auttaakseen oppilaitaan pysymään mukana keskustelussa, ja opettajien käyttämät kysymykset mahdollistivat aidon ajatustenvaihdon oppilaiden ja opettajan välillä. Tutkimuskirjallisuuden mukaan tämänkaltainen aito kommunikaatio edistää tehokkaimmin vieraan kielen oppimista.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että opettajat pyrkivät aitoon vieraalla kielellä tapahtuvaan kommunikaatioon oppilaidensa kanssa, mikä kielenoppimisteorioiden mukaan tehokkaimmin tukee vieraan kielen omaksumista.
Avainsanat:
modified input
teacher talk
language acquisition
I-R-F exchange