Aamulehden lehtiuudistus: Sanomalehden uudistusprosessin syitä,suuntia ja seurauksia
KOSKI, KIMMO (2008)
KOSKI, KIMMO
2008
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-03-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17832
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17832
Tiivistelmä
Tarkastelen tutkielmassani Aamulehden lehtiuudistusprosessia, sen syitä ja eri vaiheita.
Yritän luoda kokonaiskuvaa siitä muutoksesta, joka täytyy käydä läpi, kun uudistetaan sanomalehteä. Tutkielmani tärkeitä peruskysymyksiä ovat: mikä on lehtiuudistus ja miten sanomalehti uudistetaan?
Kulutustottumusten muutokset, kulttuurin kuvallistuminen ja verkon kehitys muuttavat sanomalehden tyyliä ja sisältöä. Sanomalehden historiallisessa kehityskaaressa voidaankin nähdä erilaiset yhteiskunnalliset kerrostumat ja suuntaukset. Nykyään verkon tarjoama haaste ja yleinen esteettisyyden vaatimus ovat pakottaneet nykysanomalehtiä tuotteistumaan. Moduloitu ulkoasu ja tasalaatuisempi sekä tiivistetty sisältö tekevät myös Aamulehdestä selkeämmän kulutustuotteen.
Erittelen työssäni Aamulehden uudistuksen tavoitteita ja hahmottelen miten ne suhtautuvat yleisempään sanomalehtien kehitykseen. Väitetään, että mediakilpailussa sanomalehden selviytymisen keinot ovat analyyttisessä, kommentoivassa ja laadukkaassa journalismissa. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi Aamulehdessä siirryttiin suunnittelevaan ja editoivaan työtapaan. Tutkielmassani esittelen Aamulehden uudistetun organisaation ja kerron myös, miten juttu syntyy uudessa tavassa tehdä.
Toimituksessa uudistuminen voi käydä nopeasti ulkoasun ja tekniikan osalta, mutta työtapojen ja sisältöjen hioutumiseen kuluu aikaa, koska lehtiuudistuksessa käydään läpi toimituksen tavat tehdä journalismia. Aamulehden uudistuksessa ihmisten lisäksi korostui tekniikka. Aamulehden ja muidenkin Alma Median konsernin lehtien tavoitteena on siirtyä ennakoivan, eli osittain automatisoidun, taiton käyttöön. Yritän myös avata työssäni, millaisia journalistisia kysymyksiä tähän liittyy.
Tutkimusmetodikseni olen valinnut teemahaastattelut ja seurantapäiväkirjat. Tärkeimmät teemahaastatteluni kävin lehtiuudistuksen päätoteuttajien, päätoimittaja Matti Apusen, ulkoasupäällikkö Ari Kinnarin ja taittopäällikkö Minna Honkalan kanssa. Lisäksi seurasin viittä keskijohdon päällikköä kuukauden ajan, kun uutta lehteä ryhdyttiin tekemään. Päälliköt pääsivät teemahaastatteluissa kertomaan, miten uusi tapa suunnitella lehteä toimii ja millaisia vaikeuksia uudistamiseen liittyy.
Asiasanat: sanomalehdet, lehtiuudistus, lehtisuunnittelu, ennakoiva taitto, journalistinen työprosessi
Yritän luoda kokonaiskuvaa siitä muutoksesta, joka täytyy käydä läpi, kun uudistetaan sanomalehteä. Tutkielmani tärkeitä peruskysymyksiä ovat: mikä on lehtiuudistus ja miten sanomalehti uudistetaan?
Kulutustottumusten muutokset, kulttuurin kuvallistuminen ja verkon kehitys muuttavat sanomalehden tyyliä ja sisältöä. Sanomalehden historiallisessa kehityskaaressa voidaankin nähdä erilaiset yhteiskunnalliset kerrostumat ja suuntaukset. Nykyään verkon tarjoama haaste ja yleinen esteettisyyden vaatimus ovat pakottaneet nykysanomalehtiä tuotteistumaan. Moduloitu ulkoasu ja tasalaatuisempi sekä tiivistetty sisältö tekevät myös Aamulehdestä selkeämmän kulutustuotteen.
Erittelen työssäni Aamulehden uudistuksen tavoitteita ja hahmottelen miten ne suhtautuvat yleisempään sanomalehtien kehitykseen. Väitetään, että mediakilpailussa sanomalehden selviytymisen keinot ovat analyyttisessä, kommentoivassa ja laadukkaassa journalismissa. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi Aamulehdessä siirryttiin suunnittelevaan ja editoivaan työtapaan. Tutkielmassani esittelen Aamulehden uudistetun organisaation ja kerron myös, miten juttu syntyy uudessa tavassa tehdä.
Toimituksessa uudistuminen voi käydä nopeasti ulkoasun ja tekniikan osalta, mutta työtapojen ja sisältöjen hioutumiseen kuluu aikaa, koska lehtiuudistuksessa käydään läpi toimituksen tavat tehdä journalismia. Aamulehden uudistuksessa ihmisten lisäksi korostui tekniikka. Aamulehden ja muidenkin Alma Median konsernin lehtien tavoitteena on siirtyä ennakoivan, eli osittain automatisoidun, taiton käyttöön. Yritän myös avata työssäni, millaisia journalistisia kysymyksiä tähän liittyy.
Tutkimusmetodikseni olen valinnut teemahaastattelut ja seurantapäiväkirjat. Tärkeimmät teemahaastatteluni kävin lehtiuudistuksen päätoteuttajien, päätoimittaja Matti Apusen, ulkoasupäällikkö Ari Kinnarin ja taittopäällikkö Minna Honkalan kanssa. Lisäksi seurasin viittä keskijohdon päällikköä kuukauden ajan, kun uutta lehteä ryhdyttiin tekemään. Päälliköt pääsivät teemahaastatteluissa kertomaan, miten uusi tapa suunnitella lehteä toimii ja millaisia vaikeuksia uudistamiseen liittyy.
Asiasanat: sanomalehdet, lehtiuudistus, lehtisuunnittelu, ennakoiva taitto, journalistinen työprosessi