Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

MARKKINOINNIN SUORITUSKYVYN MITTAAMISEN MENESTYSTEKIJÄT PK-YRITYKSESSÄ NYT JA TULEVAISUUDESSA

KAISANLAHTI, MARIA (2008)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



KAISANLAHTI, MARIA
2008

Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2008-03-12
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa kuvataan ja analysoidaan markkinoinnin suorituskyvyn mittaamista pk-yrityksessä. Tutkimusongelma on jaettu kahteen osaongelmaan: 1) Mitkä ovat tärkeimmät pk-yrityksen markkinoinnin suorituskyvyn tekijät nyt? 2) Mitkä ovat tärkeimmät pk-yrityksen markkinoinnin suorituskyvyn tekijät tulevaisuudessa? Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan missä määrin yrityksen koko voi vaikuttaa yrityksen markkinointiin ja sen suorituskyvyn mittaamiseen.

Markkinointi koetaan usein pk-yrityksissä tärkeäksi kehittämisen kohteeksi ja kasvukeinoksi. Väitetään myös, että oleellinen osa suomalaisesta osaamisesta jää hyödyntämättä, koska sitä ei osata jalostaa kuluttajaa kiinnostavaksi palveluksi tai tuotteeksi, eikä saada markkinoille oikealla tavalla. Toiminnassa menestyminen edellyttää myös mittaamista. Ei ole mahdollista edes puhua varsinaisesti menestymisestä, ellei käytössä ole tunnuslukuja, joiden avulla tavoitteiden saavuttaminen voidaan todeta.

Markkinoinnin suorituskyvyn mittaaminen on saanut viime vuosina osakseen laajaa huomiota niin akateemisessa kuin yritysmaailmassakin. Markkinoinnin suorituskyvyn mittaamisella tarkoitetaan sille asetettujen tavoitteiden arvioimista. Mittaamisen ongelmaksi nousee, mikä on markkinoinnin onnistumisen kriteeri eli se tekijä, jolla markkinoinnin suorituskykyä pitää arvioida ja millä mittarilla tätä tekijää mitataan.

Tämä tutkimus on tehty laadullisella menetelmällä, ja tutkimusstrategiana on käytetty tapaustutkimusta. Kohdeyrityksenä tutkimuksessa käytettiin Ikihirsi Oy:tä. Tutkimuksen empiirinen aineisto on hankittu teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistui neljä kohdeyrityksen edustajaa.

Tutkimuksen tulokset korostavat sitä, että markkinoinnin suorituskyvyn mittaaminen on moniulotteinen prosessi, jossa on otettava huomioon myös yrityskohtaiset tekijät. Ikihirsi Oy:n markkinointia leimaa pk-yritykselle tyypilliset piirteet, kuten resurssien pienuus ja suunnittelemattomuus. Markkinoinnin selkeä organisoiminen on vielä suhteellisen alussa, jolloin myös mittaaminen on alkutekijöissä. Haastattelujen perusteella mielipiteet siitä, mitkä tekijät markkinoinnin suorituskyvyn mittaamisen kannalta ovat tärkeitä, olivat kuitenkin yhtenäisiä. Tietäessään, mihin Ikihirsi Oy pyrkii eli sillä on selkeät tavoitteet markkinoinnin eri osa-alueille, myös niiden saavuttamista voidaan alkaa mitata.

Asiasanat: markkinoinnin suorituskyky, mittaaminen, pk-yritys
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [41180]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste