Virtuaalitiimit ja niiden potentiaalinen hyödynnettävyys osallistujien näkökulmasta
HEIKKINEN, MAURI (2008)
HEIKKINEN, MAURI
2008
Hallintotiede - Administrative Science
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-03-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17752
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17752
Tiivistelmä
Tutkimuksen päätehtävä on selvittää, millaisia kokemuksia virtuaalitiimien työntekijöillä ja johtajilla on virtuaalitiimeistä ja millaisia näkemyksiä heillä on organisaatioista, joissa virtuaalitiimit toimivat. Tutkimuksen tavoitteena on löytää sellaisia tekijöitä ja tekijöiden yhdistelmiä, joiden avulla voidaan kuvata, miten virtuaalitiimi toimii ja selittää, miksi virtuaalitiimi toimii tai ei toimi tuloksekkaasti. Tutkimuksen tarjoaman tiedon avulla voidaan parantaa virtuaalitiimien hyödynnettävyyttä ja tuloksellista toimintaa organisaatioissa. Tutkimuksessa virtuaalitiimin toimintaa tarkastellaan osallistujien, virtuaalitiimissä työskentelevien työntekijöiden ja johtajien, näkökulmasta.
Tutkimus on kvantitatiivinen kyselytutkimus. Virtuaalitiimien johtajien ja jäsenien kokemuksia kerättiin strukturoidulla verkkolomakkeella useasta eri organisaatiosta sekä yksityiseltä että julkiselta sektorilta. Kerätty aineisto analysoitiin kuvailemalla aineistoa tilastollisesti, vertailemalla keskilukuja ei-parametrisilla menetelmillä ja tutkimalla keskiarvomuuttujien välisiä yhteyksiä korrelaatioanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tutkimuksen kohteena olevissa virtuaalitiimeissä kokemukset olivat pääosin positiivisia. Virtuaalitiimit informaatioteknologian mahdollistamina organisoitumisen muotoina koettiin tuloksellisiksi ja hyödyllisiksi. Tutkimus nostaa tutkimuskohteista esiin myös epäkohtia, jotka mahdollisesti haittaavat virtuaalitiimien tuloksellista toimintaa. Jatkuva toimintaympäristön vaatimusten muuttuminen aiheuttaa muutoksia virtuaalitiimin jäsenten työnjaossa ja työmäärissä ja vaatii useissa eri rooleissa toimimista samanaikaisesti. Teknologian käyttö vuorovaikutuksessa kasvokkain tapahtuvan kommunikoinnin sijaan voi rajoittaa
vuorovaikutuksen eri muotoja ja oheisviestintää ja tiimin jäsenten kulttuuriset erot asettavat uusia vaatimuksia etenkin tiimien johtajille. Yksi keskeinen ongelmakohta nousi esiin tiimien tietämyksenhallinnasta. Selkeät ja toimivat säännöt ja käytännöt tiimin yhteisen tietämyksen keräämiseen ja jakamiseen ovat usein puutteellisia. Toinen keskeinen ongelmakohta on palkitsemisen puute. Palkitsemisen vaikutukset sitoutumiseen, motivaatioon ja tiimin jäsenten haluun kehittää tiedollisia ja taidollisia pätevyyksiään ovat jääneet tämän tutkimuksen mukaan ainakin osassa tiimeissä huomioimatta. On kuitenkin huomattava, että virtuaalitiimit ovat tyypillisesti moniulotteisia verkostomaisia organisaatioita, joissa vaikuttavat tekijät ovat jatkuvassa vuorovaikutussuhteessa toisiinsa. Yksittäisen virtuaalitiimin toiminnan tuloksellisuuden parantaminen on siis jatkuva prosessi, jossa täytyy ottaa huomioon useiden tekijöiden jatkuva vaikutus toisiinsa.
Avainsanat: virtuaalitiimi, tuloksellisuus, informaatioteknologia
Tutkimus on kvantitatiivinen kyselytutkimus. Virtuaalitiimien johtajien ja jäsenien kokemuksia kerättiin strukturoidulla verkkolomakkeella useasta eri organisaatiosta sekä yksityiseltä että julkiselta sektorilta. Kerätty aineisto analysoitiin kuvailemalla aineistoa tilastollisesti, vertailemalla keskilukuja ei-parametrisilla menetelmillä ja tutkimalla keskiarvomuuttujien välisiä yhteyksiä korrelaatioanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tutkimuksen kohteena olevissa virtuaalitiimeissä kokemukset olivat pääosin positiivisia. Virtuaalitiimit informaatioteknologian mahdollistamina organisoitumisen muotoina koettiin tuloksellisiksi ja hyödyllisiksi. Tutkimus nostaa tutkimuskohteista esiin myös epäkohtia, jotka mahdollisesti haittaavat virtuaalitiimien tuloksellista toimintaa. Jatkuva toimintaympäristön vaatimusten muuttuminen aiheuttaa muutoksia virtuaalitiimin jäsenten työnjaossa ja työmäärissä ja vaatii useissa eri rooleissa toimimista samanaikaisesti. Teknologian käyttö vuorovaikutuksessa kasvokkain tapahtuvan kommunikoinnin sijaan voi rajoittaa
vuorovaikutuksen eri muotoja ja oheisviestintää ja tiimin jäsenten kulttuuriset erot asettavat uusia vaatimuksia etenkin tiimien johtajille. Yksi keskeinen ongelmakohta nousi esiin tiimien tietämyksenhallinnasta. Selkeät ja toimivat säännöt ja käytännöt tiimin yhteisen tietämyksen keräämiseen ja jakamiseen ovat usein puutteellisia. Toinen keskeinen ongelmakohta on palkitsemisen puute. Palkitsemisen vaikutukset sitoutumiseen, motivaatioon ja tiimin jäsenten haluun kehittää tiedollisia ja taidollisia pätevyyksiään ovat jääneet tämän tutkimuksen mukaan ainakin osassa tiimeissä huomioimatta. On kuitenkin huomattava, että virtuaalitiimit ovat tyypillisesti moniulotteisia verkostomaisia organisaatioita, joissa vaikuttavat tekijät ovat jatkuvassa vuorovaikutussuhteessa toisiinsa. Yksittäisen virtuaalitiimin toiminnan tuloksellisuuden parantaminen on siis jatkuva prosessi, jossa täytyy ottaa huomioon useiden tekijöiden jatkuva vaikutus toisiinsa.
Avainsanat: virtuaalitiimi, tuloksellisuus, informaatioteknologia