Tarttis teherä jotaki... Tapaustutkimus erään ammatillisen oppilaitoksen kehittämisprosessista
YLIMÄKI, TEIJA (2008)
YLIMÄKI, TEIJA
2008
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-02-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17721
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17721
Tiivistelmä
Tässä kasvatustieteen pro gradu –työssä oli tarkoituksena selvittää erään ammatillisen oppilaitoksen kehittämisprosessia. Tutkimuksen kohteena olivat kyseisen ammatillisen oppilaitoksen opettajat. Opettajat osallistuivat lukuvuoden ajan oppilaitoksessa järjestettyyn Toinen Aalto II –koulutukseen, josta vastaa Opetusalan koulutuskeskus. Toinen Aalto II –koulutuksessa on tavoitteena levittää, soveltaa ja vakiinnuttaa opiskelua tukevia, aktivoivia ja syrjäytymistä ehkäiseviä käytäntöjä ammatilliseen oppilaitokseen.
Tutkimuksessa haluttiin selvittää miten opettajat tuntevat koulutusprosessin tavoitealueet (oppilashuollollinen toiminta, erityisopetuksen suunnitelma & toteutus, oppilaan ohjauksen suunnitelma & toteutus) ja millaiset ovat opettajien ohjaukselliset valmiudet ja toimintatavat. Tilannetta selvitettiin sekä koulutuksen alkaessa että sen päättyessä. Tutkimusaineistoa kerättiin kahdella eri kyselylomakkeella sekä teemahaastatteluilla. Ensimmäiseen kyselyyn koulutuksen alkaessa vastasi 36 opettajaa ja toiseen kyselyyn koulutuksen päättyessä vastasi 28 opettajaa. Haastateltuja opettajia oli kuusi.
Toinen Aalto II –koulutusprosessin voidaan katsoa onnistuneen kohtalaisesti. Tulevaisuudelta odotettiin kuitenkin edelleen koulutusta ja kehittämistä. Erityisopetuksen järjestämiseen haluttiin selväpiirteisyyttä ja pitkäjänteisyyttä. Ammatillisten aineiden erityisopetukseen tarvittaisiin keinoja. Maahanmuuttajien mukanaan tuomiin haasteisiin tulisi panostaa nykyistä enemmän. Myös opettajien työssä jaksamiseen tulisi kiinnittää huomiota ja antaa tarvittavat resurssit. Oppilaitoksen johdolta odotettiin sitoutumista työhön ja panostamista moniin kehittämiskohteisiin oppilaitoksessa.
Asiasanat: ammatillinen opettajuus, ammatillinen koulutus, opettajan kasvatustehtävä, ohjauksellisuus, kehittämisprosessi
Tutkimuksessa haluttiin selvittää miten opettajat tuntevat koulutusprosessin tavoitealueet (oppilashuollollinen toiminta, erityisopetuksen suunnitelma & toteutus, oppilaan ohjauksen suunnitelma & toteutus) ja millaiset ovat opettajien ohjaukselliset valmiudet ja toimintatavat. Tilannetta selvitettiin sekä koulutuksen alkaessa että sen päättyessä. Tutkimusaineistoa kerättiin kahdella eri kyselylomakkeella sekä teemahaastatteluilla. Ensimmäiseen kyselyyn koulutuksen alkaessa vastasi 36 opettajaa ja toiseen kyselyyn koulutuksen päättyessä vastasi 28 opettajaa. Haastateltuja opettajia oli kuusi.
Toinen Aalto II –koulutusprosessin voidaan katsoa onnistuneen kohtalaisesti. Tulevaisuudelta odotettiin kuitenkin edelleen koulutusta ja kehittämistä. Erityisopetuksen järjestämiseen haluttiin selväpiirteisyyttä ja pitkäjänteisyyttä. Ammatillisten aineiden erityisopetukseen tarvittaisiin keinoja. Maahanmuuttajien mukanaan tuomiin haasteisiin tulisi panostaa nykyistä enemmän. Myös opettajien työssä jaksamiseen tulisi kiinnittää huomiota ja antaa tarvittavat resurssit. Oppilaitoksen johdolta odotettiin sitoutumista työhön ja panostamista moniin kehittämiskohteisiin oppilaitoksessa.
Asiasanat: ammatillinen opettajuus, ammatillinen koulutus, opettajan kasvatustehtävä, ohjauksellisuus, kehittämisprosessi