Osastonhoitajien kokemukset Syväjohtamisen valmennuksesta ja kehittymisestään hoitotyön johtajina
PALOMAA, TARJA (2008)
PALOMAA, TARJA
2008
Hoitotiede - Nursing Science
Lääketieteellinen tiedekunta - Faculty of Medicine
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-02-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17712
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17712
Tiivistelmä
Syväjohtamisen valmennus on tällä hetkellä yksi osa Helsingin- ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin johtajuuskoulutusohjelmaa. Se on Vesa Nissisen kehittämä malli, jossa sovitetaan yhteen moniulotteinen johtajuus (transformationaalinen, transaktionaalinen) ja konstruktiivinen oppimisnäkemys. Valmennuksessa kerätään palautetta esimiesten johtamistaidoista 360 asteen palautejärjestelmän avulla, jonka pohjalta muodostetaan johtajaprofiilit.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten HUS:n syväjohtamisen valmennukseen osallistuneet osastonhoitajat ovat sen kokeneet ja miten he ovat mielestään kehittyneet johtajina valmennuksen avulla ja sen jälkeen. Aineisto (n=5) kerättiin haastattelemalla osastonhoitajia kesän ja syksyn 2007 aikana. Analyysimenetelmänä käytettiin induktiivista ja deduktiivista sisällönanalyysia.
Osastonhoitajat kokivat valmennuksen kiinnostavana ja terveydenhuoltoon sopivana, jonka vahvuutena koettiin muun muassa sen käytännönläheisyys ja vuorovaikutuksellisuus. Valmennuksen aikana tehdyt profiilit herättelivät omien johtajuustaitojen tarkasteluun ja antoivat työkalun taitojen ja kehittymisen seuraamiseen. Valmennuksen heikkoutena nähtiin muun muassa vertaisarvioinnin toimimattomuus ja arvioinnin antajille annetun informaation puutteellisuus.
Osastonhoitajat kokivat kehittyneensä valmennuksen avulla johtajuustaitojensa itsearvioimisessa ja vuorovaikutustaidoissa. Tiedollista kehittymistä oli osastonhoitajien kertomusten perusteella osoitettavissa, mutta tiedon käytäntöön siirtymistä kuvattiin vähemmän. Valmennuksen jälkeinen kehittyminen ilmeni itsereflektoinnin ja vuorovaikutustaitojen paranemisena.
Syväjohtaminen on hoitotyön johtajuuskoulutuksessa vielä suhteellisen uusi menetelmä, eikä hoitotyön tutkimuksia ole tiettävästi aiheesta tehty. Tutkimuksella saatiin uutta tietoa siitä, kuinka tämän tyyppinen valmennus sopii terveydenhuollon johtajuuskoulutukseen ja miten se kehittää hoitotyön johtajia.
Avainsanat: Hoitotyö, kehittyminen, osastonhoitaja, syväjohtaminen
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten HUS:n syväjohtamisen valmennukseen osallistuneet osastonhoitajat ovat sen kokeneet ja miten he ovat mielestään kehittyneet johtajina valmennuksen avulla ja sen jälkeen. Aineisto (n=5) kerättiin haastattelemalla osastonhoitajia kesän ja syksyn 2007 aikana. Analyysimenetelmänä käytettiin induktiivista ja deduktiivista sisällönanalyysia.
Osastonhoitajat kokivat valmennuksen kiinnostavana ja terveydenhuoltoon sopivana, jonka vahvuutena koettiin muun muassa sen käytännönläheisyys ja vuorovaikutuksellisuus. Valmennuksen aikana tehdyt profiilit herättelivät omien johtajuustaitojen tarkasteluun ja antoivat työkalun taitojen ja kehittymisen seuraamiseen. Valmennuksen heikkoutena nähtiin muun muassa vertaisarvioinnin toimimattomuus ja arvioinnin antajille annetun informaation puutteellisuus.
Osastonhoitajat kokivat kehittyneensä valmennuksen avulla johtajuustaitojensa itsearvioimisessa ja vuorovaikutustaidoissa. Tiedollista kehittymistä oli osastonhoitajien kertomusten perusteella osoitettavissa, mutta tiedon käytäntöön siirtymistä kuvattiin vähemmän. Valmennuksen jälkeinen kehittyminen ilmeni itsereflektoinnin ja vuorovaikutustaitojen paranemisena.
Syväjohtaminen on hoitotyön johtajuuskoulutuksessa vielä suhteellisen uusi menetelmä, eikä hoitotyön tutkimuksia ole tiettävästi aiheesta tehty. Tutkimuksella saatiin uutta tietoa siitä, kuinka tämän tyyppinen valmennus sopii terveydenhuollon johtajuuskoulutukseen ja miten se kehittää hoitotyön johtajia.
Avainsanat: Hoitotyö, kehittyminen, osastonhoitaja, syväjohtaminen