Ammatillinen tiedonhankinta Eläketurvakeskuksen tutkimus- ja suunnitteluosastoilla
LINDSTEDT, KARI (2008)
LINDSTEDT, KARI
2008
Informaatiotutkimus - Information Studies
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-02-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17678
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17678
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää, miten Eläketurvakeskuksen tutkijat, ekonomistit ja erityisasiantuntijat hankkivat tietoa työtehtäviään varten. Tutkimuksessa selvitettiin kohderyhmän työrooleja, tiedontarpeita, tiedonhankintaa ja kanava- ja lähdemaisemaa. Näiden lisäksi tutkittiin työntekijöiden käsityksiä tiedon kulusta ja tiedon jakamisesta organisaatiossa.
Tutkimus kuuluu ammatillisen tiedonhankintatutkimuksen piiriin. Teoreettisena viitekehyksenä on käytetty Leckien, Pettigrewn & Sylvainin (1996) sekä Fosterin (2004) ammatillisen tiedonhankinnan malleja. Lisäksi on valotettu yhteiskuntatieteellisen alan tutkijoiden tiedonhankintaa aiemman tutkimuksen avulla.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kesällä 2007 haastattelemalla yhteensä yhtätoista Eläketurvakeskuksen työntekijää organisaation tutkimus- ja suunnitteluosastoilla. Haastattelu oli jaettu kuuteen teema-alueeseen. Tutkimusaineisto litteroitiin ja sitä analysoitiin laadullisin menetelmin.
Tutkimus osoitti, että tiedonhankinta on keskeinen osa Eläketurvakeskuksen tutkijoiden, ekonomistien ja erityisasiantuntijoiden työtä. Kahden eri osaston välillä huomattiin selviä eroja tiedonhankinnassa, mikä johtuu henkilöiden erityyppisistä tiedontarpeista, jotka puolestaan johtuvat erilaisista työrooleista ja työtehtävistä osastojen välillä. Keskeisiksi tiedonhankinnan kanaviksi ja lähteiksi havaittiin internet, kollegat, tutkimusjulkaisut ja tutkimusartikkelit sekä organisaation sisäiset tiedonlähteet ja kanavat. Eläketurvakeskus ja sen tietopalvelu tukevat hyvin työntekijöiden tiedonhankintaa, mutta tietopalvelut eivät olleet kaikille haastatelluille tuttuja. Tiedon kulussa organisaation sisällä havaittiin ongelmia. Tutkimustulosten perusteella tiedon kulun parantamiseksi tulisi kehittää uusia järjestelyjä. Organisaation tietopalvelun haasteena on tehdä omia palvelujaan tunnetummiksi.
Tutkimuksen tulokset vahvistavat aiempien tutkimuksien tuloksia. Uutta tietoa tutkimus tuo ainakin erityisasiantuntijoiden tiedonhankinnasta.
Asiasanat: tiedonhankinta, tiedontarve, tiedonkulku, tiedonlähteet, eläkelaitokset (YSA)
Tutkimus kuuluu ammatillisen tiedonhankintatutkimuksen piiriin. Teoreettisena viitekehyksenä on käytetty Leckien, Pettigrewn & Sylvainin (1996) sekä Fosterin (2004) ammatillisen tiedonhankinnan malleja. Lisäksi on valotettu yhteiskuntatieteellisen alan tutkijoiden tiedonhankintaa aiemman tutkimuksen avulla.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kesällä 2007 haastattelemalla yhteensä yhtätoista Eläketurvakeskuksen työntekijää organisaation tutkimus- ja suunnitteluosastoilla. Haastattelu oli jaettu kuuteen teema-alueeseen. Tutkimusaineisto litteroitiin ja sitä analysoitiin laadullisin menetelmin.
Tutkimus osoitti, että tiedonhankinta on keskeinen osa Eläketurvakeskuksen tutkijoiden, ekonomistien ja erityisasiantuntijoiden työtä. Kahden eri osaston välillä huomattiin selviä eroja tiedonhankinnassa, mikä johtuu henkilöiden erityyppisistä tiedontarpeista, jotka puolestaan johtuvat erilaisista työrooleista ja työtehtävistä osastojen välillä. Keskeisiksi tiedonhankinnan kanaviksi ja lähteiksi havaittiin internet, kollegat, tutkimusjulkaisut ja tutkimusartikkelit sekä organisaation sisäiset tiedonlähteet ja kanavat. Eläketurvakeskus ja sen tietopalvelu tukevat hyvin työntekijöiden tiedonhankintaa, mutta tietopalvelut eivät olleet kaikille haastatelluille tuttuja. Tiedon kulussa organisaation sisällä havaittiin ongelmia. Tutkimustulosten perusteella tiedon kulun parantamiseksi tulisi kehittää uusia järjestelyjä. Organisaation tietopalvelun haasteena on tehdä omia palvelujaan tunnetummiksi.
Tutkimuksen tulokset vahvistavat aiempien tutkimuksien tuloksia. Uutta tietoa tutkimus tuo ainakin erityisasiantuntijoiden tiedonhankinnasta.
Asiasanat: tiedonhankinta, tiedontarve, tiedonkulku, tiedonlähteet, eläkelaitokset (YSA)