Customer Documentation Planning, Implementation and Testing in Agile Projects
ALENIUS, PIRITA (2008)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
ALENIUS, PIRITA
2008
Englantilainen filologia - English Philology
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
Hyväksymispäivämäärä
2008-02-08Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan, kuinka ketterä ohjelmistokehitysmalli vaikuttaa
asiakasdokumentaation tuottamiseen perinteiseen vesiputousmalliin verrattuna
ohjelmistotuotannon projekteissa. Mallien määrittämät toimintaperiaatteet ovat hyvin erilaisia, ja ne rytmittävät tuotannon vaiheet eri tavalla. Tämä vaikuttaa väistämättä myös asiakasdokumentointiprojektien työhön.
Tutkimus on tehty yhteistyössä Nokia Siemens Networksin kanssa ja tulokset peilaavat
asiakasdokumentaatiotuotannon prosessia ja käytäntöjä sellaisissa yrityksen projekteissa,
jotka perustuvat ketterän ohjelmistokehityksen periaatteille ja metodeille. Pohjaksi
tutkimustulosten analyysille teoriaosuudessa kuvataan ohjelmistokehityksen perinteinen
vesiputousmalli sekä ketterän ohjelmistokehitysmallin teoriaa, periaatteita ja metodeja.
Lisäksi kuvataan, kuinka asiakasdokumentointiprosessin eri vaiheet näyttäytyvät perinteisen vesiputousmallin projekteissa Nokia Siemens Networksillä.
Nokia Siemens Networks on määritellyt asiakasdokumentaation tuottamiselle yleisen
toimintamallin eli prosessin, joka on käytössä sekä vesiputousmallia että ketterän
ohjelmistokehityksen mallia noudattavissa projekteissa. Tämä prosessi määrittää ylätasolla
ne toiminnot ja tavoitteet, jotka muodostavat kunkin asiakasdokumentointiprojektin
selkärangan. Prosessi ei ota kantaa siihen, miten toiminnot ja niiden lopputuloksille asetetut tavoitteet saavutetaan, vaan käytännön toteutus voidaan määritellä projektikohtaisesti.
Projektit onkin suunniteltu ja toteutettu melko itsenäisesti kulloisenkin
ohjelmistotuotantoprojektin määrittelemiä metodeja ja toimintoja mukaellen. Ketterä
ohjelmistokehitysmalli on ollut käytössä yrityksessä vasta muutaman vuoden, mutta sen
käyttö laajenee jatkuvasti uusiin projekteihin. Ketterän ohjelmistokehitysmallin yleistyessä sekä Nokia Siemens Networksillä että laajalti koko ohjelmistokehityksen saralla on toivottavaa etsiä yleisiä toimintamalleja ja ratkaisuja mahdollisiin ongelmiin
asiakasdokumentaation tuottamisessa tässä ympäristössä.
Ketterän ohjelmistokehitysmallin teoriaa ja käytäntöjä on käsitelty laajasti kirjallisuudessa, mutta asiakasdokumentaation tuottamista tässä ympäristössä ei ole juurikaan tutkittu. Tämän tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa Nokia Siemens Networksin
asiakasdokumentointiprojektien käytäntöjä suunnittelun, tuotantovaiheen ja testauksen
osalta ketterän ohjelmistokehityksen projekteissa, sekä tarjota pohjaa jatkotutkimukselle.
Tutkimusta varten toteutettiin kysely, johon osallistui Nokia Siemens Networksin teknisen
viestinnän ammattilaisia, joilla on kokemusta ketterän ohjelmistokehityksen projektien
asiakasdokumentoinnista. Tuloksia raportoitaessa peilataan esiintyviä käytäntöjä sekä
teknisen viestinnän teorioita että ketterän ohjelmistokehityksen periaatteita ja metodeja
vasten.
AVAINSANAT: dokumentointi, dokumentointiprosessi, dokumentointiprojekti, ketterä ohjelmistokehitys, vesiputousmalli
asiakasdokumentaation tuottamiseen perinteiseen vesiputousmalliin verrattuna
ohjelmistotuotannon projekteissa. Mallien määrittämät toimintaperiaatteet ovat hyvin erilaisia, ja ne rytmittävät tuotannon vaiheet eri tavalla. Tämä vaikuttaa väistämättä myös asiakasdokumentointiprojektien työhön.
Tutkimus on tehty yhteistyössä Nokia Siemens Networksin kanssa ja tulokset peilaavat
asiakasdokumentaatiotuotannon prosessia ja käytäntöjä sellaisissa yrityksen projekteissa,
jotka perustuvat ketterän ohjelmistokehityksen periaatteille ja metodeille. Pohjaksi
tutkimustulosten analyysille teoriaosuudessa kuvataan ohjelmistokehityksen perinteinen
vesiputousmalli sekä ketterän ohjelmistokehitysmallin teoriaa, periaatteita ja metodeja.
Lisäksi kuvataan, kuinka asiakasdokumentointiprosessin eri vaiheet näyttäytyvät perinteisen vesiputousmallin projekteissa Nokia Siemens Networksillä.
Nokia Siemens Networks on määritellyt asiakasdokumentaation tuottamiselle yleisen
toimintamallin eli prosessin, joka on käytössä sekä vesiputousmallia että ketterän
ohjelmistokehityksen mallia noudattavissa projekteissa. Tämä prosessi määrittää ylätasolla
ne toiminnot ja tavoitteet, jotka muodostavat kunkin asiakasdokumentointiprojektin
selkärangan. Prosessi ei ota kantaa siihen, miten toiminnot ja niiden lopputuloksille asetetut tavoitteet saavutetaan, vaan käytännön toteutus voidaan määritellä projektikohtaisesti.
Projektit onkin suunniteltu ja toteutettu melko itsenäisesti kulloisenkin
ohjelmistotuotantoprojektin määrittelemiä metodeja ja toimintoja mukaellen. Ketterä
ohjelmistokehitysmalli on ollut käytössä yrityksessä vasta muutaman vuoden, mutta sen
käyttö laajenee jatkuvasti uusiin projekteihin. Ketterän ohjelmistokehitysmallin yleistyessä sekä Nokia Siemens Networksillä että laajalti koko ohjelmistokehityksen saralla on toivottavaa etsiä yleisiä toimintamalleja ja ratkaisuja mahdollisiin ongelmiin
asiakasdokumentaation tuottamisessa tässä ympäristössä.
Ketterän ohjelmistokehitysmallin teoriaa ja käytäntöjä on käsitelty laajasti kirjallisuudessa, mutta asiakasdokumentaation tuottamista tässä ympäristössä ei ole juurikaan tutkittu. Tämän tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa Nokia Siemens Networksin
asiakasdokumentointiprojektien käytäntöjä suunnittelun, tuotantovaiheen ja testauksen
osalta ketterän ohjelmistokehityksen projekteissa, sekä tarjota pohjaa jatkotutkimukselle.
Tutkimusta varten toteutettiin kysely, johon osallistui Nokia Siemens Networksin teknisen
viestinnän ammattilaisia, joilla on kokemusta ketterän ohjelmistokehityksen projektien
asiakasdokumentoinnista. Tuloksia raportoitaessa peilataan esiintyviä käytäntöjä sekä
teknisen viestinnän teorioita että ketterän ohjelmistokehityksen periaatteita ja metodeja
vasten.
AVAINSANAT: dokumentointi, dokumentointiprosessi, dokumentointiprojekti, ketterä ohjelmistokehitys, vesiputousmalli