HUOLIPUHE PIKKULAPSIPERHETERAPIASSA. Diskurssianalyyttinen tutkimus lapseen liittyvästä huolipuheesta vanhempien ja terapeuttien alkukeskustelussa
SANI, TUULA (2008)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
SANI, TUULA
2008
Sosiaalityö - Social Work
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2008-01-22Tiivistelmä
Tutkimukseni käsittelee vanhempien ja terapeuttien lapsiin liittyvää huolipuhetta pikkulapsiperheterapiassa. Pikkulapsiperheterapia on Päijät-Hämeen perheneuvolassa kehitteillä oleva työmuoto, jonka tavoitteena on löytää uusia lapsilähtöisiä perheterapeuttisia toimintatapoja. Tutkimuksessani oli keskeisenä tavoitteena selvittää, millaista huolipuhetta vanhemmat ja terapeutit käyttivät ensimmäisellä käynnillä tässä uudessa työmuodossa. Lisäksi pyrin tarkastelemaan millaisiin positioihin nämä puhetavat asettivat vanhemmat ja terapeutit.
Tutkin vanhempien ja terapeuttien puhetta diskurssianalyysin avulla. Tutkimuksessa tarkastelua ohjaavana näkökulmana oli sosiaalinen konstruktionismi, jossa perheterapia ymmärretään keskusteluna.
Tutkimukseni kohteena oli viisi vanhempien ja terapeuttien ensikeskustelua. Analyysin perustella muodostin vanhempien huoliin liittyvistä ilmaisu- ja puhetavoista kahdeksan eri tulkintarepertuaaria ja terapeuttien puhetavoista viisi tulkintarepertuaaria sekä näihin liittyvät vanhempien ja terapeuttien positiot.
Tutkimukseni tuloksena totesin vanhempien ja terapeuttien lapseen liittyvän huolipuheen poikkeavan toisistaan merkittävästi. Vanhempien puheesta oli helpommin löydettävissä vaivattomammin nimettäviä, toisistaan erottuvia lapsen huolen kuvauksia, kun taas terapeuttien puhetavoissa oli yllättävänkin vähän suoraa lapsen huoleen liittyvää puhetta. Siten vanhempien huolipuhe oli pääosin puhetta lapsesta ja tämän käyttäytymisestä, terapeuttien puheen pääpaino oli sen sijaan vanhemmissa ja vanhemmuudessa. Kokonaisuutena tarkastellen oli vanhempien huolipuheessa havaittavissa modernistiseen viitekehykseen sopivia puhetapoja, kun taas terapeuttien huolipuhe oli postmodernistiseen ajattelutapaan liittyvää. Puhetapojen erilaisuuden selitykseksi nousivat terapian eri osapuolten kontekstiin, institutionaalisiin ja perheterapeuttisiin käytäntöihin liittyvät ennakko-oletukset.
Avainsanat: perheterapia, pikkulapsiperheterapia, huolipuhe, diskurssianalyysi
SUMMARY
This pro gradu –thesis deals with the problem talk of the parents and the therapists in family therapy for small children.
“Pikkulapsiperheterapia” (family therapy for small children) is a method in Päijät-Häme family clinic which main idea is to find new child-orientated techniques to family therapy. The focus of my study was to observe what kind of problem talk the parents and the therapists use during the first meeting. In addition I tried to find out into which kind of positions these discourses place the parents and the therapists.
I used discourse analysis while studying the language of the parents ant the therapists. My viewpoint was social constructivism in which family therapy is understood as discussion.
The material of my study was five first meetings between the parents and the therapists. After analysing the material I formed eight interpretative repertoires of the language of the parents and five interpretative repertoires of the therapists. I also formed the positions of the parents and the therapists to go with these repertoires.
The results of the study showed that there is a marked difference between the problem talk of the parents and the therapists. In the parents discourse there was a lot of descriptions of the child’s problems. But the discourses of the therapist had surprisingly few descriptions which concerned the child’s problems directly. The parents problem talk concerned mainly the child and his/hers behaviour but the main focus of the problem talk of the therapists was in the parents and in the parenthood. The parents problem talk was noticeably modernistic but the problem talk of the therapists was clearly post-modernistic. I come to the conclusion that the differences can be explained by differing expectations concerning contextual, institutional and family therapeutic principles.
Key words: family therapy, family therapy for small children, problem talk, discourse analysis
Tutkin vanhempien ja terapeuttien puhetta diskurssianalyysin avulla. Tutkimuksessa tarkastelua ohjaavana näkökulmana oli sosiaalinen konstruktionismi, jossa perheterapia ymmärretään keskusteluna.
Tutkimukseni kohteena oli viisi vanhempien ja terapeuttien ensikeskustelua. Analyysin perustella muodostin vanhempien huoliin liittyvistä ilmaisu- ja puhetavoista kahdeksan eri tulkintarepertuaaria ja terapeuttien puhetavoista viisi tulkintarepertuaaria sekä näihin liittyvät vanhempien ja terapeuttien positiot.
Tutkimukseni tuloksena totesin vanhempien ja terapeuttien lapseen liittyvän huolipuheen poikkeavan toisistaan merkittävästi. Vanhempien puheesta oli helpommin löydettävissä vaivattomammin nimettäviä, toisistaan erottuvia lapsen huolen kuvauksia, kun taas terapeuttien puhetavoissa oli yllättävänkin vähän suoraa lapsen huoleen liittyvää puhetta. Siten vanhempien huolipuhe oli pääosin puhetta lapsesta ja tämän käyttäytymisestä, terapeuttien puheen pääpaino oli sen sijaan vanhemmissa ja vanhemmuudessa. Kokonaisuutena tarkastellen oli vanhempien huolipuheessa havaittavissa modernistiseen viitekehykseen sopivia puhetapoja, kun taas terapeuttien huolipuhe oli postmodernistiseen ajattelutapaan liittyvää. Puhetapojen erilaisuuden selitykseksi nousivat terapian eri osapuolten kontekstiin, institutionaalisiin ja perheterapeuttisiin käytäntöihin liittyvät ennakko-oletukset.
Avainsanat: perheterapia, pikkulapsiperheterapia, huolipuhe, diskurssianalyysi
SUMMARY
This pro gradu –thesis deals with the problem talk of the parents and the therapists in family therapy for small children.
“Pikkulapsiperheterapia” (family therapy for small children) is a method in Päijät-Häme family clinic which main idea is to find new child-orientated techniques to family therapy. The focus of my study was to observe what kind of problem talk the parents and the therapists use during the first meeting. In addition I tried to find out into which kind of positions these discourses place the parents and the therapists.
I used discourse analysis while studying the language of the parents ant the therapists. My viewpoint was social constructivism in which family therapy is understood as discussion.
The material of my study was five first meetings between the parents and the therapists. After analysing the material I formed eight interpretative repertoires of the language of the parents and five interpretative repertoires of the therapists. I also formed the positions of the parents and the therapists to go with these repertoires.
The results of the study showed that there is a marked difference between the problem talk of the parents and the therapists. In the parents discourse there was a lot of descriptions of the child’s problems. But the discourses of the therapist had surprisingly few descriptions which concerned the child’s problems directly. The parents problem talk concerned mainly the child and his/hers behaviour but the main focus of the problem talk of the therapists was in the parents and in the parenthood. The parents problem talk was noticeably modernistic but the problem talk of the therapists was clearly post-modernistic. I come to the conclusion that the differences can be explained by differing expectations concerning contextual, institutional and family therapeutic principles.
Key words: family therapy, family therapy for small children, problem talk, discourse analysis