Yrittäjyyden opetuksen pedagogiset ratkaisut lähihoitajakoulutuksessa
NIKALI-RAUVA, KIRSI (2008)
NIKALI-RAUVA, KIRSI
2008
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-01-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17631
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17631
Tiivistelmä
Tämän kvalitatiivisella tutkimusotteella tehdyn tutkimuksen tavoitteena on kuvata ja ymmärtää sitä, miten sosiaali- ja terveysalan perustutkintoa suorittavien lähihoitajaopiskelijoiden yrittäjyyden opetusta on toteutettu eri oppilaitoksissa. Sähköpostitse suoritetun kyselyn avulla on kevään 2007 aikana oppilaitosten johdolta ja yrittäjyyttä opettavilta opettajilta kysytty yrittäjyyden opettamisen käytäntöjä ja kokemuksia.
Tutkimuksen tuloksia on käsitelty aineistolähtöisesti ja teoriaohjaavasti. Yrittäjyyden opettamista koskevia opetussuunnitelmia, opettajien taustatietoja ja hyviä käytäntöjä on käsitelty aineistolähtöisesti.
Opettajien pedagogisia ratkaisuja käsitteleviä vastauksia on käsitelty teoriaohjaavasti. Tutkimuksen tavoitteena on ollut tehdä johtopäätöksiä käytettyjen opetussuunnitelmien ja opettajien kokemusten perusteella siitä minkälaiset pedagogiset ratkaisut ovat toimivia lähihoitajien yrittäjyyden opetuksessa.
Tutkimuksen tulosten perusteella yrittäjyyttä opetettiin lähihoitajille yhteisten pakollisten opintojen yhteiskunta-, yritys- ja työelämätiedon kurssiin sisällytettynä, osana ammatillisia opintoja sekä vapaasti
valittavien opintojen yhteydessä. Toteutuksen laajuudet vaihtelivat muutamasta tunnista useamman opintoviikon laajuisiin opintoihin. Yrittäjyyden opetuksen toteutuminen oppilaitoksissa lähti oppilaitoksen omiin opetussuunnitelmiin kirjatuista tavoitteista, jotka perustuvat valtakunnallisiin opetussuunnitelman perusteisiin. Opettajien tavoitteena on kasvattaa opiskelijoita yrittäjyyteen, opettaa työelämävalmiuksia, luoda yhteistyöverkostoja alan yrityksiin sekä antaa opiskelijoille valmiuksia tulevaisuuden varalle.
Yrittäjyysopintojen sisältöjä tutkimuksen tulosten mukaan ohjaavat poliittiset, kansantaloudelliset, lainsäädännölliset ja liiketoiminnalliset asiat yhdessä alan erityispiirteiden kanssa. Lisäksi opettajat ja opiskelijat vaikuttavat opintojen sisältöihin omalta osaltaan. Tutkimuksen tulosten perusteella käytettyjen opetusmenetelmien valinnassa monipuolisuutta pidettiin tärkeänä. Lähihoitajien yrittäjyyden opetuksessa tärkeämpänä kuin itse menetelmää, pidettiin sitä mihin menetelmän avulla pyritään. Opiskelijoiden ja opettajien roolit liittyvät läheisesti opetusmenetelmien valintaan. Yrittäjämäinen opiskelijan rooli tekee hänestä aktiivisen oppijan, joka vastaa itse omasta oppimisestaan. Opettajan rooliin kuuluu tehdä tämä oppimisprosessin toteutuminen mahdolliseksi. Opettajan ammatillinen ja pedagoginen pätevyys mahdollistavat opetuksen tavoitteiden toteutumisen yhdessä sopivien opetusmenetelmävalintojen kanssa.
Johtopäätöksenä tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että yrittäjyyden opetuksessa koulutuksen järjestäjän vastuulla on luoda yrittäjyyden opetukselle sellaiset puitteet, että opetus vastaa yhteiskunnassa olevaa tarvetta. Yrittäjyyden opetuksessa kaikki opetusmenetelmät ovat käyttökelpoisia.
Opetusmenetelmän sopivuuden ratkaisee usean eri tekijän yhteisvaikutus. Opettajien ammatillisia ja pedagogisia taitoja yrittäjyyden opetuksessa voidaan vahvistaa opettajankoulutuksella ja erilaisilla täydennyskoulutuksilla. Lisäksi opettajat tarvitsevat rohkeutta ja yhteistyömahdollisuuksia viedessään lähihoitajien yrittäjyyden opetusta yrittäjämäiseen suuntaan.
Avainsanat: yrittäjyys, yrittäjyyskasvatus, pedagogiset ratkaisut, lähihoitajakoulutus, opetussuunnitelma
Tutkimuksen tuloksia on käsitelty aineistolähtöisesti ja teoriaohjaavasti. Yrittäjyyden opettamista koskevia opetussuunnitelmia, opettajien taustatietoja ja hyviä käytäntöjä on käsitelty aineistolähtöisesti.
Opettajien pedagogisia ratkaisuja käsitteleviä vastauksia on käsitelty teoriaohjaavasti. Tutkimuksen tavoitteena on ollut tehdä johtopäätöksiä käytettyjen opetussuunnitelmien ja opettajien kokemusten perusteella siitä minkälaiset pedagogiset ratkaisut ovat toimivia lähihoitajien yrittäjyyden opetuksessa.
Tutkimuksen tulosten perusteella yrittäjyyttä opetettiin lähihoitajille yhteisten pakollisten opintojen yhteiskunta-, yritys- ja työelämätiedon kurssiin sisällytettynä, osana ammatillisia opintoja sekä vapaasti
valittavien opintojen yhteydessä. Toteutuksen laajuudet vaihtelivat muutamasta tunnista useamman opintoviikon laajuisiin opintoihin. Yrittäjyyden opetuksen toteutuminen oppilaitoksissa lähti oppilaitoksen omiin opetussuunnitelmiin kirjatuista tavoitteista, jotka perustuvat valtakunnallisiin opetussuunnitelman perusteisiin. Opettajien tavoitteena on kasvattaa opiskelijoita yrittäjyyteen, opettaa työelämävalmiuksia, luoda yhteistyöverkostoja alan yrityksiin sekä antaa opiskelijoille valmiuksia tulevaisuuden varalle.
Yrittäjyysopintojen sisältöjä tutkimuksen tulosten mukaan ohjaavat poliittiset, kansantaloudelliset, lainsäädännölliset ja liiketoiminnalliset asiat yhdessä alan erityispiirteiden kanssa. Lisäksi opettajat ja opiskelijat vaikuttavat opintojen sisältöihin omalta osaltaan. Tutkimuksen tulosten perusteella käytettyjen opetusmenetelmien valinnassa monipuolisuutta pidettiin tärkeänä. Lähihoitajien yrittäjyyden opetuksessa tärkeämpänä kuin itse menetelmää, pidettiin sitä mihin menetelmän avulla pyritään. Opiskelijoiden ja opettajien roolit liittyvät läheisesti opetusmenetelmien valintaan. Yrittäjämäinen opiskelijan rooli tekee hänestä aktiivisen oppijan, joka vastaa itse omasta oppimisestaan. Opettajan rooliin kuuluu tehdä tämä oppimisprosessin toteutuminen mahdolliseksi. Opettajan ammatillinen ja pedagoginen pätevyys mahdollistavat opetuksen tavoitteiden toteutumisen yhdessä sopivien opetusmenetelmävalintojen kanssa.
Johtopäätöksenä tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että yrittäjyyden opetuksessa koulutuksen järjestäjän vastuulla on luoda yrittäjyyden opetukselle sellaiset puitteet, että opetus vastaa yhteiskunnassa olevaa tarvetta. Yrittäjyyden opetuksessa kaikki opetusmenetelmät ovat käyttökelpoisia.
Opetusmenetelmän sopivuuden ratkaisee usean eri tekijän yhteisvaikutus. Opettajien ammatillisia ja pedagogisia taitoja yrittäjyyden opetuksessa voidaan vahvistaa opettajankoulutuksella ja erilaisilla täydennyskoulutuksilla. Lisäksi opettajat tarvitsevat rohkeutta ja yhteistyömahdollisuuksia viedessään lähihoitajien yrittäjyyden opetusta yrittäjämäiseen suuntaan.
Avainsanat: yrittäjyys, yrittäjyyskasvatus, pedagogiset ratkaisut, lähihoitajakoulutus, opetussuunnitelma