Kansainvälisten IPSAS-tilinpäätösstandardien merkitys valtion budjettitaloudessa tilivelvollisuuden näkökulmasta
EKROOS, TANJA (2008)
EKROOS, TANJA
2008
Finanssihallinto ja julkisyhteisöjen laskentatoimi - Financial Administration and Public Sector Accounting
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-01-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17621
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17621
Tiivistelmä
International Federation of Accountants (IFAC) on vuonna 1977 perustettu kansainvälinen laskenta-alan ammattilaisten järjestö, jonka tavoitteena on edistää laskentatoimen ammattikunnan palvelujen laatua. Järjestöön kuuluu yli 160 jäsenyhdistystä 120 eri maasta, ja se edustaa yli 2,5 miljoonan hengen ammattikuntaa julkisen sektorin, teollisuuden, kaupan, hallinnon ja akateemisilta aloilta.
Vuonna 1996 IFAC:n Public Sector Committee (PCS, nykyisin International Public Sector Accounting Standards Board, IPSASB) käynnisti ohjelman, jonka seurauksena PCS:n tärkeimmäksi tehtäväksi muodostui julkisyhteisöjen tilinpäätösstandardien laatiminen. Tilinpäätösstandardit laadittiin IASC:n laatimien IAS-standardien pohjalta. IFAC:n pysyvä komitea, International Public Sector Accounting Standards Board (IPSASB) on julkaissut tähän mennessä 24 kertymäperusteisen kirjanpidon IPSAS-standardia. Ensimmäiset 21 IPSAS-standardia perustuvat suoraan vastaaviin IAS -standardeihin. Julkissektorin meno- ja tulotalouden erityispiirteisiin kohdistuvat standardit käsittelevät mm. verotuloja, tulonsiirtoja ja vastikkeettomia tuottoja.
Tilivelvollisuus (accountability) määritellään yleisesti tilivelvollisen tai agentin velvollisuudeksi tarjota päämiehelle tarpeellista ja luotettavaa tietoa tilivelvollisen käyttöön uskottujen taloudellisten resurssien hoidosta. Tilivelvollisuus julkisella sektorilla voi käsittää taloudellisten resurssien hoidon (stewardship) lisäksi mm. poliittista, taloudellista, yhteiskunnallista ja sosiaalista tilivelvollisuutta.
1 IPSAS1 Presentation of Financial Statements –standardi käsittelee tilinpäätöksen esittämistä. IPSAS 1 –standardin mukaan täydellinen tilinpäätös koostuu seuraavista osista:
(a) laskelma taloudellisesta asemasta
(b) laskelma taloudellisesta suorituskyvystä
(c) laskelma nettovarojen / oman pääoman muutoksesta
(d) rahavirtalaskelma
(e) kun entiteetti on julkistanut budjettinsa, tulee sen esittää vertailu budjetin ja toteutuneen välillä joko erillisenä tilinpäätöstä täydentävänä laskelmana tai budjettia koskevana sarakkeena tilinpäätöksessä
(f) liitetiedot, joihin sisältyy yhteenveto merkittävistä kirjanpitoperiaatteista ja muista tilinpäätökseen liittyvistä selittävistä tiedoista.
IPSAS 22 Disclosure of Financial Information About the General Government Sector -standardi muodostaa sisältövaatimukset hallinnonalakohtaiselle valmistelua ja esittämistä koskevalle tiedolle. Standardia sovelletaan vain valtion konsernitilinpäätösnäkökulmasta.
IPSAS 24 Presentation of Budget Information in Financial Statements –standardi soveltuu julkisen sektorin entiteeteille, jotka julkistavat hyväksytyn budjettinsa, joko lainsäädäntöön perustuen, muiden entiteetille asetettujen virallisten vaatimusten mukaisesti tai vapaaehtoisesti parantaakseen taloudellisen raportointinsa läpinäkyvyyttä. Standardin mukaan tällaisten entiteettien tulee esittää tiettyjä laskelmia budjettiin ja toteutuneisiin määriin liittyen tilinpäätöksessään tai muissa raporteissa.
Asiasanat: IPSAS –tilinpäätösstandardit, tilivelvollisuus, valtion budjettitalous, entiteetti
Vuonna 1996 IFAC:n Public Sector Committee (PCS, nykyisin International Public Sector Accounting Standards Board, IPSASB) käynnisti ohjelman, jonka seurauksena PCS:n tärkeimmäksi tehtäväksi muodostui julkisyhteisöjen tilinpäätösstandardien laatiminen. Tilinpäätösstandardit laadittiin IASC:n laatimien IAS-standardien pohjalta. IFAC:n pysyvä komitea, International Public Sector Accounting Standards Board (IPSASB) on julkaissut tähän mennessä 24 kertymäperusteisen kirjanpidon IPSAS-standardia. Ensimmäiset 21 IPSAS-standardia perustuvat suoraan vastaaviin IAS -standardeihin. Julkissektorin meno- ja tulotalouden erityispiirteisiin kohdistuvat standardit käsittelevät mm. verotuloja, tulonsiirtoja ja vastikkeettomia tuottoja.
Tilivelvollisuus (accountability) määritellään yleisesti tilivelvollisen tai agentin velvollisuudeksi tarjota päämiehelle tarpeellista ja luotettavaa tietoa tilivelvollisen käyttöön uskottujen taloudellisten resurssien hoidosta. Tilivelvollisuus julkisella sektorilla voi käsittää taloudellisten resurssien hoidon (stewardship) lisäksi mm. poliittista, taloudellista, yhteiskunnallista ja sosiaalista tilivelvollisuutta.
1 IPSAS1 Presentation of Financial Statements –standardi käsittelee tilinpäätöksen esittämistä. IPSAS 1 –standardin mukaan täydellinen tilinpäätös koostuu seuraavista osista:
(a) laskelma taloudellisesta asemasta
(b) laskelma taloudellisesta suorituskyvystä
(c) laskelma nettovarojen / oman pääoman muutoksesta
(d) rahavirtalaskelma
(e) kun entiteetti on julkistanut budjettinsa, tulee sen esittää vertailu budjetin ja toteutuneen välillä joko erillisenä tilinpäätöstä täydentävänä laskelmana tai budjettia koskevana sarakkeena tilinpäätöksessä
(f) liitetiedot, joihin sisältyy yhteenveto merkittävistä kirjanpitoperiaatteista ja muista tilinpäätökseen liittyvistä selittävistä tiedoista.
IPSAS 22 Disclosure of Financial Information About the General Government Sector -standardi muodostaa sisältövaatimukset hallinnonalakohtaiselle valmistelua ja esittämistä koskevalle tiedolle. Standardia sovelletaan vain valtion konsernitilinpäätösnäkökulmasta.
IPSAS 24 Presentation of Budget Information in Financial Statements –standardi soveltuu julkisen sektorin entiteeteille, jotka julkistavat hyväksytyn budjettinsa, joko lainsäädäntöön perustuen, muiden entiteetille asetettujen virallisten vaatimusten mukaisesti tai vapaaehtoisesti parantaakseen taloudellisen raportointinsa läpinäkyvyyttä. Standardin mukaan tällaisten entiteettien tulee esittää tiettyjä laskelmia budjettiin ja toteutuneisiin määriin liittyen tilinpäätöksessään tai muissa raporteissa.
Asiasanat: IPSAS –tilinpäätösstandardit, tilivelvollisuus, valtion budjettitalous, entiteetti