Yhteistoiminnallinen oppiminen varhaiskasvatuksessa
UOLAMO, MIRELLA (1997)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
UOLAMO, MIRELLA
1997
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1997Tiivistelmä
Tutkimus käynnistyi Tiilikankaan koulun ja Tiilikankaan päiväkodin henkilökunnan kiinnostuksesta selvittää varhaiskasvatuskokeilun vaikutuksia oppilaiden ensimmäisenä kouluvuotena. Tutkimus suoritettiin Tiilikankaan koulun 1A luokassa, jonka oppilaat olivat saaneet yhteistoiminnallista esiopetusta Tiilikankaan päiväkodissa. Tutkimuksen vertailuryhmänä oli saman koulun 1B luokka, jonka oppilailla ei ollut yhteistä esiopetustaustaa.Tutkimuksella oli kolme päätutkimustehtävää:1. Eroavatko ensimmäiset luokat, joista vain toisen luokan oppilaat ovat saaneet yhteistoiminnallista esiopetusta toisistaan ensimmäisinä koulupäivinä?2. Onko yhteistoiminnallista esiopetusta saaneella oppilaalla paremmat sosiaaliset taidot ensimmäisen kouluvuoden alussa kuin oppilaalla, joka ei ole saanut yhteistoiminnallista esiopetusta?3. Onko yhteistoiminnallista esiopetusta saaneella oppilaalla parempi itsetunto ensimmäisen kouluvuoden alussa kuin oppilaalla, joka ei ole saanut yhteistoiminnallista esiopetusta?Tutkimus oli kvalitatiivinen, etnografinen tutkimus, jossa käytettiin triangulaatiota tulosten luotettavuuden lisäämiseksi. Päätutkimusmenetelminä oli osallistuva observointi ja oppilaille suoritettu yksilökysely. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin projektiivista testiä ja luokan opettajille suunnattua lomakekyselyä.Tutkimustuloksiksi saatiin, että yhteistoiminnalliseen esiopetukseen osallistuneet oppilaat olivat vertailuryhmän oppilaita parempia sosiaalisilta taidoiltaan kouluvuoden alkaessa ja kouluvuoden aikana. Luokkien välillä ei ollut löydettävissä suuria eroja oppilaiden itsetunnon positiivisuuden määrässä, mutta 1A luokan oppilaat näkivät itsensä yksilönä osana sosiaalista yhteisöä.Tuloksista ei voida kiistattomasti osoittaa yhteistoiminnallisen oppimisen vaikutusta oppilaiden kehittyneisiin sosiaalisiin taitoihin. Jo se, että oppilaat olivat saaneet esiopetusta suuressa ryhmässä, on auttanut oppilaiden sosiaalisten taitojen kehittymistä. Luokkien väliset erot eivät kuitenkaan hävinneet kokonaan ensimmäisen kouluvuoden aikana, joten se tukee yhteistoiminnallisen oppimisen kehittävää vaikutusta.Asiasanat: yhteistyö - oppiminen, esiopetus, varhaiskasvatus, koulutulokkaat, itsetunto - koululaiset, alkuopetus, sosiaaliset taidot - koululaiset, yhteistoiminnallinen oppiminen