Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Verkko-opettajuus ammattikorkeakoulussa

SAARINEN, MARJA (2008)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



SAARINEN, MARJA
2008

Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2008-01-11
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata verkko-opettajuutta ammattikorkeakouluopettajan näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin Pirkanmaan ammattikorkeakoulussa narratiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa verkko-opettajuudesta. Tutkimustehtävinä oli: Mitä on verkko-opettajuus? ja Miten tietoverkkojen käyttö on muuttanut opettajuutta? Tutkimuksen aineisto kerättiin narratiiveina haastattelemalla viittä (5) kokenutta verkko-opettajaa eri koulutusohjelmista. Aineisto analysoitiin laadullisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.

Verkkopedagogiikka on osa ammattikorkeakoulupedagogiikkaa. Verkkopedagogiikka sisältää ohjauksellisia ja opetuksellisia interventioita, joita voidaan toteuttaa Internetissä tai Intranetissä verkko-oppimisympäristössä. Tämän tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että verkko-opettajuus on opettajuutta, jota toteutetaan perinteisestä luokkahuoneympäristöstä erilaisessa verkko-oppimisympäristössä. Verkko-opettajuus ei vaadi erityisiä tietoteknisiä taitoja, tietotekniikan taitojen kehittyessä myös verkkokurssien ulkonäkö kehittyy. Verkko-opettajan työskentely on kuitenkin sidoksissa siihen, että tietoverkot toimivat. Verkko-opettajuus on opiskelijoiden oppimisprosessin ohjaamista sähköisesti, joka usein tapahtuu asynkronisesti (ei reaaliaikaisesti). Verkko-opettajuus muuttaa opettajan ajankäyttöä siten, että verkkokurssin suunnittelu vie paljon aikaa, samoin kuin opiskelijoiden ohjaaminen. Verkkokurssilla opiskelijoiden ohjaaminen saattaa muuttaa opettajan ajankäyttöä koska verkko-ohjausta opettaja voi antaa milloin vain. Verkko-opetuksen myötä opettajien on helpompi luoda kansainvälisiä kontakteja ja saada ideoita. Tulevaisuudessa verkko-opettamiseen tulee entistä enemmän ääni ja kuva mukaan. Myös tuotantorenkaissa materiaalin tuottaminen hyödyntäen erilaista ammattiosaamista ja moniammatillinen yhteistyö sekä jaettu opettajuus lisääntyvät.

Jatkossa olisi tärkeää tutkia verkko-opetuksen sisältöjä ja verkossa käytäviä keskusteluja opettajan näkökulmasta. Tässä tutkimuksessa tutkimuksen aineisto kerättiin usean koulutusohjelman opettajien haastatteluista, jatkossa tutkimusta voisi kohdistaa yhden koulutusohjelman opettajiin, jolloin saataisiin syvällisempää tietoa aiheesta.

Asiasanat: Verkko-opettaja, verkko-ohjaus, verkko-oppimisympäristö, verkko-oppimateriaali, narratiivinen tutkimus
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [41180]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste