Verkko-opettajuus ammattikorkeakoulussa
SAARINEN, MARJA (2008)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
SAARINEN, MARJA
2008
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2008-01-11Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata verkko-opettajuutta ammattikorkeakouluopettajan näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin Pirkanmaan ammattikorkeakoulussa narratiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa verkko-opettajuudesta. Tutkimustehtävinä oli: Mitä on verkko-opettajuus? ja Miten tietoverkkojen käyttö on muuttanut opettajuutta? Tutkimuksen aineisto kerättiin narratiiveina haastattelemalla viittä (5) kokenutta verkko-opettajaa eri koulutusohjelmista. Aineisto analysoitiin laadullisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Verkkopedagogiikka on osa ammattikorkeakoulupedagogiikkaa. Verkkopedagogiikka sisältää ohjauksellisia ja opetuksellisia interventioita, joita voidaan toteuttaa Internetissä tai Intranetissä verkko-oppimisympäristössä. Tämän tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että verkko-opettajuus on opettajuutta, jota toteutetaan perinteisestä luokkahuoneympäristöstä erilaisessa verkko-oppimisympäristössä. Verkko-opettajuus ei vaadi erityisiä tietoteknisiä taitoja, tietotekniikan taitojen kehittyessä myös verkkokurssien ulkonäkö kehittyy. Verkko-opettajan työskentely on kuitenkin sidoksissa siihen, että tietoverkot toimivat. Verkko-opettajuus on opiskelijoiden oppimisprosessin ohjaamista sähköisesti, joka usein tapahtuu asynkronisesti (ei reaaliaikaisesti). Verkko-opettajuus muuttaa opettajan ajankäyttöä siten, että verkkokurssin suunnittelu vie paljon aikaa, samoin kuin opiskelijoiden ohjaaminen. Verkkokurssilla opiskelijoiden ohjaaminen saattaa muuttaa opettajan ajankäyttöä koska verkko-ohjausta opettaja voi antaa milloin vain. Verkko-opetuksen myötä opettajien on helpompi luoda kansainvälisiä kontakteja ja saada ideoita. Tulevaisuudessa verkko-opettamiseen tulee entistä enemmän ääni ja kuva mukaan. Myös tuotantorenkaissa materiaalin tuottaminen hyödyntäen erilaista ammattiosaamista ja moniammatillinen yhteistyö sekä jaettu opettajuus lisääntyvät.
Jatkossa olisi tärkeää tutkia verkko-opetuksen sisältöjä ja verkossa käytäviä keskusteluja opettajan näkökulmasta. Tässä tutkimuksessa tutkimuksen aineisto kerättiin usean koulutusohjelman opettajien haastatteluista, jatkossa tutkimusta voisi kohdistaa yhden koulutusohjelman opettajiin, jolloin saataisiin syvällisempää tietoa aiheesta.
Asiasanat: Verkko-opettaja, verkko-ohjaus, verkko-oppimisympäristö, verkko-oppimateriaali, narratiivinen tutkimus
Verkkopedagogiikka on osa ammattikorkeakoulupedagogiikkaa. Verkkopedagogiikka sisältää ohjauksellisia ja opetuksellisia interventioita, joita voidaan toteuttaa Internetissä tai Intranetissä verkko-oppimisympäristössä. Tämän tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että verkko-opettajuus on opettajuutta, jota toteutetaan perinteisestä luokkahuoneympäristöstä erilaisessa verkko-oppimisympäristössä. Verkko-opettajuus ei vaadi erityisiä tietoteknisiä taitoja, tietotekniikan taitojen kehittyessä myös verkkokurssien ulkonäkö kehittyy. Verkko-opettajan työskentely on kuitenkin sidoksissa siihen, että tietoverkot toimivat. Verkko-opettajuus on opiskelijoiden oppimisprosessin ohjaamista sähköisesti, joka usein tapahtuu asynkronisesti (ei reaaliaikaisesti). Verkko-opettajuus muuttaa opettajan ajankäyttöä siten, että verkkokurssin suunnittelu vie paljon aikaa, samoin kuin opiskelijoiden ohjaaminen. Verkkokurssilla opiskelijoiden ohjaaminen saattaa muuttaa opettajan ajankäyttöä koska verkko-ohjausta opettaja voi antaa milloin vain. Verkko-opetuksen myötä opettajien on helpompi luoda kansainvälisiä kontakteja ja saada ideoita. Tulevaisuudessa verkko-opettamiseen tulee entistä enemmän ääni ja kuva mukaan. Myös tuotantorenkaissa materiaalin tuottaminen hyödyntäen erilaista ammattiosaamista ja moniammatillinen yhteistyö sekä jaettu opettajuus lisääntyvät.
Jatkossa olisi tärkeää tutkia verkko-opetuksen sisältöjä ja verkossa käytäviä keskusteluja opettajan näkökulmasta. Tässä tutkimuksessa tutkimuksen aineisto kerättiin usean koulutusohjelman opettajien haastatteluista, jatkossa tutkimusta voisi kohdistaa yhden koulutusohjelman opettajiin, jolloin saataisiin syvällisempää tietoa aiheesta.
Asiasanat: Verkko-opettaja, verkko-ohjaus, verkko-oppimisympäristö, verkko-oppimateriaali, narratiivinen tutkimus