Kana nukkuu orhilla ja kellokas tietää aina kellonajan : neljäsluokkalaisen ja yli viisikymmentä vuotta vanhan suomen kielen kohtaaminen 2000-luvun kynnyksellä
TÖRHÖNEN, LEENA (1998)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
TÖRHÖNEN, LEENA
1998
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1998Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää yli viisikymmentä vuotta vanhan suomen kielen ja neljäsluokkalaisen suhdetta. Keskeisiä tutkimusongelmia olivat seuraavat: tunnistaako lapsi vanhan kielen sitä lukiessaan ja jos tunnistaa, niin mistä? Oletin, että lapsi ei niinkään kiinnitä huomiota oman aikansa ja tekstin kirjoittamisajankohdan välisiin kulttuurieroihin, vaan huomaa kirjoituksen iän vanhojen sanojen perusteella. Selvitin myös, ymmärtääkö lapsi lukemansa irralliset oudot sanat ja onko vieraan sanan merkitys helpompi huomata silloin, kun sana on kontekstissaan. Tarkastelin lisäksi, miten lapsi etsii merkitystä sellaiselle vieraalle sanalle, jonka tarkoitteeseen hän ei törmää omassa maailmassaan.Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus ja siihen osallistui seitsemäntoistaoppilainen eteläsuomalainen neljäs luokka, jonka yhdestätoista tytöstä yksi toimi avaininformaattorinani. Luokkatyöskentelylle varattiin neljä kaksoistuntia, joiden aikana oppilaat täyttivät sanojen ymmärtämistä ja tekstikatkelmien ikää käsitteleviä lomakkeita. Avaininformaattorin kanssa luimme lisäksi neljä yli viisikymmentä vuotta sitten julkaistua kirjaa. Tutkimusmateriaaliini kuuluu myös lukemisen jälkeen käymämme keskustelut ja muistiinpanot, jotka informaattori teki tekstejä lukiessaan. Tutkimuksen tuloksena totean, että sanan merkityksen löytäminen on lapselle hankalaa: irrallisista sanoista lapset tiesivät 22,2 % ja sanan ollessa lauseyhteydessään 37,7 %. Tekstin iän arvioimisen virheprosentiksi muodostui 36,9. Vaikeuksista huolimatta lapsi kokee vanhankin tekstin lukemisen myönteiseksi.Testasin luokan teknisen lukemisen tason ja lukemisen ymmärtämisen tason toukokuussa 1998. Tulokset korreloivat vain heikosti muiden tutkimustulosteni kanssa. Mutta ilmi tulivat sanojen ja tekstien ymmärtämisen erot normaalissa luokassa on oppilaiden välillä. Samalla korostui lukemisen ymmärtämisen ja erilaisten lukemisstrategioiden opettamisen sekä opetuksen eriyttämisen tärkeys.Asiasanat: äidinkieli - kielitaito - koululaiset, lukutaito - koululaiset - peruskoulun ala-aste, tekstit - ymmärtäminen - koululaiset