Kuluttajan turva kodinkoneisiin liittyvien riskien varalle
SULKUNEN, CAMILLA (2008)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
SULKUNEN, CAMILLA
2008
Vakuutustiede - Insurance
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2008-01-04Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa on tarkoitus selvittää millainen tehtävä tuotevakuutuksille jää myyjän virhevastuun, tuotevastuun, takuun ja kotivakuutuksen jälkeen, kuluttajan kodinkoneisiin liittyvien riskien hallinnassa. Tutkielmassa selvitetään virhevastuun, tuotevastuun ja takuun merkitys kuluttajalle tilanteessa, jossa hän hankkii tai omistaa kodinkoneita. Tutkielmassa selvitetään sen lisäksi miten kuluttaja voi hallita näitä riskejä kotivakuutuksen ja tuotevakuutuksen avulla. Kotivakuutusturvaa tarkastellaan Ifin, Pohjolan ja Tapiolan kotivakuutusten avulla ja tuotevakuutusta Gigantin Happy Care -vakuutuksen avulla.
Kuluttajan arkeen kuuluu riskejä ja epävarmuustekijöitä. Kuluttaja voi hallita riskejään lähinnä vakuuttamisen avulla. Kotivakuutus on yhdistelmävakuutus, jonka tavoitteena on kattaa kodin vakuutustarpeet mahdollisimman täydellisesti. Tuotevakuutusten idea on päinvastainen eli tuotevakuutuksella vakuutetaan aina tietty esine, tiettyjen riskien varalta. Laajoja perusvakuutuksia tarvitaan aina, mutta tuotevakuutus sopinee tilanteeseen, jossa korvaus kotivakuutuksesta jää hyvin pieneksi tai sitä ei makseta ollenkaan omavastuun, ikävähennysten tai korvausrajoitusten vuoksi. Ja toisaalta kuluttajien käsitykset riskeistä vaihtelevat yksilöittäin ja niihin suhtaudutaan eri tavoin. Tällöin käsitykset tuotevakuutuksen tarpeellisuudesta voivat myös vaihdella yksilöittäin.
Kuluttajansuojalaki (38/1978) sääntelee kulutushyödykkeen tarjontaa, myyntiä ja muuta markkinointia elinkeinoharjoittajilta kuluttajille. Kuluttajansuojalain mukaan tavaran on ominaisuuksiltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa ostajan ja myyjän välillä sovitun, tai muutoin tavarassa on virhe. Laki velvoittaa elinkeinonharjoittajaa korjaamaan virheen ja maksamaan mahdollisesti vahingonkorvauksia. Tuotevahinko tarkoittaa tuotteen käytöstä muulle kuin tuotteelle itselleen aiheutuvaa vahinkoa. Tuotevastuulain (694/1990) tarkoituksena on ennalta ehkäistä tuotevahinkoja ja parantaa vahinkoa kärsineen oikeutta saada korvausta tuotevahingosta. Takuu on myyjän ostajalle antama lisäturva. Takuuaikana ostajan ei tarvitse todistaa, että tavarassa on ollut piilevä virhe jo ostohetkellä.
Kuluttajien etuja ajavat tahot ovat huolissaan siitä, että myyjät mahdollisesti välttelevät tuotevakuutuksilla omaa lakisääteistä vastuutaan. Kuluttajaa suojaava lainsäädäntö saattaa velvoittaa myyjää korvaamaan tuotteen. Lakisääteinen turva ja takuu antavat turvaa valmistusvirheiden tai piilevien virheiden varalle. Tällöin ei lisäturvaa, kuten vakuutusta tarvita. Kodinkoneille voi kuitenkin sattua äkillisiä ja ennalta arvaamattomia vahinkoja, joihin voi varautua vakuutuksilla. Vakuutusturvan mitoittamisessa oikeanlaiseksi auttaa se, että kuluttaja tuntee lakisääteiset oikeutensa.
Avainsanat: Riski, riskienhallinta, kuluttaja, kotivakuutus, tuotevakuutus,
virhevastuu, tuotevastuu ja takuu
Kuluttajan arkeen kuuluu riskejä ja epävarmuustekijöitä. Kuluttaja voi hallita riskejään lähinnä vakuuttamisen avulla. Kotivakuutus on yhdistelmävakuutus, jonka tavoitteena on kattaa kodin vakuutustarpeet mahdollisimman täydellisesti. Tuotevakuutusten idea on päinvastainen eli tuotevakuutuksella vakuutetaan aina tietty esine, tiettyjen riskien varalta. Laajoja perusvakuutuksia tarvitaan aina, mutta tuotevakuutus sopinee tilanteeseen, jossa korvaus kotivakuutuksesta jää hyvin pieneksi tai sitä ei makseta ollenkaan omavastuun, ikävähennysten tai korvausrajoitusten vuoksi. Ja toisaalta kuluttajien käsitykset riskeistä vaihtelevat yksilöittäin ja niihin suhtaudutaan eri tavoin. Tällöin käsitykset tuotevakuutuksen tarpeellisuudesta voivat myös vaihdella yksilöittäin.
Kuluttajansuojalaki (38/1978) sääntelee kulutushyödykkeen tarjontaa, myyntiä ja muuta markkinointia elinkeinoharjoittajilta kuluttajille. Kuluttajansuojalain mukaan tavaran on ominaisuuksiltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa ostajan ja myyjän välillä sovitun, tai muutoin tavarassa on virhe. Laki velvoittaa elinkeinonharjoittajaa korjaamaan virheen ja maksamaan mahdollisesti vahingonkorvauksia. Tuotevahinko tarkoittaa tuotteen käytöstä muulle kuin tuotteelle itselleen aiheutuvaa vahinkoa. Tuotevastuulain (694/1990) tarkoituksena on ennalta ehkäistä tuotevahinkoja ja parantaa vahinkoa kärsineen oikeutta saada korvausta tuotevahingosta. Takuu on myyjän ostajalle antama lisäturva. Takuuaikana ostajan ei tarvitse todistaa, että tavarassa on ollut piilevä virhe jo ostohetkellä.
Kuluttajien etuja ajavat tahot ovat huolissaan siitä, että myyjät mahdollisesti välttelevät tuotevakuutuksilla omaa lakisääteistä vastuutaan. Kuluttajaa suojaava lainsäädäntö saattaa velvoittaa myyjää korvaamaan tuotteen. Lakisääteinen turva ja takuu antavat turvaa valmistusvirheiden tai piilevien virheiden varalle. Tällöin ei lisäturvaa, kuten vakuutusta tarvita. Kodinkoneille voi kuitenkin sattua äkillisiä ja ennalta arvaamattomia vahinkoja, joihin voi varautua vakuutuksilla. Vakuutusturvan mitoittamisessa oikeanlaiseksi auttaa se, että kuluttaja tuntee lakisääteiset oikeutensa.
Avainsanat: Riski, riskienhallinta, kuluttaja, kotivakuutus, tuotevakuutus,
virhevastuu, tuotevastuu ja takuu