Berufliche Identität und Entwicklung. Narrative Interviews mit fünf Deutschlehrerinnen
VATANEN, KAROLIINA (2007)
VATANEN, KAROLIINA
2007
Saksan kieli ja kulttuuri - German Language and Culture
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-12-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17521
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17521
Tiivistelmä
Kasvatustieteellinen tutkimus alkoi kiinnostua opettajasta tutkimuskohteena muutama vuosikymmen sitten. Tutkimuksen näkökulma oli pitkään ennen kaikkea teoreettinen ja keskittyi opettajien työuraan sen sijaan, että olisi tutkittu opettajien elämää kokonaisuutena. Narratiivisen käänteen myötä opettajien elämä kokonaisuudessaan on noussut kiinnostuksen kohteeksi.
Tämän työn teoriaosassa esitellään ensimmäiseksi identiteetin käsite, ammatillisen identiteetin käsite sekä narratiivinen identiteetti. Toiseksi perehdytään opettajan ammatilliseen kehitykseen ja sitä koskeviin erilaisiin näkökulmiin. Teoriaosassa esitellään myös lyhyesti vieraiden kielten didaktinen opettajia koskeva tutkimus, ja tutustutaan narratiiviseen tutkimukseen, narratiiviseen opettajatutkimukseen, ja perehdytään narratiivisen haastattelun menetelmiin.
Tutkielman empiirisessä osassa tutkittiin viiden saksan opettajan ammatillista identiteettiä ja ammatillista kehitystä. Tutkimusmateriaalina olivat opettajien narratiiviset haastattelut. Näiden haastattelujen pohjalta toteutettiin kaksi analyysia. Haastateltujen opettajien ammatillista identiteettiä valotettiin tapaustutkimusten avulla ja ammatillista kehitystä laadullisella sisällönanalyysilla. Haastateltujen opettajien ammatillisissa identiteeteissä oli sekä samankaltaisuuksia että eroja. Osalla opettajista oli jo vakiintunut kuva itsestään opettajana, toisten opettajien ammatti-identiteetti taas ei ollut vielä täysin vakiintunut. Osa opettajista näki itsensä enemmän kasvattajina, osa taas painotti enemmän aineenopetusta tai rooliaan ohjaajana. Haastatellut saksan opettajat olivat eri vaiheissa ammatillisessa kehityksessään. Osa haastatelluista oli toiminut opettajana jo pitkään, osa oli vasta uransa alkuvaiheessa. Erilaiset elämänkokemukset, kuten esimerkiksi vaikeat elämänvaiheet tai äitiys, olivat vaikuttaneet heidän ammatilliseen kehitykseensä.
Asiasanat: identiteetti, narratiivisuus
Tämän työn teoriaosassa esitellään ensimmäiseksi identiteetin käsite, ammatillisen identiteetin käsite sekä narratiivinen identiteetti. Toiseksi perehdytään opettajan ammatilliseen kehitykseen ja sitä koskeviin erilaisiin näkökulmiin. Teoriaosassa esitellään myös lyhyesti vieraiden kielten didaktinen opettajia koskeva tutkimus, ja tutustutaan narratiiviseen tutkimukseen, narratiiviseen opettajatutkimukseen, ja perehdytään narratiivisen haastattelun menetelmiin.
Tutkielman empiirisessä osassa tutkittiin viiden saksan opettajan ammatillista identiteettiä ja ammatillista kehitystä. Tutkimusmateriaalina olivat opettajien narratiiviset haastattelut. Näiden haastattelujen pohjalta toteutettiin kaksi analyysia. Haastateltujen opettajien ammatillista identiteettiä valotettiin tapaustutkimusten avulla ja ammatillista kehitystä laadullisella sisällönanalyysilla. Haastateltujen opettajien ammatillisissa identiteeteissä oli sekä samankaltaisuuksia että eroja. Osalla opettajista oli jo vakiintunut kuva itsestään opettajana, toisten opettajien ammatti-identiteetti taas ei ollut vielä täysin vakiintunut. Osa opettajista näki itsensä enemmän kasvattajina, osa taas painotti enemmän aineenopetusta tai rooliaan ohjaajana. Haastatellut saksan opettajat olivat eri vaiheissa ammatillisessa kehityksessään. Osa haastatelluista oli toiminut opettajana jo pitkään, osa oli vasta uransa alkuvaiheessa. Erilaiset elämänkokemukset, kuten esimerkiksi vaikeat elämänvaiheet tai äitiys, olivat vaikuttaneet heidän ammatilliseen kehitykseensä.
Asiasanat: identiteetti, narratiivisuus