Opiskelijoiden ER-mallintamisen ja SQL-kielen taidoista ja käsityksistä
TUPAMÄKI, MAARIT (2007)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
TUPAMÄKI, MAARIT
2007
Tietojenkäsittelyoppi - Computer Science
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2007-12-12Tiivistelmä
Tutkimuksessani selvitin, mitä ongelmia ja virheitä ER-mallintamisessa sekä SQL-kielen kyselyissä yleisesti tehdään. Tutkimuksen empiirisessä osassa selvitin Seinäjoen palvelualojen oppilaitoksen tietojenkäsittelyn perustutkinnon opiskelijaryhmän ER-mallien muodostamisen sekä SQL-kielen taitoja. Toteutin tutkimuksen siten, että annoin opiskelijoille ER-malli –tehtävän sekä SQL-kielen kyselyihin liittyvän tehtävän. Tehtävien suorittamisen jälkeen haastattelin opiskelijat ja kysyin heidän käsityksiään ER-mallintamisesta sekä SQL-kielestä.
Empiirisen osuuden tulosten perusteella opiskelijat osittain ymmärtävät tietokannan suunnittelua ja toteutusta sekä SQL-kieltä, mutta kohtaavat suunnittelu- ja toteutusprosessin aikana ongelmia. ER-malliin liittyvät käsitteet ja symbolit eivät olleet opiskelijoille selviä. Lisäksi lähes jokaisen opiskelijan tuotoksessa näkyi, että he olivat sekoittaneet miellekartan ja ER-mallin toisiinsa. Tuotokset olivat enemmänkin esimerkkejä miellekartasta kuin ER-mallista. Tietokannan SQL-kyselyissä ongelmia esiintyi SELECT-lauseen muodostamisessa sekä taulujen välisissä liitoksissa. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että ER-mallintamisen ajatus tulee selvittää opiskelijoille nykyistä tarkemmin. Lisäksi opiskelijoiden antaman palautteen perusteella tehtävien läpikäyminen ja palautteen saaminen koetaan tärkeiksi.
Asiasanat: tietokannat, tietokannan suunnittelu, ER-malli, normalisointi, SQL-kieli
Empiirisen osuuden tulosten perusteella opiskelijat osittain ymmärtävät tietokannan suunnittelua ja toteutusta sekä SQL-kieltä, mutta kohtaavat suunnittelu- ja toteutusprosessin aikana ongelmia. ER-malliin liittyvät käsitteet ja symbolit eivät olleet opiskelijoille selviä. Lisäksi lähes jokaisen opiskelijan tuotoksessa näkyi, että he olivat sekoittaneet miellekartan ja ER-mallin toisiinsa. Tuotokset olivat enemmänkin esimerkkejä miellekartasta kuin ER-mallista. Tietokannan SQL-kyselyissä ongelmia esiintyi SELECT-lauseen muodostamisessa sekä taulujen välisissä liitoksissa. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että ER-mallintamisen ajatus tulee selvittää opiskelijoille nykyistä tarkemmin. Lisäksi opiskelijoiden antaman palautteen perusteella tehtävien läpikäyminen ja palautteen saaminen koetaan tärkeiksi.
Asiasanat: tietokannat, tietokannan suunnittelu, ER-malli, normalisointi, SQL-kieli